Újracélzás

Újracélzás

Az újracélzás definíciója

Az újracélzás (retargeting) egy online marketingstratégia, amely során egy hirdető kifejezetten azokat a felhasználókat célozza meg reklámjaival, akik korábban érdeklődést mutattak a hirdető kínálata iránt. Ezek az újracélzott hirdetések megjelenhetnek más webhelyeken, vagy közösségi platformokon is.

A legtöbb újracélzási kampány célja visszahívni a korábbi érdeklődőket egy cég webhelyére, hogy elvégezzék ott azt a konverziós műveletet, amelyet korábbi látogatásuk során nem tettek meg (vásárlás, regisztráció stb.)

 

Az újracélzás működése

Újracélzással szinte mindenki találkozott már az internetet böngészve. Bizonyára veled is előfordult már, hogy megnéztél egy terméket egy webhelyen, majd másnap egy egészen más webhelyen, vagy épp a Facebookot nézegetve találkoztál az adott termék hirdetésével. Ez az újracélzás lényege.

De hogyan működik mindez? Íme az újracélzás menete nagyvonalakban:

  1. A cég egy követőkódot helyez el a webhelyén vagy a webhely bizonyos oldalain. Ezt a követőkódot egy hirdetési platform (pl. a Google Ads, vagy a Facebook) biztosítja a cég számára.
  2. Amikor egy látogató megérkezik a webhelyre, a követőkód egy sütit helyez el a böngészőjében. A hirdetési platform ezen a nyomkövető sütin keresztül követi a felhasználót az interneten.
  3. Amikor a felhasználó más webhelyekre látogat el, és ezek a webhelyek részei az adott hirdetési platform hálózatának, a nyomkövető süti jelzi ezt a hirdetési platformnak.
  4. A hirdetési platform ilyenkor olyan hirdetést mutat a felhasználónak, ami egy korábban megtekintett, vagy ahhoz kapcsolódó termékeket kínál az eredetileg meglátogatott webhelyről.

 

Fontos észben tartani, hogy a hirdető nem ismeri a célszemély identitását, akinek a hirdetései megjelenek. A nyomkövetési technológia csupán lehetővé teszi a hirdető számára, hogy az illetőről gyűjtött információ (pl. megtekintett termékek) alapján célzott hirdetéseket mutathasson neki.

 

Az újracélzás előnyei

Az újracélzás azon az elven alapszik, hogy egy felhasználó sokkal fogékonyabb lehet egy olyan cég hirdetésére, aminek a kínálatáért korábban már érdeklődött. Íme a technológia legfontosabb előnyei:

  • Emlékezteti az érdeklődőket az elfeledett információkra: Legyen szó termékekkel kapcsolatos, vagy általános újracélzásról, ezek a hirdetések emlékeztetik korábbi érdeklődőidet arról, hogy milyen értékeket kínál márkád, és hogy miért érdemes pont tőled vásárolniuk.
  • Visszatérő forgalmat vonzanak webhelyedre: A statisztikák szerint az újracélzó hirdetések akkor is növelik a visszatérő látogatók számát, ha nem kínálnak több információt, mint amennyit a felhasználó az első látogatása során megszerzett a webhelyen.
  • Segítenek fellendíteni az értékesítések számát: Minden visszatérő látogató egy újabb lehetőség az értékesítés lebonyolítására.

 

Az újracélzás típusai

Az újracélzásnak két fő típusa van.

 

Általános újracélzás

Általános újracélzás alkalmazásakor az újracélzott érdeklődők a márkával kapcsolatos általános hirdetéseket láthatnak böngészésük során (más webhelyeken, közösségi platformokon stb.) Ha például egy nyelvoktatási stúdióként hirdetsz, akkor az illetőnek megjelenhetnek francia, angol, német, és egyéb kurzusaid reklámjai, vagy épp érettségire, nyelvvizsgára felkészítő tanfolyamoké stb.

 

Dinamikus újracélzás

A dinamikus újracélzás lényege, hogy a hirdetők az alapján jelenítenek meg reklámokat a korábbi érdeklődőknek, hogy azok milyen oldalakat látogattak meg eredetileg a hirdető webhelyén. Ha például valaki az angol nyelvtanfolyamok között nézelődött, akkor a hirdetésekben is csak ezekről lesz szó, nem pedig a francia, német, és egyéb nyelvekről.

 

Egy újracélzási kampány létrehozása

Az újracélzási kampányok lehetnek nagyon egyszerűek és nagyon összetettek is. Attól függően, hogy milyen cselekvésre szeretnéd buzdítani korábbi érdeklődőidet, az újracélzás feltétele lehet egy online videó megtekintése, egy rendelés leadása, vagy igényelheti egy részletes űrlap kitöltését az érdeklődők részéről.

Újracélzási kampányod megtervezésekor először a CTA-t (felhívást – amire rá szeretnéd venni célközönségedet) kell meghatároznod, majd egy olyan hirdetéssorozatot, amely ennek irányába vonzza érdeklődőidet.

 

Ez a hirdetéssorozat lehet teljesen egyszerű (egy látogató megnézi egy termékedet a webhelyeden, majd később reklámokat lát arról a termékről), vagy egészen összetett is (egy egész értékesítési tölcsérre elengedő hirdetés, többféle felhívással stb.)

 

Az egyszerűbb újracélzáson nincs mit magyarázni, viszont az összetettebb kampányokat sokkal hasznosabb egy konkrét példán keresztül szemléltetni.

Tegyük fel, hogy a felhasználók meglátogatják webhelyeden azt a blogbejegyzést, amelyen egy közelgő webináriumot jelentettél be, és ami arra buzdítja őket (az a CTA), hogy vegyenek részt ezen az online előadáson.

Egy összetettebb újracélzási kampány keretei között többféle hirdetést is készíthetsz számukra, amelyek más és más webhelyeken jelennek majd meg nekik az interneten. A cél jelen esetben az, hogy a hirdetéssorozat először elnyerje a korábbi érdeklődők bizalmát, és végül regisztráljanak a webináriumra. Lássuk ezt lépésről lépésre:

  1. A felhasználók ellátogatnak webhelyedre (például egy Facebookon látott hirdetésen keresztül), és a nyomkövető kód elhelyezi a sütit a böngészőjükben. Ez a kifejezetten a webináriumod iránt érdeklődőknél elhelyezett süti indítja be a hirdetéssorozatot.
  2. A látogatást követő 1-4. napokon a látogatók megkapják a sorozat első hirdetését, ami röviden bemutatja cégedet, és azt, amivel céged foglalkozik.
  3. Az 5-8. napokon a felhasználók megkapják a második hirdetést: egy linket egy cikkre, ami bemutatja webináriumodat.
  4. A 9-12. napokon az érdeklődőknek megjelenik a harmadik, és egyben utolsó hirdetés: egy meghívás a webánirumra.
  5. Amennyiben egy felhasználó feliratkozik a webináriumra, fontos, hogy azonnal automatikusan lekerüljön az újracélzási listáról, nehogy ismét megjelenjen neki egy ilyen hirdetés. Sőt, a legjobb, ha átkerül egy másik listára, ami emlékezteti őt a közelgő webinárium időpontjáról (ez akár már emailen keresztül is történhet, hiszen ezt a címet a regisztrációkor megszerzed az érdeklődőtől).

Gyakori kérdések

Kiemelt területeink