Beszerzés

Beszerzés

A beszerzés definíciója

A beszerzés az, amikor egy cég termékeket vagy szolgáltatásokat szerez magának, általában üzleti célokra. A beszerzés azért jellemző főleg a cégekre, mert ezeknek általában nagyobb tételben van szüksége különféle termékekre és szolgáltatásokra.

 

A beszerzés jelentheti e termékek vagy szolgáltatások megvásárlását, vagy akár az egész folyamatot (kutatás, összehasonlítgatás, árajánlat-kérés, stb.) is, amely a vásárláshoz vezetett.
Ha a beszerzésről van szó, egy cég lehet vásárló és értékesítő (például ha B2B tevékenységeket folytat) is, de az alábbiakban főleg a vásárlói oldalra koncentrálunk.

 

A beszerzésről részletesebben

Beszerzés

A beszerzés gyakran igénybe veszi egy cég erőforrásainak nagy részét. A beszerzési költségkeret egy adott értékösszeget határoz meg a beszerzésért felelős menedzserek számára, amelyet elkölthetnek a szükséges termékek vagy szolgáltatások beszerzésére.

A beszerzés folyamata a cégek stratégiájának kulcsfontosságú része, hiszen a siker és az eredményesség nagyban függ attól, hogy egy cég képes-e beszerezni szükséges termékeket és szolgáltatásokat.

A beszerzési folyamatokat gyakran a cég szabványi diktálják, amelyeket a kötelezettséggel foglalkozó könyvelési osztály központosít. A beszerzés folyamatához gyakran hozzátartozik az igények előkészítése és feldolgozása, illetve a végső vásárlás számlája és annak rendezése.

Mindez magába foglalhatja a vásárlások megtervezését, a szabványokat, a specifikációk meghatározását, a beszállítók felkutatását, a kiválasztást, a pénzügyeket, az árajánlatokat és alkukat, illetve a készletkezelést is. Éppen ezért a nagyobb cégek beszerzéseiben gyakran több osztály is részt vesz.

 

A beszerzési igazgatók szerepe

Egyes cégek külön igazgatót neveznek ki ezen feladatok levezénylésére. A beszerzési igazgató felügyeli a beszerzési szabványok megalkotását, együttműködik a kötelezettséggel foglalkozó könyvelési osztállyal, hogy biztosítsa a beszerzési szabványok integrálását, illetve a hatékony költekezést, illetve övé a végső szó, ha a cég több beszerzési lehetőség közül is választhat.

A beszerzési igazgatóknak tehát fontos szerepük van a cég általános pénzügyi tevékenységeiben.

 

Pénzügyi költségek

A beszerzések feldolgozása többféleképpen is felosztható és elemezhető. A különböző cégek és iparágak más és más módszerekkel kezelik a közvetlen és közvetett beszerzési költségeket. Továbbá, a termékekkel és szolgáltatásokkal foglalkozó cégek is más irányokból közelítik meg a beszerzési költségek kérdését.

 

Közvetlen és indirekt beszerzési költekezés

A közvetlen költekezés kategóriájába tartozik minden, aminek köze van az eladott termékek költségeihez, beleértve minden alkatrészt is, ami a késztermék része. A gyártással foglalkozó cégeknél ide sorolhatjuk a nyersanyagok, az alkatrészek és egyéb összetevők árát. A viszonteladók esetében a nagykereskedelmi áron beszerzett termékek áráról beszélünk. A szolgáltatásokat kínáló cégeknél a közvetlen költekezés a szolgáltatásokat kivitelező alkalmazottak órabérét jelenti.

Ezzel szemben a közvetett, vagy indirekt beszerzési költekezés a nem termeléssel kapcsolatos vásárlásokra utal. Ezeket a vásárlásokat a cég a tevékenységei fenntartása céljából végzi. Az indirekt beszerzések kiterjedhetnek többek között az irodaszerekre, a marketinganyagokra, a hirdetési kampányokra, a tanácsadói szolgáltatásokra, és még rengeteg másra is.

 

A cégek általában eltérő arányokban fordítanak a közvetlen és közvetett költekezésekre.

 

A termékekben és szolgáltatásokban utazó cégek közötti különbségek

A beszerzés minden cég stratégiájában kulcsfontosságú szerepet játszik, azonban egy termékekben és egy szolgáltatásokban utazó cég egészen máshogy kezeli a költségeit és a bevételeit. Éppen így a termékek és a szolgáltatások beszerzésének elkönyvelése is eltérően történik.

A termékekre fókuszáló cégeknek például oda kell figyelniük a készletkezelésre. Fontos továbbá számukra a beszerzési lánc kezelése is.

A szolgáltatásokkal foglalkozó cégek számára ez kevésbé fontos szempont, habár általában nekik is vásárolniuk kell termékeket a technológia-alapú szolgáltatások biztosítása érdekében.

Gyakori kérdések

Kiemelt területeink