20 dolog, amire oda kell figyelned a tartalommarketingben
20 dolog, amire oda kell figyelned a tartalommarketingben
Egyik nap még sziporkáznak a jobbnál-jobb ötletek, más nap pedig egyszerűen bárhogy töröd a fejed, egyszerűen nem jön az a bizonyos ihlet. Könnyű fennakadni, ez nem vitás.
A tartalommarketingeseknek általában megvan a saját, bevett rutinjuk arra, hogy hogyan intézik saját tartalmaik elkészítését, terjesztését, és elemzését. Azonban ha túl sokáig kötöd magad ugyan ahhoz a stratégiához, akkor tartalmaid – és ezzel márkád – könnyedén elavulttá válhatnak. Nem számít, hogy milyen rég óta foglalkozol vele, fontos, hogy rendszeresen utánanézz az aktuális marketing trendeknek, illetve hogy kipróbáld a legújabb eszközöket és technikákat.
Ha szeretnél értesülni ezekről az aktualitásokról, és szeretnéd tudni, hogy milyen tartalommarketing trendekre kell odafigyelned, akkor ez a lista pontosan neked szól!
1. Tervezés az alapja mindennek. Dokumentáld tartalommarketing stratégiádat!
Semmilyen szél nem jó annak a hajónak, akinek nincs célul kiszemelt kikötője. Minden online marketing alapok tanfolyamon elmondom ezt a bölcsességet. Nem csak azért, mert 20 éve vitorlázom, hanem azért is, mert tervezés, stratégia nélkül negyed olyan hatékony lesz az online marketing kommunikációd. A Marketing Professzrok mellett sokáig volt egy jól menő vállalatirányítási cégem is, ahol nagyon sok ISO 9001-es rendszert vezettünk be. Ennek a rendszernek az egyik legnagyobb előnye volt, hogy mindent dokumentáltan megterveztetett a vezetéssel. Ha más eredménye nem is lett volna, ennek hatékonyságát mindenki megtapasztalta. Így ez a gyakorlat bevonult a Marketing Professzorok működésébe is, a dokumentált marketing tervezés, a céloknak való megfelelés alapja lett. Egyrészt így tanácsadónk és ügyfelünk is tudja, mit kell elérnünk, másrészt bizonyítani is tudjuk, hogy a kitűzött célokat elértük.
Marketing tervezési szolgáltatásunkról olvasd el részletes leírásunkat! Kattints IDE!
Sokakat azonban meglepetésként érhet a tény, hogy a tartalommarketingesek mindössze 39%-a rendelkezik előre megtervezett, dokumentált tartalommarketing stratégiával cégük/ügyfelük számára. Ezzel szemben a legjobban teljesítő cégek 65%-a foglalkozik azzal, hogy egy stratégia alapján megtervezze és dokumentálja tartalommarketingjét.
Bizonyított tény, hogy azok, akik papírra vetik céljaikat sokkal valószínűbb, hogy el is érik azokat – ez a logika pedig a tartalommarketing stratégiára is érvényes. Tehát ha még nem tetted meg, Ideje leülnöd, és tüzetesen átvilágítanod céged (vagy ügyfeled) jelenlegi tartalomstratégiáját, céljait, illetve mindazt, amit e célok eléréséért tesznek. Ez után ellenőrizd tartalommarketinged haladását – jó irányba mész? Hol javíthatnál?
2. Kövesd figyelemmel versenytársaid törekvéseit
Mindenkivel előfordul, hogy úgy érzi, csak saját magát ismételgeti, és minden tartalma ugyan arról szól. Ha veled is ez a helyzet, akkor ideje ihletet meríteni – kezdd mindjárt a konkurenciával! Vess egy pillantást versenytársaid taktikáira, de ahelyett, hogy lemásolnád őket, próbáld kitalálni, hogy mivel különíthetnéd el magadat (és a márkát, amit képviselsz) a mezőnytől.
