Visszahivatkozások figyelése és negatív SEO elhárítása a Google Search Console segítségével
Visszahivatkozások figyelése és negatív SEO elhárítása a Google Search Console segítségével
A Google Search Console számos hasznos webmesteri feladat elvégzését teszi lehetővé, úgymint például a visszahivatkozások nyomonkövetését. Erre több okból is szüksége lehet egy webhelytulajdonosnak, most azonban első sorban az úgynevezett negatív SEO-ból származó problémák megoldásáról lesz szó.
Hogy mi az a negatív SEO, miért ártalmas, és mit lehet tenni ellene? Ne is szaporítsuk a szót, kezdjük!
Mi az a negatív SEO?
Akkor beszélünk negatív SEO-ról, amikor egy cég megpróbálja illegális SEO technikákkal aláaknázni egy másik cég webhelyét. Lényegében olyan tiltott SEO módszerekkel célozzák meg az „áldozat” webhelyet, amelyek láttán a Google algoritmusa azt hiszi majd, hogy az adott webhely nem tiszta (black hat) stratégiával próbál magasabb rangsorolást elérni.
A legtöbb esetben a cél az, hogy a megcélzott webhelyre haragítsák a Google Penguin algoritmusát, amely a visszahivatkozások hitelességét ellenőrzi a webhelyek között. Habár egy korábbi frissítésnek köszönhetően a Penguin már nem bünteti azokat a webhelyeket, amelyek ezeket a hivatkozásokat tartalmazzák (ehelyett csökkenti a linkek értékét), mégis érdemes résen lenni az ilyen módszerek miatt.
De miért ilyen fontos a hivatkozások szerepe?
A Google eredetileg arra az elképzelésre alapoz, miszerint a más webhelyekről mutató hivatkozások a bizalmat jelképezik. A Google eleinte ezen hivatkozások alapján értékelte a webhelyek relevanciáját és befolyását. A keresőoptimalizálással foglalkozó szakemberek hamar megtalálták a kiskapukat, és ki is használták azokat, többnyire spames, rossz minőségű hivatkozások formájában.
A Google-nak persze idővel fel kellett lépni az ilyen technikák ellen, hiszen túl egyszerű volt manipulálni velük az eredményeket. 2012 áprilisában bevezették a Penguin algoritmus frissítést, amely lényegében ezen kérdéses hivatkozások kiszűrésére és az azokat használó webhelyek megbüntetésére jött létre.
A Penguin pedig egyre szigorúbban bírálja a rossz minőségű linkeket, éppen ezért egyre könnyebb súlyos károkat okozni a negatív SEO (NSEO) módszerekkel, és habár a Google állítása szerint az algoritmus igyekszik felismerni a szándékos tekintélyrontást, a webmestereknek még mindig meggyűlik a bajuk a feketekalapos támadókkal.
Mit lehet tehát tenni?
Hogyan akadályozható meg a negatív SEO?
A negatív SEO a hivatkozásokra épül, ezért nagyon fontos, hogy rendszeresen ellenőrizd a webhelyedre mutató linkeket. Erre számos külső SEO eszköz áll a webmesterek rendelkezésére, mi most azonban csak a Google Search Console eszközre összpontosítunk, amely mindenki számára elérhető és ingyenes is.
1. Lépés: Keresd fel a Search Console-t
Először is irány a Google Search Console (https://www.google.com/webmasters/tools/home?hl=hu). Itt kattints arra a webhelyre a listából, amely visszahivatkozásait ellenőrizni szeretnéd.
2. Lépés: Keresd meg a visszahivatkozásokat
Kattints a bal oldali oszlopban a Keresési forgalom > Az Ön webhelyére mutató linkek menüpontra.
Az ekkor megjelenő oldal egy általános áttekintést nyújt a webhelyedre mutató hivatkozásokról. Ha több információt szeretnél, akkor kattints az „Egyebek” linkre a listák alatt.
3. Lépés: Töltsd le a legfrissebb hivatkozásokat
Ha a „Ki linkeli a legtöbbször” és a „Legtöbbször linkelt tartalma” listák alatt választod az „Egyebek” linket, akkor egy hosszabb, részletesebb felsorolást kapsz.
Ha szeretnéd a legtöbbet kihozni a Search Console által biztosított információkból, akkor a fent megjelenő „Legfrissebb linkek letöltése” gombra kattintva letöltheted a szükséges adatokat.
