AMP - Mi az a SEM? Miben különbözik a SEM a SEO-tól? A SEM fogalmának értelmezése, magyarázata, leírása, példákkal és összehasonlítással a keresőoptimalizálással.

SEM


KÖVESS MINKET

ISTAGRAMMON


A SEM definíciója

A SEM az angol „search engine marketing”, azaz keresőmotor-marketing kifejezés rövidítése. A SEM lényegében azt jelenti, hogy valaki fizetett módszerekkel igyekszik növelni láthatóságát a keresőmotorok találati oldalain. Régebben a keresőmotor-marketing (tehát a SEM) magába foglalta a keresőoptimalizálás (SEO) fogalmát is, azonban manapság már két különálló marketingmódszerként beszélünk róluk.

A SEM azt jelenti, hogy egy márka fizet azért, hogy megjelenhessen a keresőmotorok kiemelt találatai, azaz hirdetései között. Az így hirdetők beállíthatják, hogy milyen kulcsszavakra szeretnék megjeleníteni hirdetéseiket – amikor egy felhasználó beírja az adott kifejezést a keresőbe, a hirdetés megjelenhet neki (ez több tényezőtől is függ). A hirdető csak akkor fizet a hirdetéséért, ha a felhasználó rá is kattint arra.

Ilyen fizetett keresési hirdetéseket szinte minden keresőmotor találati oldalain láthatsz, ha rákeresel valamire (és nem használsz hirdetésblokkolót). A keresőmotorok kötelesek feltüntetni, hogy ezek a kiemelt találatok fizetett hirdetések. Egyes fizetett hirdetések konkrét termékekként jelennek meg a találatok felett, azokban az országokban, ahol ez támogatott az adott keresőmotorban.

 

Keresőmarketing, SEM, és SEO – Mi a különbség?

A SEM fogalmának pontos értelmezéséhez fontos tisztázni, hogy miben különbözik a SEO-tól, illetve más, hasonló marketingfogalmaktól.

 

Keresőmarketing

A keresőmarketing egy gyűjtőnév, ami magába foglal minden olyan taktikát, amellyel egy márka igyekszik láthatóbbá tenni magát a keresőmotorok találati oldalain. Ezek lehetnek fizetett taktikák (SEM) és organikus taktikák is (SEO). Természetesen ezek nem zárják ki egymást, és sok cég egyszerre alkalmaz SEM és SEO módszereket is.

 

Keresőoptimalizálás (SEO)

Amikor egy cég keresőoptimalizálást (SEO) végez, akkor organikus, tehát nem fizetett taktikákkal próbálja fokozni láthatóságát a keresőmotorok találati oldalain. Nem a hirdetések között próbál megjelenni, hanem azon találatok között, amik a hirdetések alatt jelennek meg (ezek a találatok még azoknak is láthatók, akik hirdetésblokkolókat használnak).

 

Pay-per-click hirdetések (PPC)

A PPC egy olyan fizetett marketingstratégia, aminek a lényege, hogy a hirdető csak akkor fizet a hirdetéseiért, ha egy felhasználó rá is kattint azokra az interneten. Amikor ezek a PPC hirdetések egy keresőtalálati oldalon jelennek meg, akkor SEM-ről beszélünk. Azonban nem minden PPC kampány számít SEM kampánynak.

Ha például egy márka a Facebookon használ olyan hirdetéseket, amikért csak a kattintások után kell fizetnie, akkor ez is PPC, de nem SEM, hiszen nincs köze a keresőmotorokhoz.

A PPC és a SEM tehát ily módon közel állnak egymáshoz, de nem szabad összekeverni, vagy felcserélve használni őket.

 

A SEM alapjai

Megvan tehát, hogy mi az a SEM, illetve hogy mi köze van az egyéb, hasonló koncepciókhoz.

Térjünk át most a SEM-mel kapcsolatos kifejezésekre, platformokra, és azokra a taktikákra, amiket a fizetett keresési hirdetésekhez szokás használni.

 

SEM platformok

SEM platformnak számít minden olyan keresőmotor, amelyeken egy márka (vagy egy márkát képviselő marketinges) fizetett hirdetéseket helyezhet el. A legnépszerűbb ilyen keresőmotorok a Google és a Bing.