Jelöld ki tartalomstratégiád egy területét, amin javítani szeretnél, és nézd meg, hogy a versenytársak hogyan érik el céljaikat az adott területen. Ez után kezdj el gondolkodni azon, hogy hogyan körözhetnéd le a konkurenciát azzal, hogy lényegesen több erőfeszítést fektetsz a dolgokba. Például ha írnak egy blogbejegyzést egy adott témáról, akkor dolgozd fel az adott témát te is, de videók, letölthető dokumentumok, és akár infografikák formájában is.
3. Figyelj oda a felhasználói élményre
2019-et írunk, és a felhasználói élmény nem csupán egy utólagosan rácsapott dolog kéne legyen a webhelyeken. Tartalmaid elkészítésekor nem csak arra kell odafigyelned, hogy kielégítsd velük a információs, vagy éppen szórakozási szükségleteit, hanem arra is, hogy tökéletesen illeszkedjenek minden eszközhöz, amin elérhetik azokat. Ebből következik, hogy a felhasználói élmény vezető szerepet kell játsszon webhelyed információáramlásában.
Nézd meg, hogy milyen felhasználói élmény biztosít jelenleg webhelyed egy látogató számára. Elképzelhető például, hogy bizonyos tartalmak összeolvasztásával gördülékenyebbé teheted a vásárlási folyamatot. Ez sokat segíthet azoknak a felhasználóknak, akik még csak a kutatási szakaszban járnak.
A felhasználói élmény többi területét, úgymint a tartalomáramlást, az oldaltöltési sebességet, illetve az akadálymentesítést is ajánlott átnézni. Tartalommarketingedben minden döntésed egy célt kell szolgáljon: egy egyedi, magával ragadó élmény megteremtését közönséged számára.
4. Igazítsd tartalmaidat az ügyfél utazásának különböző fázisaihoz
Az ügyfelek más és más jellegű, típusú tartalmakra fogékonyak a vásárlói utazás különböző fázisaiban.
Ott van például a tudatossági fázis, amiben közönséged valószínűleg videókat néz majd termékeidről, hogy többet tudjon meg azokról, illetve általánosságban márkádról. Ezzel szemben a döntési fázisban már esettanulmányok iránt érdeklődnek, amelyek meggyőzhetik őket arról, hogy melyiket válasszák termékeid közül.
Ha jelenlegi tartalommarketing stratégiád a vásárlói utazás csak egy-két szakaszát fedi le, akkor ideje átalakítani úgy, hogy az összes fázisra felkészülhess vele, különben sokan lemorzsolódnak majd, mielőtt elérnének az utolsóhoz, ahol ügyfelekké válhatnának.
Azonban a vásárlás pillanatával az utazás nem ér véget, hiszen innentől azon dolgozhatsz tartalmaiddal, hogy a vásárlókból visszatérő ügyfeleket varázsolj.
5. Működj együtt az értékesítőkkel
Habár te felelsz az ügyfelek bevonzásáért, az értékesítők azok, akik igazán tudják, hogy mire van szüksége közönségednek. Rendszeresen egyeztess tehát az értékesítői csapattal, hogy olyan tartalmakat készíthess (vagy készíthess saját tartalommarketinges csapatoddal), amelyek kielégítik ügyfeleid szükségleteit, és válaszokat adnak a kérdéseikre.
6. Derítsd ki az ügyfelek problémáit az ügyfélszolgálatosoktól
Az ügyfélszolgálatos csapat éppen olyan hasznos szövetségesed lesz, mint az értékesítők, ugyanis ők azok, akik szó szerint napi szinten találkoznak az ügyfelek problémáival. Jó esetben sokat tudhatsz meg tőlük arról is, hogy milyen megoldásokra lehet szükség az ilyen problémás esetekben. Ezen információkért cserébe te olyan tartalmakat készíthetsz az ügyfelek számára, amely sok kérdésükre választ ad, és így kevesebbeknek kell majd az ügyfélszolgálathoz fordulniuk kérdéseikkel – mindenki jól jár.
