Az egészségügyi szolgáltatások digitalizációja évek óta zajlik, de az elmúlt néhány évben a mesterséges intelligencia (AI) megjelenése új szintre emelte ezt a folyamatot. A fogászat különösen érzékeny terület, hiszen itt a technológia nem csupán a szakmai...
Az UVP definíciója
Az UVP az angol Unique Value Proposition kifejezés rövidítése, ami „egyedi értékajánlatot” jelent. Az UVP egy fontos marketingeszköz, ami megmagyarázza, hogy márkád termékei vagy szolgáltatásai miért relevánsak a célközönség számára, milyen értékeket kínálnak nekik, és mi különbözteti meg őket a versenytársak kínálatától.
Az UVP gyakran a legelső dolog, amit egy új, lehetséges ügyfél észrevesz, amikor először webhelyedre érkezik, azonban mégsem egy szlogenről, vagy jelmondatról van szó.
Az UVP-t összefoglalhatnánk úgy is, hogy ez az a módszer, amivel termékeid és szolgáltatásaid értékét kommunikálod a lehetséges ügyfeleknek, lehetőleg tömör és lényegre törő módon.
Az UVP szerepe
Az UVP gyakran a döntő tényező, ha egy vásárló nem tud választani közted és egy versenytársad között. Az UVP nem kell, hogy minden landing oldalon megjelenjen, de általánosságban az egész webhelyen jelen kell lennie valamilyen formában.
Amellett, hogy bemutatja, milyen értékeket kínál márkád ügyfelei számára, az UVP arra is ösztönzi látogatóidat, hogy tovább maradjanak webhelyeden, és részletesebben is felfedezzék azt. Egy jó UVP, és egy igényes webhely segítségével remek első benyomást tehetsz. Ha látogatóid képesek azonosulni UVP-ddel, sokkal szívesebben vásárolnak majd tőled.
Az UVP továbbá segít a cég irányításában is, hiszen segíthet irányt mutatni csapatodnak, illetve olyan döntéseket hozni, amik párhuzamban állnak céged személyiségével.
Az UVP megfogalmazása
Ha még sosem gondolkodtál el UVP-den, akkor ideje előállnod sajátoddal. Az alábbiakban ehhez kínálunk egy rövid útmutatót.
1. Ismerkedj meg ügyfeleiddel
Egy hatékony UVP megfogalmazásához tudnod kell, hogy kiknek is szól majd egyedi értékajánlatod. Első lépésként tehát ismerkedj meg ideális ügyfeleiddel, és készíts egy, vagy több buyer personát az összeszedett adatokból.
2. Készíts vázlatot
Miután a personák elkészültek, elkezdheted megfogalmazni nekik UVP-d vázlatát. Ehhez az alábbi kérdéseket igyekezz megválaszolni:
„Mi az a termék/szolgáltatás, amit kínálunk?”
Terméked, vagy szolgáltatásod bemutatásakor fontos, hogy tömören és lényegre törően fogalmazz. A legjobb UVP-k mindössze 10-30 szóból állnak, ezért általánosságban beszélj kínálatodról, és a részletesebb leírásokat tartogasd a termékek saját adatlapjaira webhelyeden, vagy webáruházadban.
„Milyen előnyt kínálunk az ügyfeleknek?”
Gyakori előnyök például a legalacsonyabb ár, a legnagyobb választék, a termékek minősége, a kiszállítás sebessége, a különleges szolgáltatások, illetve a magabiztos garancia.
Emeld ki kínálatod legmeggyőzőbb előnyeit.
„Kiknek készült a termék/szolgáltatás?”
Itt lesz hasznos a korábban elkészített buyer persona. Gondolkodj el rajta, hogy kiknek a problémáit oldja meg kínálatod, kiknek teszi egyszerűbbé az életét, stb.
„Mitől vagyunk mások, mint a versenytársak?”
A megkülönböztetés az UVP egyik legfontosabb része. Érdemes a fent felsorolt előnyök közül arra összpontosítani, ami a leginkább kiemeli márkádat a versenytársak közül. Tedd egyértelművé a lehetséges vásárlók számára, hogy te jobban/gyorsabban/olcsóbban meg tudod oldani a problémáikat, mint bárki más.
3. Készítsd el az UVP-t a vázlat alapján
A vázlat persze nem a végleges UVP lesz. Ha elkészültél vele, ideje kidolgozni ebből tényleges egyedi értékajánlatodat. Van néhány dolog, amire jó, ha odafigyelsz.
Először is, ne csak a cégedről áradozz. Ha az UVP-t ideális ügyfeleid szemszögéből fogalmazod meg, akkor ezzel azt érezteted velük, hogy tényleg nekik szól az üzenet, amivel így sokkal szorosabban tudnak majd azonosulni.
Kerüld továbbá a felesleges szakkifejezéseket. Gondolj bele, hogy mennyire jártas a témában célközönséged, és fogalmazd e szerint üzenetedet. Ha például egy B2B céget képviselsz, ami pénzügyi szolgáltatásokat kínál más vállalatoknak, akkor az üzleti nyelvezet indokolt. Ha azonban egy étterem marketingjéért felelsz, akkor minden bizonnyal sokkal változatosabb ügyfélkört kell megcéloznod, így jobb, ha nem fogalmazod túl az UVP-t.
Bármilyen buyer personáknak is készül az UVP, fontos, hogy tömören, és egyértelműen írd meg azt. Ne várd el valakitől, hogy percekig olvasgasson egy olyan cégről, amiről még azt sem tudja, hogy tényleg érdemes-e foglalkoznia vele. Miután a lehetséges ügyfél túljutott a landing oldalakon, részletesebben is kifejtheted neki, amiket UVP-dben ígértél. De az UVP legyen rövid és tömör.
4. Tökéletesítsd UVP-det
Az „utolsó lépés” keresni egy olyan csoportot, akik a lehető legjobban passzolna buyer personádhoz, és (ideális esetben) semmit nem tudnak cégedről. Kérd meg őket, hogy olvassák el UVP-det, és fogalmazzák meg, hogy szerintük mit kínál céged, és miért jobb az, mint amit mások kínálnak. A visszajelzések alapján aztán javítsd ki UVP-det.
Ez a módszer segít továbbá felmérni a lehetséges érdeklődést is kínálatod iránt.
Ahhogy aztán céged egyre nő és egyre több mindent kínál, esélyes, hogy UVP-det is frissítened kell majd, hogy pontosan reflektálja aktuális kínálatodat.