Miért van szükséged boutiqe hotel marketingtervre?
Boutiqe hoteled marketingtervének számos előnye van. Példának okáért megerősítheti márkád identitását és elősegítheti a jövedelmező partnerkapcsolatok kialakítását is. Azonban mindezen előnyök eltörpülnek amellett, hogy egy ilyen terv konkrét lépéseket fogalmaz meg, amelyeket követve elérheted kitűzött marketingcéljaidat.
Marketingterved lényegében marketingstratégiád gyakorlati formája. Azzal, hogy kiválasztod, mely, marketingstratégiád kialakítása során azonosított lehetőségekkel szeretnél élni, előállhatsz egy marketingtervvel a konkrét taktikák alapján, illetve a szükséges marketingeszközök kijelölésével.
Fontos kérdés a költségvetés meghatározása is. Ha kiszámolod, hogy boutique hoteled mennyit költhet marketingre, felfedezheted a leggazdaságosabb lehetőségeket és az erőforrásaidnak megfelelően szabhatod meg költségkeretedet. Egy terv segít a megfelelő helyre összpontosítanod figyelmedet és törekvéseidet. Egy megfelelően beütemezett, könnyedén követhető, gondosan megválogatott taktikákat tartalmazó tervvel elkerülheted a találgatást és a felesleges erőfeszítéseket, amelyek hátráltathatnák marketinged sikereit.
Természetesen a marketingterv fő előnye, hogy segít elérni átfogó üzleti és marketingcéljaidat. Azzal, hogy kiválasztod azokat a taktikákat, amelyek megfelelnek a stratégiádban megfogalmazott céloknak, könnyedén nyomonkövetheted a megfelelő mutatókat, hogy mindig tudd, jó úton haladsz-e.
1. Válassz
Marketingstratégiád összeállítása során azonosítanod kellett legjobb marketinglehetőségeidet. Most jött el az a pont, ahol ezekre kell koncentrálnod. Ki kell választanod a konkrét taktikákat, amelyeket különböző marketingcsatornáidon alkalmazol majd – például videókat készítesz a tartalommarketinghez, vagy influencerekkel dolgozol együtt a közösségi médián, Google Ads hirdetéseket futtatsz majd, és így tovább.
Mindeközben folyamatosan az lebegjen a szemed előtt, hogy mely célcsoportokat mely taktikákkal lehet a leghatékonyabban elérni. Emellett törekedj rá, hogy az értékesítési tölcsér minden szakaszában megcélozd leendő ügyfeleidet a megfelelő taktikákkal.
A megfelelő marketingtaktikák kiválasztása
A marketingtaktikák száma – főleg a mai digitális világban – óriási, de természetesen ezek közül nem mindegyik felel majd meg márkádnak, közönségednek és üzleti illetve marketingcéljaidnak. A legtöbb szállodamarketinges például tisztában van a tartalommarketing és a közösségi média marketing kiemelkedő szerepével, de neked első sorban arra kell törekedned, hogy kiderítsd, mivel szólíthatod meg leghatékonyabban a saját közönségedet.
Kapcsolatteremtés a közönséggel
Persze nem csak az fontos, hogy milyen taktikákat, módszereket szeretnél alkalmazni, hanem az is, hogy milyen marketingcsatornákon keresztül próbálod majd felvenni a kapcsolatot célközönséged tagjaival – bármelyik értékesítési szakaszban is járjanak. A következő két modell segít nyomon követni és kielégíteni meglévő és jövendőbeli vendégeid igényeit a marketing szempontjából.
Az ügyfél utazása
Az ügyfél utazása, vagy a vásárló utazása az a folyamat, amelyet egy fogyasztó követ a vásárlás pillanatáig. A modell lényege, hogy a leendő ügyfeleket a folyamat minden lépésénél megpróbáld elérni a megfelelő marketingüzenetekkel, hogy saját márkád irányába tereld őket, és végül lehetőleg azt válasszák a versenytársak helyett. Az ügyfél utazását három szakaszra osztjuk a szállodamarketingben – ezek a következők:
- Tudatosság: Egy lehetséges vendég rájön, hogy van egy szüksége, egy lehetősége vagy éppen egy kihívás előtt áll. Egy személyre szabott emaillel, ami a környék szórakozási, kikapcsolódási lehetőségeit mutatja be egyrészt az adott lehetséges vendég konkrét szükségleteit célzod meg, másrészt emlékezteted őt saját márkádra is.
