Neuromarketing jelentése, jellemzése és magyarázata az online marketing szakszótárban.

EN

Neuromarketing



A neuromarketing definíciója

A neuromarketing az idegtudomány alkalmazása a kereskedelemi marketingkutatásban. A neuromarketing lényegében azt tanulmányozza, hogy milyen kognitív és szenzormotoros reakciókat váltanak ki a vásárlókból, fogyasztókból, ügyfelekből a különböző ingerek – például, hogy mennyire szívesen vásárolnak meg egy terméket, miután találkoznak egy bizonyos marketingszöveggel.

 

A neuromarketing célja

A neuromarketing (vagy „fogyasztói idegtudomány”) célja adatokat gyűjteni különböző idegtudományi módszerekkel, amelyek segítségével még részletesebben megismerhető a fogyasztók viselkedése. Ezek az adatok a későbbiekben segíthetnek hatékonyabb marketingkampányokat, illetve termékeket létrehozni.

A neuromarketing szakértők biometrikus módszerekkel vizsgálják a kutatások résztvevőit. Ezek a kutatások gyakran alkalmazzák az úgynevezett elektroenkefalográfiát (EEG), amely segít megismerni a résztvevők idegreakcióit egy márka elemeire. Az EEG persze csupán egy a megannyi módszer közül, amellyel a szakértők igyekeznek mélyebb betekintést nyerni a vásárlók tudatalatti döntéshozási folyamataiba.

 

A neuromarketing előnyei

A piackutatás során alkalmazott neuromarketing mélyebb és pontosabb betekintést nyújt a vásárlók viselkedésébe, mint a hagyományos kvalitatív kutatások. Több tanulmány is megállapította, hogy az idegkutatások során szerzett eredmények alapján pontosabban megjósolhatók a jövendőbeli trendek, mint a hagyományos piackutatás segítségével.

Mivel közvetlenül az agyi aktivitást vizsgálja, a neuromarketing áthidalja a hagyományos kísérletek esetleges buktatóit, mint például a hibás emlékezetet, vagy szándékosan meghamisított válaszokat. Akár a tesztnek szeretnének megfelelni, akár nem merik felvállalni az igazságot, a tesztek résztvevőinek reakciói nem feltétlenül tükrözik közvetlenül a valóságot. A neuromarketing egyik legnagyobb előnye tehát, hogy segít megérteni a vásárlók döntéshozási folyamatait, méghozzá úgy, hogy ebbe csak kevésbé szól bele az, hogy mit (vagy mit nem) tudtak eddig egy adott márkáról, terméktípusról, piacról, stb.

 

Persze nem mindenki ért egyet a neuromarketingben alkalmazott módszerekkel. Egyesek úgy vélik, hogy az agy ilyesfajta, közvetlen vizsgálata túlságosan sok betekintést nyújt az alanyok gondolkodásába. Éppen ezen aggályok miatt fogalmazta meg a neuromarketing szabályait az NMSBA (Neuromarketing Science and Business Association). Az irányelvekben olyan előírások szerepelnek, mint:

  • Bármilyen neuromarketing kutatás résztvevői számára garantálni kell, hogy személyes adataik nem lesznek elérhetők mások számára.
  • A neuromarketing kutatók nem téveszthetik meg a résztvevőket, és nem használhatják ki, hogy azok nem értenek a neuromarketinghez.
  • A funkcionális agyi képalkotással foglalkozó kutatóknak ismertetniük kell, hogy milyen protokollal kezelik a nem tervezett teszteredményeket.
  • A neuromarketing kutatóknak lehetőséget kell biztosítaniuk a tesztalanyok számára, hogy azok megismerhessék az információk begyűjtésére és feldolgozására használt módszereket.

 

A neuromarketing alkalmazása

A neuromarketinggel számos dolog vizsgálható, például, hogy hogyan reagálnak a lehetséges vásárlók különböző branding elemekre, csomagolásokra, hirdetésekre, árakra, és így tovább.

Ehhez általában egy fejre helyezhető EEG műszert szokás használni, ami folyamatosan figyeli az agy elektromos tevékenységét, ezzel valós idejű eredményeket biztosítva a kutatók számára. A szakértők ezen eredmények alapján állapíthatják meg, hogy milyen érzelmeket váltanak ki bizonyos dolgok a tesztalanyokból.

Mérhető például, hogy mely színek hatnak nyugtatóan a résztvevőkre, vagy, hogy hová és meddig néznek egy webhely böngészése, vagy egy reklám megtekintése során. Megállapítható továbbá, hogy a termékek különböző stílusú felsorolásai döntésképtelenséget eredményeznek-e, vagy, hogy mennyire hatnak a különböző árak az agy gyönyörközpontjára.

A neuromarketing eredményeinek gyakorlati alkalmazását például az elrettentő képekkel és tényekkel telenyomtatott cigarettás dobozokon is láthatjuk, de önkormányzatok és egyéb politikai entitások is előszeretettel alkalmazzák őket kampányaik során.

 

A neuromarketinghez használt módszerek

A neuromarketing kutatások többféle módszerrel is elvégezhetők. Ilyen például a szemkövetés, a galvanikus bőrreakció (GSR) megfigyelése, az arcmimika megfigyelése, az fMRI,illetve a már fentebb is említett EEG.

Az agy vizsgálata általában elektroenkefalográfia (EEG) vagy funkcionális mágneses rezonanciavizsgálat (fMRI) segítségével történik. Az fMRI az oxigéndús vér áramlásában fellépő változásokat méri kognitív feladatok során, amelyek az idegtevékenységhez köthetők. Az EEG az agy elektromos tevékenységeit méri, megmutatva ezzel, hogy a tesztalany milyen agyi tevékenységgel reagál különféle ingerekre.




Gyakori kérdések


Mi az a neuromarketing?

A neuromarketing a marketingkutatásban alkalmazott idegtudományra utal. Neuromarketing során a tesztalanyok különböző marketinges ingerekre való reakcióját mérik – például, hogy hogyan reagál egy lehetséges vásárló egy bizonyos csomagolásra, vagy árváltozásra.


Mi a neuromarketing célja?

A neuromarketing célja megállapítani, hogy milyen hatást váltanak ki bizonyos marketingfogások egy célcsoporton. Az így kapott eredményeket általában a marketingmódszerek (kampányok, hirdetések, stb.) tökéletesítésére, illetve a termékek fejlesztésére szokás felhasználni a kereskedelemben.


Marketing stratégia Online marketing

Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2024.12.31-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.

*egy éves megrendelés esetén


Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain. 

Kérje ajánlatunkat!