Fontos változásra kell figyelnie minden hirdetőnek: 2025. október 1-jétől új uniós szabályok lépnek életbe a politikai tartalmú hirdetések kezelésére. A Google Ads felhasználóinak mostantól nyilatkozniuk kell arról, hogy futtatnak-e politikai jellegű kamp...
A pontos egyezés definíciója
A pontos egyezés (exact match) egy kulcsszóegyezési típus a Google Ads és a Bing Ads hirdetési rendszerekben. Ezzel a típussal azt szabhatod meg, hogy hirdetéseid csak azoknak a felhasználóknak jelenjenek meg, akik pontosan úgy írták be a keresőbe a kulcsszavadat, ahogyan te megadtad azt a célzásban (vagy nagyon hasonlóan).
A pontos egyezés a legszigorúbb egyezési opció, amivel precízen leszűkítheted, hogy milyen szándékú felhasználóknak jelenjenek meg hirdetéseid. Ez segít kizárni a felesleges kattintásokat, javítva a hirdetés megtérülését.
A pontos egyezés fejlődése
A pontos egyezés nem mindig működött úgy a Google Ads rendszerében, mint manapság. Eredetileg egy sokkal szigorúbb egyezési típus volt, ami kizárólag csak akkor engedte megjeleníteni hirdetésedet, ha a felhasználó karakterről-karakterre pontosan, az általad megszabott sorrendben írta be a keresőkifejezését a Google-ba.
Ez kétélű fegyvernek bizonyult, mert habár rendkívül precíz célzást tett lehetővé, a hirdetőknek minden egyes variációra külön célzást kellett beállítaniuk, ami idővel rengeteg kulcsszót eredményezett.
A Google azonban idővel egyre okosabb lett, és elkezdte belevonni a pontos egyezésű célzásokba a kulcsszavak hasonló változatait, rövidítéseit, egyes és többes számú variációit, és még a félregépelt változatait is (többek között). Ennek köszönhetően lényegesen csökkent a célzáshoz szükséges kulcsszólisták hossza, ami megkönnyítette a hirdetők dolgát.
Később a pontos egyezési típus tovább fejlődött. 2017-ben a Google előállt egy fejlesztéssel, aminek köszönhetően már a szemantikailag hasonló lekérdezésekre is megjelenhetnek a pontos egyezéseket megcélzó hirdetések. Ez többek között a szavak sorrendjére vonatkozik: a felhasználónak nem feltétlenül muszáj ugyan abban a sorrendben megadnia a kulcsszavakat, mint ahogyan a hirdető megcélozta azokat.
Továbbá a Google odafigyel arra is, hogy a névelőket, a kötőszavakat, és egyéb szavakat is belevegye az egyezésbe, tehát ezek se zárják ki a hirdetések megjelenítését.
Mindez komoly változásokat eredményezett: a Google szerint a hirdetők 3%-kal több kattintást kaptak a pontos egyezéssel célzott hirdetéseikre.
2018 óta a pontos egyezési típus még okosabb lett: a Google azóta már azokra a keresésekre is megjeleníti a hirdetéseket, amik a megcélzott szavak szinonimáit, vagy a kifejezés körülírását tartalmazzák.
Mint láthatod, a pontos egyezés manapság messze nem olyan szigorú, mint egykor volt.
A pontos egyezésű kulcsszavak szerepe
A fentiek alapján jogosan merül fel a kérdés, hogy ha a pontos egyezésű kulcsszavak ennyire kötetlenek (legalább is eredeti működésükhöz képest), akkor miért különböztetjük meg őket továbbra is a többi egyezési típustól.
A helyzet az, hogy az általános egyezésű (broad match) és kifejezésegyezésű (phrase match) kulcsszavak továbbra is sokkal kötetlenebbek, mint a pontos egyezésű célzás. Ez a két szabadabb egyezési típus könnyedén megjelenítheti olyan keresésekre is hirdetéseidet, amikre nem szeretnéd megjeleníteni őket.
A pontos egyezésű kulcsszavak hátránya
Persze, ez nem jelenti azt, hogy minden esetben a pontos egyezési típust érdemes használni, hiszen ennek is megvannak a maga hátrányai. Ha például a „sportcipő” kifejezésre állítasz be pontos egyezést, hirdetésed megjelenik ugyan a „sportcipők” keresésre, de a „férfi sportcipők” vagy „női sportcipők” keresésekre már nem – pedig ezek a keresések is relevánsak lennének.
Érdemes tehát megismerkedni az összes egyezési típussal, és kísérletezni velük, hogy kiderítsd, melyek a leghatékonyabbak számodra!