A negatív SEO elleni védekezéshez a „Ki linkeli a legtöbbször” listát kell letöltened. Válaszd a CSV fájlt, ha az adatokat Excelben szeretnéd megvizsgálni, vagy a Google Docs-ot, ha abban dolgozol.
Nézzük először az Excel (CSV) változatot.
4.1 Lépés: Legfrissebb hivatkozások az Excelben
Nyisd meg a letöltött fájlt az Excelben. Az olvashatóság érdekében húzd ki az A oszlopot, hogy láthatóbbá váljanak a domainek és a teljes URL. A B oszlopban található ###### jelek szintén egy kis oszlopbővítéssel fedhetők fel.
Az olvashatóság érdekében érdemes rögzíteni a felső sort és egy színnel megjelölni azt. Kattints a Nézet menüben a Panelek rögzítése gombra, és válaszd a Felső sor rögzítése opciót. Ezentúl ha lejjebb görgetsz, az első sor mindig az ablak tetején marad majd.
4.2 Lépés: Legfrissebb hivatkozások a Google Docsban
A Google Docs szintén képes megjeleníteni a letöltött hivatkozásokat, ráadásul több kompatibilis eszközről is használható, tökéletesen működik természetesen az Apple készülékek esetében is. A Google Docsban (pontosabban a Google Táblázatokban) hasonló a helyzet – ha nem elég szélesek az oszlopok, akkor szét kell húzni őket, az első sor pedig a Nézet > Rögzítés > 1 sor opcióval rögzíthető.
5. Lépés: Az adatok megvizsgálása – Először felfedezve oszlop
Ezek tehát a legfrissebb webhelyedre mutató hivatkozások. Nincs más dolgod, mint átvizsgálni őket.
A Google két oszlopot kínál ehhez: az egyik az URL, a másik pedig az a dátum, amely a hivatkozás első felfedezésének dátumát tartalmazza.
Az első felfedezés dátuma két okból fontos:
- A negatív SEO általában egyszerre több száz rossz minőségű linket irányít egy webhelyre.
- Egyszerűbb megnézni a dátumokat, mint minden hivatkozás minőségét egyenként leellenőrizni.
Ha a konzol sok hivatkozást fedezett fel egy napon, és ezen hivatkozások címei természetellenesek, akkor meglehet, hogy NSEO támadás áldozata lettél. Az ilyen „linkburjánzás” könnyedén észrevehető a dátumok és a hozzájuk tartozó URL-el áttekintésével.
6. Lépés: Az adatok megvizsgálása – Linkek oszlop
Ha a dátumok alapján úgy tűnik, hogy néhány link gyanús eredetű lehet, akkor ideje megvizsgálni, hogy milyen webhelyekről mutatnak rád.
Ehhez fel kell keresned azokat a Linkek oszlopban található URL-eket, amelyek kérdéses eredetűnek tűnnek.
Itt olyan szempontokat kell észben tartanod, mint a linkek minősége, relevanciája, típusa, befolyása, stb.
Néhány webhelyet a Google tévesen sorol fel a rád hivatkozók között – ezek egyáltalán nem tartalmaznak a webhelyedre mutató hivatkozásokat. Ezek előfordulhatnak oldalsáv-modulok, frissülő hírfolyamok, új oldalszintű hivatkozások és duplikált tartalmak miatt.
A téves hivatkozások gyakran előfordulnak akkor, amikor egy webhelyen csak átmeneti ideig van jelen egy rád mutató hivatkozás egy olyan elemben, ami több oldalon is megjelenik. Például ha egy webhelyedre mutató link megjelenik egy oldalsávban elhelyezett „Legutóbbi hozzászólások” modulban, az a modul pedig 100 aloldalon szerepel, akkor egy indexelés során 100 hivatkozás mutat majd (a Google szerint) a webhelyedre arról a webhelyről, pedig lehet, hogy egy óra múlva már ott sincsenek.
Ebből következik, hogy nem minden esetben muszáj használnod a linkvisszautasító eszközt. De mikor érdemes? Amikor az alábbiak valamelyikére bukkansz rá a hivatkozásokat követve:
- Törölt tartalmak
- Nem természetes, oldalszintű hivatkozások
- Nem releváns tartalmak
- Rövid, minimális értéket kínáló tartalmak
- Olyan tartalmak, amelyek rossz minőségű oldalakra hivatkoznak
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.