Ezek 2018 legfontosabb egészségügyi marketing trendjei
Ezek 2018 legfontosabb egészségügyi marketing trendjei
A napról-napra fejlődő egészségiparral egyre kevesebb ügyfél, pontosabban beteg képes lépést tartani. Az elmúlt években szerencsére olyan fejlesztések történtek a digitális marketing világában, amelyek könnyedén átültethetők az egészségügybe is, megkönnyítve ezzel az egészségügyi szolgáltatók és az ügyfelek közötti kommunikációt.
Ezek a fejlesztések valóságos trendeket szültek, amelyek idén az egészségügyi marketingben is megjelennek majd. 2006 óta foglalkozunk egészségügyi online marketinggel, figyeljük a trendeket, kísérletezünk és alkalmazzuk megoldásainkat a gyakorlatban egészségügyben dolgozó ügyfeleinknél. A következőkben azokról a marketing irányzatokról lesz szó, amelyek meghatározó szerepet játszanak majd az egészségiparban működő szervezetek és szakemberek munkájában.
Mi kell a pácienseknek: Első a tartalom
Ha az online marketingről van szó, akkor nem hagyhatjuk ki a tartalmakat, mint fontos szempontot. Sőt, a legfontosabb! A GSW Worldwide felmérése szerint minden harmadik ügyfél az interneten keres választ egészségügyi kérdéseire. Ez azt jelenti, hogy temérdek olyan ember van, aki különböző egészségügyi problémákkal, márkákkal és cégekkel kapcsolatos információk után kutatva fordul az internethez.
Mi tehát itt a stratégia? Az embereknek kérdéseik vannak, ezért választ kell adnod ezekre. Néhány nagyobb egészségügyi márka ki is használja ezt az igényt, és hasznos tartalmakkal látja el az érdeklődőket. Ezek az információk megjelenhetnek például szakértői tanácsok formájában, de népszerűek a klinikák korábbi betegei által írt vélemények és beszámolók is. Ez utóbbi különösen fontos – érdemes egy olyan felületet biztosítani a betegek számára, ahol más, hasonló problémákkal szembenéző emberekkel oszthatják meg tapasztalataikat.
Ne feledd tehát – a tartalomstratégia elsődlegesen az ügyfelek kérdéseinek megválaszolásáról szól.
Szeretnéd tudni, milyen marketing stratégiát javasolnánk mi a Te cégednek? 1998-óta gyűjtjük a tapasztalatokat, több mint 500 cégnél dolgoztunk már ki hatékony, jól működő online marketinget. Marketing auditunkon megtudhatod, mit csinálnak jól, mit rosszul marketingeseid. A tapasztalatok alapján rövid és hosszú távú online marketing stratégiát dolgozunk ki Neked, melyet ha akarsz megvalósítasz magad, ha akarod, segítünk. Kattints ide, és vedd fel velünk a kapcsolatot most!
A telefonos marketing kora: A mobiltelefonok szerepe az egészségügyben
Az okostelefonok lehetővé tették, hogy az emberek szó szerint a saját kezükbe vehessék egészségük kezelését. Egyre többen használják ezeket az eszközöket állóképességük, pulzusuk, súlyuk és más szempontok ellenőrzésére, hogy minél előbb értesülhessenek az eltérésekről.
Ebből következik tehát, hogy ha az egészségügyben dolgozók szeretnék elérni pácienseiket, akkor erre megfelelő mobilalkalmazásokra és mobilra tökéletesen optimalizált, gyors weboldalra lesz szükségük. Ezek az applikációk nem csupán az ügyfelek bizalmát erősítik meg, hanem segítenek az üzlet fellendítésében is. Egyre valószínűbb, hogy a mobiltelefonok kulcsfontosságú szerepet töltenek majd be a páciensek és az egészségügy közötti kommunikációban.
Bizonyos alkalmazások már most elősegítik az orvosok munkáját azzal, hogy rendszeresen figyelik a páciens egészségügyi állapotát, és az eredmények alapján a legalkalmasabb orvosokat ajánlják számukra.
Egy tökéletes weboldal – a keresőoptimalizálás mindenek felett!
