Tűnj ki a tömegből e-kereskedelmi webhelyeddel: mutatjuk, hogyan!
Tűnj ki a tömegből e-kereskedelmi webhelyeddel: mutatjuk, hogyan!
2020 márciusában már kétség sem férhet hozzá, hogy tombol a válság. A gazdaság egyre merekedebben süllyed a koronavírusnak köszönhetően, az emberek vásárlási kedve pedig – amennyiben nem élelmiszert vagy fertőtlenítő szert árulsz – a padlón van. A webáruházak szerepe a #maradjotthon mozgalommal együtt felértékelődött, de miért éppen Téged választanának? Mivel tűnhetsz ki konkurenciád tömegéből? Mutatunk 4 szuper ötletet, amivel magadra vonhatod figyelmüket.
Ahhoz kétség sem férhet, hogy most kevesebb megrendelésed lesz. Ha mégis szeretnéd túlélni cégeddel ezt az időszakot, a marketingről nem szabad lemondanod! Bár a vásárlási tendenciák csökkennek, a megmaradó vásárlókat ha Te húzod be, ha jó stratégiát folytatsz, hosszú távon nyertese lehetsz ennek a szituációnak.
Ha hihetünk a Statiszta adatainak, az online vásárlók száma 2021-re meghaladja majd a 2,1 milliárdot is, ami összesen több, mint 4,5 trillió dollár értékű digitális pénzmozgást jelent. Persze ez jelen pillanatban hihetetlennek tűnik, de túlleszünk ezen is. És ha túl vagyunk rajta, Neked ott kell lenned az élvonalban!
Éppen ezért kell arra törekedned, hogy megkülönböztesd magadat a konkurenciától és végre elkezdhesd halmozni a sikereket az e-kereskedelem világában. A következőkben ehhez osztunk meg néhány hasznos tippet!
1. Állj elő egy emlékezetes USP-vel
Összességében nem kérdés, hogy termékeid és/vagy szolgáltatásaid lesznek azok, amikkel a legjelentősebben megkülönböztetheted magad a versenytársaktól. Szinte biztos, hogy több tucatnyi másik webhely is van, amin hasonló jellegű termékeket vásárolhatnak az emberek, ezért kell találnod valamit, amivel kiemelkedhetsz közülük. Ez a valami az USP-d, azaz az „egyedi termékajánlatod”.
Nézz utána, hogy versenytársaid termékei mit kínálnak a vásárlóknak. Ez alapján olyan fájdalmi pontokra, szükségletekre lelhetsz, amiket mások kínálata nem fed le, de a te termékeid igen. Még ha terméked szimplán csak egy jobb változata valaminek, ami már egyébként is létezik, akkor is felhasználhatod ezt USP-ként, hogy megmutasd, mennyivel jobban kielégíti az ügyfelek szükségleteit.
Az USP-t nem szabad összekeverni az olyan kényelmi előnyökkel, mint az ingyenes házhozszállítás, vagy a hosszú visszatérítési időszak. Ezek valóban csábítóbbá és értékesekké teszik a nálad való vásárlást az emberek számára, de részei magának a terméknek. Az USP lényege, hogy maga a termék miben kínál többet a vásárlóknak, mint bármi más a piacon.
2. Csatlakozz egy nemes ügyhöz
Az emberek egyre szívesebben vásárolnak olyan cégektől, amelyek egy nemes ügyet is támogatnak. A Cone Communications 2017-es CSR felmérése szerint a vásárlók 87%-a szívesebben vásárol olyan vállalatoktól, amelyek olyan ügyekért állnak ki, amelyeket ők is fontosnak tartanak. Habár ezek az arányok amerikai adatokat türköznek, kétségtelen, hogy ez a mentalitást a világ más részein is jelen van.
Ez tehát még egy módja annak, hogy elkülöníthesd cégedet versenytársaidtól.
Továbbá azzal, hogy „beállsz” egy nemes ügy mögé, kibővítheted márkád történetét is. Ez a nemes ügy akkor erősíti igazán márkád történetét, ha megindokolod, hogy milyen személyes okból választottad az adott szervezet vagy cél támogatását.
Érdemes persze odafigyelni arra, hogy az adott ügy valamilyen szinten kapcsolódjon céged jellegéhez, habár vannak olyan célok is, amelyeket szinte minden vásárló szívesen támogat.
3. Készíts egy látványos webhelyet
Ha a fizikai üzletekhez hasonlítjuk őket, az e-kereskedelmi cégek számára egy jó webhely (webáruház) éppen olyan fontos, mint egy bolti kirakat. Rögtön meg kell ragadnia a lehetséges vásárlók figyelmét és a legjobb termékeket a lehető legjobb fényben kell feltüntetnie. Fontos az első benyomás.
Sokan az alapján döntik el, hogy szétnézzenek-e egy webáruházban, hogy mennyire találják mutatósnak felhasználói felületét. Éppen ezért, bármilyen remek termékeket és/vagy szolgáltatásokat is árulsz, ügyelned kell, hogy kínálatodat egy modern, jól működő és persze látványos webhelyen prezentáld a lehetséges vásárlók számára.
4. Használd ki a társadalmi bizonyíték erejét
Az utóbbi időben egyre többet hallhattál a társadalmi bizonyíték (angolul „social proof”) fogalmáról. Ez nem egy új koncepció, azonban ma már az online marketingben is fontos szerepe van, különösen az e-kereskedelemben. De miről is van szó?
Arról, hogy az emberek többsége legalább annyira bízik más vásárlók, ügyfelek online értékeléseiben és véleményeiben, mintha azokat egy ismerősüktől, barátjuktól hallaná. A vásárlók számos webhelyen és közösségi platformon nyilváníthatnak véleményt bármilyen márkáról vagy azok termékeiről, jelentősen befolyásolva ezzel mások véleményét. Ez az úgynevezett társadalmi bizonyíték: „ha valami sokaknak tetszett, akkor a bizonyára nekem is tetszeni fog” – és persze fordítva.
Ha szeretnéd kihasználni az online vélemények és értékelések erejét (amelyek sikerre vihetik, vagy akár romba is dönthetik márkádat), akkor természetesen minőségi termékeket és szolgáltatásokat kell nyújtanod ügyfeleidnek, hogy legyen okuk dicsérni cégedet!
Ide tartozik még az influencer marketing is. Az influencerek olyan népszerű online személyek, akik egy hűséges követőbázissal rendelkeznek és képesek hatni követőik véleményeire. Egyre több márka próbálkozik meg az influencer marketinggel, hiszen megfelelően alkalmazva egy nagyon eredményes marketingtaktika lehet. Persze ehhez fontos, hogy olyan influencert találj márkád mellé, aki hasonló értékek mellett áll ki, mint céged és olyan követői vannak, akiket érdekelhet márkád kínálata.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.