 

SEM kulcsszavak

A SEM kulcsszavak olyan szavak, vagy többszavas kifejezések, amelyeket egy marketinges keresőmotor-marketing kampányai során céloz meg. A keresőmotorok e kulcsszavak alapján döntik el, hogy mely hirdetéseket jelenítsék meg a kereső elhasználóknak (az alapján, hogy ők milyen kulcsszavakra keresnek rá).

Ha például ideális ügyfeleid akkumulátoros borotvát szeretnének vásárolni, akkor érdemes többek között az „akkumulátoros borotva” kulcsszót megcélozni hirdetéseidben, hiszen bizonyára erre a kifejezésre is rákeresnek majd, amikor az interneten nézelődnek.

 

Amikor egy SEM kampányt állítasz össze (vegyük alapul a Google Ads rendszerét, hiszen ez a legelterjedtebb), akkor minden kulcsszavadhoz beállíthatsz egy egyezési típust. A kulcsszóegyezési típusok lényegében azt szabályozzák, hogy a Google mennyire szigorúan hasonlítsa össze a felhasználók által beírt kifejezéseket az általad megcélzott kulcsszavakkal:

 

Általános egyezés

Az általános egyezésű kulcsszavakat a Google lazán kezeli, és azok különböző változatait, variációit, rokonértelmű szavait, többes/egyes számát, elírásait, és egyéb még rokonértelmű szavait is beleveszi a célzásba. Ha például az „akkumulátoros borotva” példánál maradunk, akkor hirdetésed megjelenhet akkor is, ha valaki az „elektromos borotva” kifejezésre keres rá.

 

Kifejezésegyezés

A kifejezésegyezés lényege, hogy a hirdetés csak akkor jelenik meg, ha a felhasználó pontosan úgy szerepel a keresésben, ahogy a hirdető megadta azt. Ha tehát a kifejezés előtt vagy után további szavak állnak, attól még a hirdetés megjelenhet a felhasználónak – például: „legjobb akkumulátoros borotva” vagy „akkumulátoros borotva olcsón”, és így tovább. A Google már a kifejezésegyezés használatakor is elfogad bizonyos variációkat, például a többes számot.

 

Pontos egyezés

Ez a legszigorúbb egyezési típus. A felhasználó által beírt szavaknak szinte teljesen pontosan kell egyeznie azzal a kifejezéssel, amit a hirdető megadott, különben a hirdetés nem fog megjelenni. A Google ilyenkor csak olyan kereséseket fogad el, amik nagyon szorosan kapcsolódnak a megcélzott kifejezéshez, tehát a hirdetés megjelenhet félregépelésekre, egyes/többes számra, és más, nem túl különböző variációkra is. Például „akkumulátoros borotvák” vagy „akkumulátoros borotválkozás”.

 

Kizáró kulcsszavak

Ha egy hirdető nem szeretné, hogy egy adott kulcsszóra vagy kifejezésre megjelenjen a hirdetése, akkor azt a kulcsszót negatív kulcsszónak kell beállítania a célzások között. Gyakori kizáró kulcsszó például az „ingyenes”, hiszen ez arra utal, hogy a felhasználó nem kíván fizetni az adott dologért – ennek ellenére, ha rákattint a hirdetésedre, neked ugyan úgy fizetned kellene a kattintásáért. A kizáró kulcsszavak tehát segítenek elkerülni az ilyen felesleges kattintásokat.

 

SEM célzás

A kulcsszavakon, illetve az egyezési típusokon felül más módszerekkel is precízebbé teheted hirdetéseidet. Beállíthatsz különféle szempontokat, megszabva ezzel a Google-nak, hogy kiknek, vagy épp mikor jelenítse meg hirdetéseidet:

  • Földrajzi hely alapú célzás: Célozhatsz az alapján, hogy egy felhasználó éppen hol tartózkodik, amikor a keresőt használja.
  • Időzítés: Megadhatod, hogy hirdetéseid csak a hét bizonyos napjain, vagy csak a napok bizonyos időszakaiban jelenjenek meg.
  • Demográfiai alapú célzás: Különböző demográfiai szempontok alapján is megcélozhatod a felhasználókat, úgymint kor, vagy nem.
  • Eszközcélzás: Megadhatod, hogy csak adott eszköztípusokon jelenjenek meg hirdetéseid (okostelefonokon, táblagépeken, vagy számítógépeken).