7. Nézz szét a fórumokon, hogy felmérd célközönséged érdeklődését
A különböző fórumokat böngészgetve sok hasznos, értékes információra lelhetsz célközönségedről. Keresgélj az iparágadat érintő és kapcsolódó fórumokon, hogy kiderítsd, milyen beszélgetéseket is folytatnak egymással. Ezen információ birtokában könnyebben megállapíthatod fájdalmi pontjaikat, motivációjuk forrásait, illetve általánosságban, hogy mi érdekli őket – hogy mindezt aztán tartalommarketingedben is felhasználhasd.
8. Használd ki a felhasználói tartalmakat
Egy tartalommarketing stratégia kiötlése illetve kivitelezése (folyamatos fejlesztése, tökéletesítése, stb.) komoly feladat, és senkit sem hibáztatunk azért, ha úgy érzi, hogy nincs minden nap ideje új tartalmakkal előállni. A felhasználói tartalmak korában azonban erre szerencsére nincs is feltétlenül szükség.
Hűséges rajongóid minden bizonnyal bejelölgetik márkádat közösségi felöltéseiken és megemlítik azt blogbejegyzéseikben. Szóval miért is ne használhatnád ki ezeket a hiteles, nem tőled származó tartalmakat arra, hogy megerősítsd velük saját stratégiádat? Szánj időt arra, hogy összegyűjtöd a legjobb felhasználói tartalmakat, hogy aztán beépíthesd őket közösségi és szerkesztőségi bejegyzéseidbe.
Ezzel nem csak ingyenes marketinganyagokat szerezhetsz anélkül, hogy neked kellene elkészítened őket, de a felhasználók tartalmainak megosztásával megerősítheted a velük ápolt kapcsolataidat, hiszen ezekkel megmutatod a nyilvánosságnak, hogy odafigyelsz követőidre, és elismered a munkájukat. Mindemellett a felhasználói tartalmak sokkal hitelesebbek, mint bármelyik reklám, hiszen nem fizetett, hanem őszinte véleményeket fejeznek ki egy termékről, szolgáltatásról, vagy márkáról.
9. Készíts rövid videókat a Facebookra és az Instagramra
Csak a Facebookon egyetlen nap leforgása alatt több mint 100 millió órányi videót tekintenek meg a felhasználók, ráadásul 80%-uk képes felidézni legalább egy videós hirdetést, amit az elmúlt egy hónapban látott. Kétségtelen, hogy a már évek óta sikeres videós tartalmak népszerűsége továbbra is egyre csak növekszik – ideje neked is hozzáadnod ezeket Instagram és Facebook tartalomnaptárodhoz.
Amennyiben hosszabb videókkal is szeretnél foglalkozni (például webináriumokkal, vagy részletes útmutatókkal), akkor érdemes azokból rövid részleteket kivágni, és ízelítő gyanánt feltölteni a Facebookra és az Instagramra. Ezzel nem csak közösségi tartalomkínálatodat bővíted, hanem olyan felhasználók érdeklődését is felkeltheted, akik esetleg nem értesültek korábban hosszabb videóidról.
10. Közvetíts élőben a YouTube-on
Ha szeretnél valós időben kommunikálni meglévő és lehetséges ügyfeleiddel, akkor indíts élő közvetítést a YouTube-on, vagy valamelyik népszerű közösségi platformon. E közvetítések során beviheted az érdeklődőket a „kulisszák” mögé, oktató jellegű bemutatókat tarthatsz nekik (amelyek célja a hasznos információk átadása, nem pedig a reklám), és még sok mást is mutathatsz nekik.
Az élő kommunikáció előnyei, hogy azonnali visszajelzést kaphatsz a nézőktől tartalmadról, akik kérdéseket tehetnek fel, vagy akár te is kikérheted a véleményüket bizonyos témákban.
11. Készíts inforgrafikákat és illusztrációkat
Tartalomstratégiád auditálása során gondolkodj el azon, hogy szükséged van-e további inforgrafikákra és illusztrációkra blogodon. Azért írjuk, hogy „további”, mert az infografikák és illusztrációk már rég óta részük kellene, hogy legyenek tartalomstratégiádnak, és jó eséllyel többször is alkalmazhatnád őket.
