Teljesítményarányos árképzés

Teljesítményarányos árképzés

A teljesítményarányos árképzés definíciója

A teljesítményarányos árképzés („pay for performance”, vagy „pay for leads”) egy olyan árképzési modell a digitális marketingben, amelynek lényege, hogy egy marketingügynökség a cég számára szerzett érdeklődők (leadek) után kap kompenzációt.

Elmondhatjuk tehát, hogy a marketingügynökség a teljesítményével arányosan kap pénzt munkájáért. Ezt az árképzési modellt egyre több területen veszik át nem csupán marketingesek, hanem gyártók, nagykereskedők és egyéb vállalatok, illetve szolgáltatók is.

Ha egy marketingügynökség vállalja, hogy a megszerzett érdeklődőkért kér csak pénzt, akkor az óriási magabiztosságra utal – az persze más kérdés, hogy az adott ügynökség képes-e hosszútávon megtartani (vagy egyáltalán elérni) ezt a színvonalat.

 

A teljesítményarányos árképzés szerepe

A teljesítményarányos árképzés szembe megy a hagyományos árazási modellel, amelyben az ügyfél előre fizet az ügynökségnek a marketingstratégia elkészítéséért, annak kivitelezéséért, illetve a különféle anyagok elkészítéséért.

Rengeteg cég futott már bele a kevésbé tapasztalt marketingügynökök és -ügynökségek üres ígéreteibe. Ez sajnos sok helyen rossz hírnevet adott a marketingügynökségeknek, és magának a marketingnek is. A teljesítményarányos modell fő vonzereje, hogy nem igényel előzetes pénzkiadást, így sokkal kevesebb kockázattal is jár.

A teljesítményarányos árképzés továbbá könnyedén méretezhető, függetlenül attól, hogy valaki egyszerű vállalkozóként, vagy nemzetközi cégóriásként veszi igénybe egy marketingügynökség szolgáltatásait.

 

Habár egyoldalúnak tűnik, méghozzá a cégek javára, valójában egy sokkal szorosabb együttműködésre és partnerkapcsolat kialakítására ösztönzi a feleket.

Fontos azonban megjegyezni, hogy nem minden cég számára ideális az ilyesfajta együttműködés. Ahhoz, hogy egy cég és egy ügynökség olajozottan működhessenek együtt teljesítményarányos kereteken belül, a cégnek az alábbi tulajdonságokkal kell rendelkeznie:

  • Fontos kell legyen számára a növekedés
  • Rendelkeznie kell egy működő értékesítési folyamattal
  • Egyszerre több hívást és időpontot is kell tudjon kezelni
  • Elegendő erőforrással kell rendelkeznie a plusz feladatok elvégzésére

 

A teljesítményarányos árképzés hátrányai

Amennyiben egy cég minden szempontból megfelel arra, hogy teljesítményarányos kereteken belül működjön együtt egy marketingügynökséggel, az egyetlen hátulütő a hosszútávú költségek lehetnek. Van az a pont, amikor jobban megéri egy fix havi összeget kifizetni, mint minden egyes új érdeklődő után kompenzálni az ügynökséget.

Na persze, ez csak azt jelenti, hogy sok érdeklődőt sikerült szerezni márkád köré, ami több bevételre is lehetőséget nyújt, amennyiben az értékesítések is rendben lezajlanak. Ez a modell remek motiváció az ügynökség számára is, hiszen igyekeznek majd minél több érdeklődőt szerezni márkádnak, hogy nekik is megérje ezzel foglalkozni.

Továbbá, amennyiben céged szezonális jelleggel működik, az év egyed időszakaiban kevesebbet kell majd fizetned a marketingért is.

 

Szintén érdemes észben tartani, hogy sok teljesítményarányos megállapodás szerint a marketinghez készített médiaanyagok (képek, videók, webhelyek, hirdetések stb.) a marketingügynökség tulajdonát képezik. Ezzel szemben a hagyományos árképzésben ezek a tartalmak az ügyfél tulajdonai.

Gyakori kérdések

Kiemelt területeink