 

Egy SEM fiók felépítése

A SEM fiók felépítése a SEM kampányok elrendezésére utal – arra, hogy hogyan csoportosítod az egymáshoz kapcsolódód témákat, illetve kulcsszavakat, és alakítasz ki ezekből kampányokat fiókodon belül. A Google táblázata remekül szemlélteti ezt:

 

Kampányok

A kampányok a fiók legmagasabb szintjét képviselik. Minden kampánynak saját célja, költségkerete, ajánlattételi stratégiája, kulcsszava, illetve célzási beállításai vannak.

Használhatod őket például arra, hogy különböző témákra oszd fel fiókodat termékek, szolgáltatások, célcsoportok, vagy egyéb szempontok szerint,

 

Hirdetéscsoportok

Egy kampányon belül több hirdetéscsoport is létrehozható, amelyek még részletesebben, konkrétabb szempontok szerint is szétválasztják a különböző témákat. A legtöbb kampányhoz több hirdetéscsoportot is szokás létrehozni, de nem érdemes 10-nél több csoportot kezelni kampányonként (sőt, általában még jóval kevesebb is elég ennél).

 

Kulcsszavak és hirdetések

A hirdetéscsoportokon belül találjuk a kulcsszavakat és a hirdetéseket. A kulcsszavak és a hirdetések szövege célozzák meg a hirdetéscsoport egyéni közönségét és témáját. Érdemes 2-3 hirdetést, és legfeljebb 20-20 kulcsszót használni csoportonként.

 

A SEM hirdetések szövege

A SEM hirdetések szövege általában az organikus találatok szövegéhez hasonlít, azonban a Google különböző bővítményeket is kínál, amikkel (plusz költségek nélkül) extra információkat is elhelyezhetsz hirdetéseidben.

Egy alapvető szöveges hirdetésnek két címsora, egy leírása, illetve egy URL címe lehet, ezen kívül pedig az alábbi bővítményeket adhatod hozzá:

  • belsőlink-bővítmény
  • kiemelő bővítmény
  • hívásbővítmény
  • üzenetbővítmény
  • helybővítmény
  • eladóértékelés-bővítmény
  • árbővítmény
  • részletkiemelő bővítmény

 

A SEM hirdetések árverezése

Amikor létrehozol egy SEM kampányt, akkor ez még nem garantálja, hogy hirdetésed minden releváns keresésre megjelenik majd, amiket megcéloztál. Meglehet, hogy több százan próbálnak hirdetni hasonló érdeklődésű felhasználóknak, ezért a hirdetési platformnak valahogyan el kell döntenie, hogy mikor melyik hirdetéseket jelenítse meg egy adott keresésre.

Ez általában egy árverezési rendszerben történik, ahol a hirdetők ajánlatokat tehetnek a megjelenésekre. Lényegében tehát olyan mintha egy aukción licitálnának. Valahányszor egy felhasználó rákeres valamire, egy új aukció indul arra, hogy kik jelenhetnek meg a hirdetési pozíciókban, és a Google a másodperc töredéke alatt dönti el ezt.

Azonban a hagyományos árverezésekkel ellentétben a SEM rendszerekben nem mindig az jelenik meg, aki a legnagyobb összeget hajlandó fizetni – az algoritmus három fontos szempontot vesz figyelembe:

  • A legnagyobb CPC ajánlattéttel értéke: Ez a legnagyobb érték, amit hajlandó lennél kifizetni, amikor valaki rákattint a hirdetésedre.
  • Minőségi mutató: A Google egy külön pontszámmal értékeli hirdetésedet. Természetesen titok, hogy pontosan milyen szempontok alapján, de sokak szerint a hirdetések átkattintási aránya, a keresett szöveg és a hirdetési csoport kulcsszavai közötti relevancia, a keresett szöveg és a landing oldal közötti relevancia, illetve a hirdetés korábbi teljesítményei befolyásolják.
  • A hirdetés rangja: A hirdetés rangjától függ, hogy reklámod hol jelenhet majd meg a hirdetési felületek közül. Ezt szintén a Google határozza meg a legnagyobb CPC ajánlattétel értéke, illetve a minőségi mutató (tehát az előző két szempont) alapján.

Hasznos volt számodra a szótárunk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 78

Átlagos értékelés: 4.9




Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2024.12.31-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.

*egy éves megrendelés esetén


Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.