Az emberi agy 60 ezerszer gyorsabban képes képeket feldolgozni, mint szövegeket, és az agyunkba juttatott információk 90%-a vizuális jellegű. Ideje tehát a szemekre hatni.
Közönséged minden bizonnyal azonnal szeretne információhoz jutni – ezt a gyors információátadást biztosíthatod nekik inforgrafikák segítségével. Ahelyett, hogy elolvasatnál velük egy egész cikket, mellékelj egy olyan illusztrációt, ami összefoglalja az abban megemlített legfontosabb pontokat és adatokat.
12. Hozz létre interaktív tartalmakat
Az interaktív tartalmak egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek az interneten, legyen szó akár a webhelyeken elhelyezett kérdőívekről, akár az Instagram matricáiról. A Content Marketing Institute kutatása szerint a tartalommarketingesek 81%-a egyetért abban, hogy az interaktív tartalmak sokkal hatékonyabban képesek megragadni az emberek figyelmét, mint a statikusak. Az interaktív tartalmakat ráadásul szintén el lehet helyezni a vásárlói utazás minden egyes fázisában, a kezdeti tudatosságtól egészen a vásárlás pillanatáig.
Készíts különféle interaktív tartalmakat felhasználóid számára – ezek lehetnek számítógépek, versenyek, és bármi más is, ami aktivitásra ösztönzi az embereket.
13. Publikálj kutatásokat, vagy statisztikákra épülő cikkeket
Miközben tartalmaidat a vásárlói utazás különböző fázisaihoz igazítod, szánj időt arra is, hogy publikálj néhány cikket, amelyekben saját kutatásaid eredményeit, vagy az iparággal kapcsolatos fontos, releváns statisztikákat foglalod össze.
Leendő ügyfeleid utánanéznek majd cégednek illetve kínálatodnak, hiszen meg szeretnének győződni róla, hogy jó döntést hoznak-e azzal, hogy neked adják a pénzüket. Azzal, hogy demonstrálod szakértelmedet az iparágadon belül, szakértőként pozícionálhatod magad, és megerősítheted bennük ezt a meggyőződést.
14. Publikálj átfogó és hasznos útmutatókat
2019-ben szinte minden cég rászokott arra, hogy hozzáadott értékű tartalmakat kínál lehetséges és visszatérő ügyfeleinek – például letölthető útmutatókat. Ideje, hogy marketingcsapatoddal ti is csatlakozzatok ezekhez a cégekhez, méghozzá úgy, hogy elkészítitek egy téma legátfogóbb és legmélyebb útmutatóját, ami garantáltan releváns, érdekes, értékes lesz majd ügyfeleid számára.
Hogy miről érdemes útmutatót készíteni, azt ügyfeleid kérdéseinek áttanulmányozásával derítheted ki. Miben kérnek gyakran segítséget? Miről szeretnének többet megtudni? E témák köré kell felépítened útmutatóidat.
15. Állj össze más márkákkal egy közös marketingprojektre
Próbálj együttműködni más olyan márkákkal, amelyek hasonló célokat tűztek ki maguk elé, mint te, és hasonló értékrendszer alapján cselekszenek, és kapcsolódnak iparágadhoz, de nem közvetlen versenytársaid.
Az ilyen közös projektek mindkét (vagy akár több) fél eléréseit fokozzák, és értékeket kínálnak mindegyikőjük közönsége számára is. Rendezhettek versenyeket, végezhettek és publikálhattok közös kutatásokat, vagy olyan tartalmakat hozhattok létre közönségeitek számára, amire csak együtt lehettek képesek.
16. Kérd mikroinfluencerek segítségét
10-ből 8 marketinges sikeresnek véli az influencer marketinget. Igyekezz tehát olyan influencereket (lehetőleg mikroinfluencereket) találni, akik relevánsak közönséget számára, és állj össze velük egy promócióra, egy nyereményjátékra, vagy lehetőség szerint egy egész kampányra.