Semmit nem ér a sok jó tartalom, semmit nem ér a weboldal, ha az nem keresőoptimalizálható. Kutatásaink szerint, még ma, a közösségi média marketing világában is a Google a konverziók (időpont foglalások, vásárlások stb.) legfőbb forrása. Hiába szép egy honlap, hiába van rajta sok érdekes, szakmailag is korrekt tartalom, ha az egy ócska, nyílt forráskódú weboldalon alapszik. Egy kezeletlen Wordpress holnapra építeni az online marketinget olyan, mintha egy vályogházra akarnánk sok csillogó emeletet ráépíteni. Egyszer össze fog omlani. Részletesen a témáról itt írtunk: 10 ok, amiért NEM érdemes Wordpress-t használni
A közeli érdeklődők bevonzása: Helyileg célzott hirdetések
A helyi hirdetések lehetővé teszik, hogy az egészségügyi szolgáltatók tartózkodási helyük alapján célozzák meg azokat az ügyfeleket, akik mobiltelefonjukon keresnek rá közeli rendelőkre vagy gyógyszertárakra. Az ilyen célzott hirdetések csak azokhoz a lehetséges ügyfelekhez jutnak el, akik egy adott területen belül keresnek ilyen jellegű szolgáltatásokra.
A GSW Worldwide adatai szerint az emberek több mint 60%-a oszt meg információkat a helyi ajánlatokról ismerőseivel, és közel 60% kattint rá a helyi hirdetésekre. Mindez arra enged következtetni, hogy a helyi célzású hirdetések a legfontosabb egészségügyi marketing trendek közé tartoznak majd.
Azonnali elérések, felkészülés nélkül: Spontán hirdetések
A hirdetések elkészítése régebben sokkal több időt vett igénybe, manapság azonban egyre kezdenek elterjedni a spontán jellegű reklámok, amikre már egyre kevesebb időt szánnak a márkák. Ezek az „instant” reklámok a közösségi médiában a legnépszerűbbek.
Jó példák erre az élő közvetítések, ahol a márkák valós idejű kapcsolatba léphetnek a közönséggel, akik valós időben reagálhatnak a márka üzenetére. Az ilyesfajta népszerűsítés nem csupán a közönség bizalmát erősíti meg, de lényegesen kevesebb költséggel jár, mint a legtöbb fizetett hirdetési módszer.
Persze nem csak az élő közvetítések számítanak azonnali hirdetéseknek. Bármilyen érdekes, értékes, tömör tartalom elérheti a kívánt hatást, persze csak ha párhuzamban áll a közönség érdeklődésével.
Ami nem maradhat ki a marketingből: A közösségi média marketing
Sokak számára talán meglepően hangzik, de az egészségügyi marketing és a közösségi média szoros kapcsolatban állnak egymással. Milliárdnyi felhasználó aktív ezeken a platformokon és sokuk előszeretettel osztja meg tapasztalatait és véleményeit a különböző egészségügyi termékekről és szolgáltatókról.
A közösségi média páratlan lehetőségeket biztosít a márkák számára (legyenek azok egészségipariak, vagy sem) az ügyfelek elérésére és azok bizalmának elnyerésére. A közösségi hálózatok egy régóta tátongó szakadékot hidalnak át az egészségügyi szolgáltatók és az ügyfelek, azaz a páciensek között.
Ami fellendítheti, vagy lerombolhatja egy vállalat hírnevét: Az online vélemények
A legtöbb ügyfél sok bizalmat fektet azon páciensek véleményeibe, akik már korábban átestek egy kezelésen, vagy valamilyen tapasztalatuk volt egy szolgáltatással, gyógymóddal, orvossal, klinikával vagy termékkel kapcsolatban.
Egyre népszerűbbek az ilyen online vélemények – a Software Advice felmérése szerint a páciensek közel 45%-a hajlandó időpontot egyeztetni egy orvossal, ha az jó értékeléseket kapott korábbi pácienseitől. Ez azt jelenti, hogy a pozitív online hírnév szorosan kötődik az új ügyfelek megnyeréséhez.
Nem elhanyagolandó továbbá az sem, hogy az ilyen vélemények a keresőmotorokban (például Google) is előkelőbb helyezéseket kapnak, mint más jellegű tartalmak, különösen ha az adott orvos vagy vállalat a Google Cégem szolgáltatást is használja online jelenléte megerősítésére.
Az emberek vizuális lények: Hass rájuk videókkal!
Az egészségügyi termékeket leghatékonyabban videókon keresztül lehet népszerűsíteni, ez ugyanis a legnépszerűbb tartalomtípus a közösségi médiában. A videók nem csak cselekedetre ösztönöznek, de a márkaismeretet is megerősítik a közönségben.
A videók másik nagy előnye, hogy sokkal rövidebb idő alatt képesek rengeteg információ megosztására, mint például egy szöveges bejegyzés. A tartalomtípus szemléltető erejének köszönhetően a koncepciók sokkal érthetőbben elmagyarázhatók a páciensek számára.
A videók népszerűségéhez nagyban hozzájárul az okostelefonok elterjedése is – ma már mindenkinek ott van a zsebében egy olyan eszköz, amivel szinte bármikor, bárhol kényelmesen megtekintheti a legújabb, legérdekesebb videós tartalmakat.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.