Árrés
Az árrés definíciója
Az árrés egy termék beszerzési és eladási ára közötti különbség. Ha például egy terméket 80 000 Ft-ért vásárolsz meg egy termelőtől, és 100 000 Ft-ért adod el egy vásárlónak, akkor az árrés 20 000 Ft. Ahhoz, hogy egy termékek értékesítésével foglalkozó cég profitot termelhessen, minden eladott termékére árrést kell szabnia.
Az árrés definíciója
Az árrés egy termék beszerzési és eladási ára közötti különbség. Ha például egy terméket 80 000 Ft-ért vásárolsz meg egy termelőtől, és 100 000 Ft-ért adod el egy vásárlónak, akkor az árrés 20 000 Ft. Ahhoz, hogy egy termékek értékesítésével foglalkozó cég profitot termelhessen, minden eladott termékére árrést kell szabnia.Az árrés megállapítása nélkülözhetetlen céged nyereségességének megítéléséhez.
Az árrés százaléka
Érdemes az árrést nem csak összegben, hanem százalékban is kifejezni.
Az árrés százalékának megállapításához el kell osztani beszerzési és eladási ár közötti különbséget az eladási árral. Például ha egy 50 000 Ft-ért beszerzett terméket 100 000 Ft-ért adsz el, akkor ez 50%-os árrést jelent.
Ez a százalékos érték segíthet egy egységes arányú árrést megállapítani a különböző árú termékekhez, illetve segít kiszámolni a termékek eladásából származó átlagos profitot is.
Az árrés és a haszonkulcs közötti különbség
Míg az árrés az az összeg egy termék eladási árából, amelyet te bevételként könyvelhetsz el, a haszonkulcs az az összeg, amelyet egy termék beszerzési költségéhez adsz hozzá, hogy megkapd az eladási árát. Forintban ez a két összeg valójában megegyezik egymással, de százalékértékben jelentős különbségek lehetnek köztük.
A haszonkulcs százalékának megállapításához el kell osztani a beszerzési és eladási ár közötti különbséget a beszerezési árral. Például ha egy 50 000 Ft-ért beszerzett terméket 100 000 Ft-ért adsz el, akkor ez 100%-os haszonkulcsot jelent eredményez majd.
Az ár kiszámítása az árrés alapján
Ha azt szeretnéd megállapítani, hogy egy százalékban megadott árréshez mekkora árat kell szabnod egy termékre, akkor ehhez vond ki egyből az árrés százalékot, majd oszd el az így kapott eredménnyel a termék beszerzési költségét.
Ha például egy 40%-os árrést szeretnél, akkor a költséget 1-0,40-del, azaz 0,60-del kell elosztanod. Ha a terméket 100 000 Ft-ért szerezted be, akkor egy 40%-os árréshez 166 666,67 Ft-ért kellene eladnod azt.
Habár az árrés fontos tényező céged számára, az árakat általában egyszerűbb a haszonkulcs százalékos értéke alapján kiszámolni.
Gyakori kérdések
Mi az az árrés?
Az árrés egy termék beszerzési és értékesítési ára közötti különbség.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.