A mikroinfluencerek lényegesen kisebb közönséget érnek el, mint a nagyobb játékosok, azonban sokkal aktívabb követőbázisuk is van, ha az arányokat nézzük. Fontos, hogy jól megválogasd influencereidet, és ne akadj fent a követők számán, amikor lehetséges partnereket vadászol magadnak. Sokkal fontosabb, hogy ugyan azokat az értékeket képviseljék, mint márkád, és hogy egy megfelelő stílusban, aktívan kommunikáljanak közönségükkel.
17. Ugorj rá te is a legfelkapottabb hírekre és eseményekre
Létezik egy olyan tartalommarketing taktika, amit „newsjackingnek” neveznek. A newsjacking lényege, hogy a legfrissebb ipari hírek és események köré építed fel tartalmaidat, hogy a frissességük és relevanciájuk miatt mind a keresőmotorok, mind pedig a közösségi felhasználók felkapják azokat. Légy résen!
18. Gyúrd össze cikkeidet egy e-könyvvé
Ha egy bizonyos témakörben több jól teljesítő cikked is van, akkor érdemes lehet némi időt szánni arra, hogy ezekből összeollóz egy e-könyvet. Azok a felhasználók akik egyelőre csak információért érkeznek webhelyedre a vásárlás előtti kutatásuk során mindenképpen értékelni fogják, hogy a rendelkezésükre áll egy hiteles forrás az adott témában.
Fontos azonban, hogy ne csak egymás alá illesztgesd a különböző cikkeket, hanem egy összefüggő, logikusan felépített tartalmat alkossanak, egyetlen átfogó elbeszéléssel. Mindemellett ne felejtsd el ellenőrizni, hogy az e-könyv tartalmai naprakészek-e, mielőtt publikálnád.
19. Frissítsd SEO-ra érdemes blogbejegyzéseidet
A keresőoptimalizálás egy folyamatosan váltakozó ágazata az online marketingnek, ezekhez a változásokhoz pedig saját, régebbi tartalmaidnak is alkalmazkodnia kell, ha azt szeretnéd, hogy relevánsak maradjanak a ma kereső felhasználói számára.
Fordíts időt arra, hogy átvizsgáld azokat a régebbi tartalmaidat, amik jó eséllyel rangsorolhatnának releváns kulcsszavakra, és hogy felfrissítd a SEO-jukat. Ügyelj az összes optimalizálható mezőre!
20. Igazítsd tartalmaidat a hangalapú kereséshez
A hangalapú technológiák rengeteget fejlődtek az elmúlt év alatt, és az online keresések egyre nagyobb hányadát teszik ki a hanggal aktivált lekérdezések. Ha tartalmaid még nem állnak készen ezekre, akkor ideje minél előbb megtenni a szükséges lépéseket, különben ahogy az emberek egyre többször alkalmazzák a keresés e formáját, úgy egyre kevesebben találnak majd rád.
21 Kérd profi tartalommarketing tanácsadók segítségét
Amennyiben úgy érzed, a tartalommarketing, a tartalmak gyártása felesleges idejét viszi el egy-egy munkatársadnak, bízd azt olyanokra, akik csak ezzel foglalkoznak. A tartalommarketing ügynökségek sok cég akár újságok tartalmainak gyártásával is foglalkoznak. Munkatársaiknak nagyobb tapasztalata van ezen a téren, mint egy olyan embernek, aki csak a saját projektjén dolgozhat, főleg, ha ezt nem főállásként teszi. Mi a Marketing Professzoroknál 12 online újság üzemeltetésében és egy idősíkban 25-30 ügyfél kommunikációjában veszünk részt. Bármilyen szakmában dolgozol is, meg fogjuk találni a módját, hogy megfelelő szakmai tartalmakat készítsünk neked. Kérd ajánlatunkat! Kattints IDE!
Felhasznált irodalom: Semrush, MOZ
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.