Fontos változásra kell figyelnie minden hirdetőnek: 2025. október 1-jétől új uniós szabályok lépnek életbe a politikai tartalmú hirdetések kezelésére. A Google Ads felhasználóinak mostantól nyilatkozniuk kell arról, hogy futtatnak-e politikai jellegű kamp...
Mi az a blogroll?
A blogroll egy hivatkozási lista, ami általában egy blog oldalsávjában jelenik meg az egyszerű elérés érdekében. Ezeket a hivatkozásokat a blog szerkesztője (vagy szerkesztői) helyezi(k) el a blogon. A hivatkozások elhelyezésének több oka is lehet – meglehet, hogy a blogger egy barátja blogjára szeretné felhívni látogatói figyelmét, vagy hasznos forrásokat szeretne felsorolni, ahol olvasói többet tudhatnak meg a bloghoz kapcsolódó témákról.
Mi az a blogroll?
A blogroll egy hivatkozási lista, ami általában egy blog oldalsávjában jelenik meg az egyszerű elérés érdekében. Ezeket a hivatkozásokat a blog szerkesztője (vagy szerkesztői) helyezi(k) el a blogon. A hivatkozások elhelyezésének több oka is lehet – meglehet, hogy a blogger egy barátja blogjára szeretné felhívni látogatói figyelmét, vagy hasznos forrásokat szeretne felsorolni, ahol olvasói többet tudhatnak meg a bloghoz kapcsolódó témákról.
A bloggerek akár kategóriákra is oszthatják a blogrollt, hogy különféle témájú hivatkozásokat helyezhessenek el benne, például más blogokra, amelyekre néha vendégcikkeket írnak, vagy bármi másra (nem csak blogokat lehet elhelyezni a blogrollban). A blogrollt minden webmester saját ízlése és céljai szerint állítja be (ha akar ilyet egyáltalán) és frissíti, ha szükséges.
A blogroll etikett
A blogoszféraának (a bloggerek világának) egyik íratlan szabálya, hogy ha valaki elhelyez a blogrolljában, akkor azt illik egy ugyan ilyen elhelyezéssel viszonozni a saját blogodon. Természetesen íratlan szabályként ezt nem mindenki kezeli így, és ez nem is feltétlenül illetlenség.
Meglehet, hogy éppen egy olyan blog linkel a tiédre blogrolljában, amivel nem szeretnél semmilyen kapcsolatot. Minimum illik legalább ránézni a linkelő blogra, hogy eldöntsd, akarsz-e visszalinkelni rá, vagy sem.
Egy másik szokás emailben felkeresni az adott blog szerkesztőjét, és „személyesen” megköszönni neki blogod említését, különösen, ha a hivatkozás jelentős forgalmat terel a te portádra (még akkor is, ha nem nagyon kedveled a bloggert vagy a tartalmait).
Ezzel szemben azt kérni, hogy valaki vegyen fel a blogrolljára nem feltétlenül számít jó etikettnek, még akkor sem, ha azzal érvelsz, hogy te már megtetted ezt az ő blogjával. Ha egy blogger kedveli a tartalmaidat, akkor jó eséllyel hivatkozik majd blogodra, de ne hozd kellemetlen helyzetbe azzal, hogy visszautasításra kényszeríted a kéréseddel.
A blogrollok haszna
A blogrollok kiváló forgalomvonzó eszközök. Minél több blogrollba kerül be blogod, annál több lehetséges forgalomforráshoz jutsz. Külön előny, hogy a blogrollokba általában kapcsolódó témájú linkek kerülnek be, így az ezeken keresztül érkező forgalom nagy valószínűséggel érdeklődik majd tartalmaid iránt.
A blogrollok segítik a nyilvánosság és a láthatóság szétosztását a blogoszférában, ráadásul a tekintélyes blogokról érkező hivatkozások a Google szemében is sokat érnek, tehát segíthetnek a keresőoptimalizálásban is.