Hasznos volt számodra a szótárunk?
Mondd el mennyire!
Egy SEO szakember, vagy webmester számára a robotok olyan eszközök, amelyeket a keresőmotorok a webhelyek és más online dokumentumok feltérképezésére, illetve indexelésére használnak. A robotok általában linkeken keresztül jutnak el egyik weboldalról a másikra, és így mozognak a webhelyek között is.
A robotok feladata felkeresni, átkutatni (feltérképezni) a webhelyeket, megvizsgálni azok tartalmát, adatokat gyűjteni a webhelyekről, eldönteni, hogy miről szólnak a webhelyek, és hozzáadni ezeket az információkat a keresőmotor indexéhez.
A robotokat „pókokként” vagy „feltérképezőkként” is szokás emlegetni, de általánosságban robotokként (vagy keresőrobotokként) utalunk rájuk (angol nevük „bot”).
A robotok tehát lényegében egyszerű, automatikus adatgyűjtő programok, amelyek rendszeresen átvizsgálják az internet webhelyeit, új, vagy frissült dokumentumokat és információkat keresve.
Amikor webhelyeden egy új weboldalt hozol létre (és nem blokkolod azt a robotok elől), akkor a robotok kétféleképpen találhatnak rá: az oldalra mutató hivatkozásokon keresztül, vagy egy webhelytérkép alapján.
Amikor olyan webhelytérképet töltesz fel a keresőmotor erre kialakított felületén, amelyben egy új weboldal is szerepel, akkor az a weboldal hozzáadódik a keresőrobot feltérképezendő tartalmainak listájához.
Amikor webhelyedre egy robot érkezik (akár egy linken keresztül, akár a feltöltött webhelytérkép miatt), akkor az első feladata ellenőrizni, hogy van-e robots.txt fájl a szervereden, és ha igen, akkor mit tartalmaz. A robots.txt fájlt a webmester szabadon szerkesztheti, és szabályokat írhat elő a webhelyét meglátogató robotok számára (például megtilthatja, hogy a robotok hozzáférjenek bizonyos tartalmakhoz, és hozzáadják azokat az indexhez). Sajnos a nem tisztességes szándékkal küldött robotok figyelmen kívül hagyhatják ezt a fájlt, de ettől függetlenül ellenőrzik annak tartalmát.
Ha egy részletes, teljes útmutatóra vagy kíváncsi a robots.txt fájl használatáról, akkor itt megtalálod!
Amikor egy robot ellátogat egy weboldalra, akkor „elolvassa” annak összes szöveges tartalmát, a különböző címkéket (meta címkék, képek alt címkéi, scema strukturált adatok, stb.), illetve az oldalon található hivatkozások horgonyszövegét is.
Ezen adatok alapján a keresőmotor, ami a robotot küldte megállapítja, hogy az oldal miről szól. Számos szempont van, amik alapján a keresőmotorok megvizsgálják az oldal tartalmát, és mindegyik motor más algoritmust használ erre, amik más (titkos) szabályok alapján működnek. A különböző keresőmotorok más és más adatokat tárolhatnak el a weboldalakról az alapján, hogy mit tartanak fontosnak azok értelmezéséhez és rangsorolásához.
Miután ezek az információk belekerülnek a keresőindexbe, a keresőmotor képes lesz az új oldalt is megjeleníteni a keresőtalálatok között, ha annak tartalma kapcsolódik egy lekérdezéshez (kereséshez).
A keresőmotorok indexei változó időszakonként frissülnek. Amint egy webhely bekerül az indexbe, a keresőmotor robotjai rendszeresen visszalátogatnak majd rá, hogy ellenőrizzék, mi változott a webhelyen az utolsó látogatásuk óta (milyen tartalmak frissültek, mik az új tartalmak, stb.) és a frissítik az indexüket.
A Googlebot (a Google Kereső robotja) egy határérték alapján dönti el, hogy milyen gyakran térképezi fel a tartalmakat egy webhelyen. Erről egy bővebb magyarázatot ebben a cikkben olvashatsz.
Habár a „robot” megnevezés futurisztikusan hangzik, ezek az eszközök (legalább is a keresőmotorok robotjai) valójában viszonylag egyszerű szabálykészletek szerint működnek. A keresőrobotok csak a számukra látható információt képesek feltérképezni és értelmezni, úgymint az oldalak címeit, metaadatait, és egyéb szöveges tartalmát (bizonyos kivételekkel).
A robotok nem képesek értelmezni egy kép, videó, vagy más grafika kontextusát, ezért fontos, hogy az ezeket leíró szöveges meta címkék ki legyenek töltve. Ugyan ez a helyzet a különböző összetettebb elemekkel is, mint például flash animációkkal vagy a JavaScripttel.
A robotok továbbá csak az „egyértelmű” hivatkozásokat képesek követni a weboldalakról – tehát ha egy gomb hivatkozik egy másik tartalomra, akkor képtelenek lesznek követni azt.
Hasznos volt számodra a szótárunk?
Mondd el mennyire!
Szavazatok száma: 135
Átlagos értékelés: 5.0
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.