- Megfontolás: A lehetséges vendég elismeri, hogy van egy szüksége, lehetősége, vagy hogy egy kihívással áll szemben, ezért elkezdi felkutatni a lehetséges megoldásokat problémájára – jelen esetben a legmegfelelőbb szálláshelyek, célállomások, utazási célok, személyes költségkeret és egyéb tényezők figyelembe vételével. Itt például egy célzott Facebook hirdetéssel lehet megcélozni a lehetséges ügyfelet. Ez a hirdetés egy értékes tartalommal teli cikkre hivatkozhat, ami felkeltheti a célszemély érdeklődését.
- Döntés: A lehetséges vendég ekkorra már konkrétan fontolgatja a szállásfoglalást, és összehasonlítgatja a különböző lehetőségeket az alapján, hogy melyek felelnek meg leginkább igényeinek. Ebben a szakaszban webhelyed, vagy szállodád egy online utazási iroda webhelyén feltüntetett profilja kínálja a szükséges információkat ennek a személynek, hogy megfontolt döntést hozhasson. Sokat segíthetnek a korábbi vendégek elégedett véleményei és pozitív értékelései, hogy a bizonytalan „majdnem ügyfeleket” végleg meggyőzzék márkádról.
A ’See, Think, Do, Care’ modell
Az STDC keretrendszer szerint a célközönségeket négy csoportra lehet osztani szándékaik alapján. Ez a modell minden csoport ügyfeleivel információkon, szórakoztatáson és értékeken keresztül igyekszik felvenni a kapcsolatot.
Az STDC keretrendszer minden pontján figyelembe veszi az ügyfeleket és azok szándékát, és a demográfiai jellemzők helyett a viselkedésre, szokásokra alapoz. Például egy környezetbarát boutique hotel, valahol egy vízparti erdőben eldugva a következőképpen oszthatja csoportokra célközönségét:
- See: A természet és szabadtéri időtöltés iránt érdeklődők, akik szeretnek utazni és kedvelik a fenntartható luxust (ez a legnagyobb megszólítható, minősített csoport)
- Think: A természet és szabadtéri időtöltés iránt érdeklődők, akik szeretnek utazni, kedvelik a fenntartható luxust és szeretnek új helyeket meglátogatni (ők azok, akik a szálláson gondolkodnak)
- Do: A természet és szabadtéri időtöltés iránt érdeklődők, akik szeretnek utazni, kedvelik a fenntartható luxust, szeretnek új helyeket meglátogatni és eldöntötték, hogy egy adott helyen szállnak majd meg (ők azok, akik már a foglaláson gondolkodnak)
- Care: Vendégek, akik már többször is megszálltak a szállodában (a hűséges vendégek)
Ha a lehetséges vendégeket a fenti keretrendszer szerint csoportosítod, könnyebben megállapíthatod majd, hogy milyen taktikákkal fedheted le az összes szándékszakaszt (blogbejegyzésekkel, email marketinggel, fizetett hirdetésekkel, stb.) Az első lépésben (Válassz) fő célod eldönteni, hogy milyen marketingmixet és taktikákat alkalmazol majd a hideg és érdeklődő lehetséges ügyfelek és meglévő vendégeid megszólítására.
Szeretnéd kihozni a maximumot boutique hoteled stratégiájából? Több vendéget, rendezvény ajánlatkérést szeretnél? Jó lenne felvenni a versenyt a szállodaláncokkal? Segítünk! IDE kattintva részletesen megtudhatod, pontosan miben!
2. Számolj
A költségvetés minden boutique hotel marketingterv elengedhetetlen része, hiszen felesleges nagy marketingtaktikákban gondolkodni, ha nem engedheted meg őket magadnak. Ebben a pontban meg kell találnod az egyensúlyt az eredményes költekezés és a túlköltekezés között, hiszen nem szabad, hogy a marketing költségei a szálloda kárára menjenek.
Hogy megtaláld ezt az egyensúlyt, először is nézz utána, hogy milyen költségekkel járhatnak az előző ponthoz kiválasztott marketingtaktikák. Ha némelyek túl drágának bizonyulnak, alakítsd át tervedet. Ne feledd, hogy ahogy egyre több bevételt termelsz, úgy költségesebb marketingtaktikákat is megengedhetsz majd magadnak.
Mindemellett ügyelj rá, hogy hatékonyan költekezz. Ehhez olyan bevált taktikákat kell választanod, amelyek eredményei könnyedén mérhetőek, és marketingedet alaposan átgondolt döntésekre kell alapoznod.
Boutique hotel tulajdonosként nem meglepő, ha hátrányban érzed magadat és márkádat a nagy szállodaláncok ellen, de komoly előnyt jelent számodra, hogy míg azok központosított marketingterveket kell kövessenek, addig te szabadon alkalmazkodhatsz az aktuális helyzethez.
3. Ütemezz
Egy stabil boutique hotel marketingterv irányt mutat csapatodnak, és felhatalmazza őket arra, hogy megfontolt döntéseket hozzanak szállodád ügyeinek intézése során. Mindemellett lehetővé teszi, hogy kihasználd az esetlegesen felbukkanó marketinglehetőségeket, amelyeket egyébként talán észre sem vennél, ráadásul fokozott védelmet biztosít a PR katasztrófákat okozó marketinghibák ellen is.
Egy boutique hotel marketingterve azonban egy összetett dolog, aminek gyakorlati alkalmazása számos feladatot és eljárást foglal magába. Fontos, hogy ezek a feladatok mind egy rendezett ütemterv alapján legyenek végrehajtva.
Szóval mik kellenek egy ilyen ütemtervbe?
- Azon dátumok és ismétlődő események, amelyeken alkalmazod majd kiválasztott marketingtaktikáidat.
- Mérésre kijelölt dátumok, amelyeken ellenőrizheted, hogy marketingtaktikáid a kitűzött célok irányába mozgatják-e szállodádat.
- A célok teljesítésének dátumai, vagyis azok a dátumok, amelyekre előreláthatólag szeretnéd elérni kitűzött céljaidat.
4. Mérj
Az online marketing lehetővé tette, hogy marketingtörekvéseid eredményeit a nap 24 órájában nyomonkövethesd különféle választott mutatókon keresztül. Azonban mára már olyan temérdek ilyen mutató létezik, hogy választani is nehéz az értékek közül.
Az egyik legfontosabb mutató egy szállodatulajdonos számára a ROI, vagyis a befektetések megtérülése. Ez mutatja meg, hogy marketingtörekvéseid pénzt termelnek-e, és hogy megéri-e továbbra is költeni rájuk. A különböző cégek más és más módszerekkel mérik ROI-jukat, azonban ami igazán lényeges, az az, hogy ezt megtérülési értéket más marketingmutatókkal együtt vizsgáld, hogy ezzel egy átfogóbb képet kapj marketinged teljesítményéről. A ROI felett persze más mutatókra is érdemes odafigyelni, de hogy konkrétan melyek ezek, illetve hogy milyen eszközökkel méred és elemzed őket az a marketingedben használt taktikákon múlik majd.
Mindezen mutatók mérésével egy tiszta képet kaphatsz arról, hogy marketingtaktikáid eredményesek-e, vagy csak a pénzt és más erőforrásaidat pazarolod rájuk.
5. Ellenőrzés
Habár az ellenőrzés egy boutique hotel marketingterv utolsó lépése, éppen olyan fontos, mint az összes többi.
Marketingterved (akárcsak stratégiád) egy dinamikus dokumentum kell legyen, amelyet rendszeresen ellenőrzöl és szükség szerint módosítasz. Mint azt bizonyára tudod, a marketing nem olyasmi, amit az ember egyszer elintéz, aztán megy magától – azok a taktikák, amelyek néhány éve sikeresek voltak ma már egyenesen veszteségesek lehetnek. Folyamatosan ütik fel a fejüket az új trendek, technológiák és lehetőségek is.
Fontos tehát, hogy miután első körben kivitelezted marketingtervedet és mérni kezdted teljesítményedet, elvégezd a szükséges változtatásokat benne, hogy a lehető leghatékonyabban működhessen tovább.