notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

A felhasználóbarát webhelyek hétparancsolata (és a főbenjáró bűnök)

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!
logo_1 logo_2 logo_3 logo_4 logo_5 logo_6 logo_7 logo_8 logo_9 logo_10 logo_11 logo_12 logo_13 logo_14 logo_15 logo_16 logo_17 logo_18 logo_19 logo_20 logo_21 logo_22 logo_23 logo_24 logo_25 logo_26 logo_27 logo_28 logo_29 logo_30 logo_31 logo_32 logo_33 logo_34 logo_35 logo_36 logo_37 logo_38 logo_39 logo_40 logo_41 logo_42 logo_43 logo_44 logo_45 logo_46 logo_47 logo_48 logo_49 logo_50 logo_51
logo_1 logo_2 logo_3 logo_4 logo_5 logo_6 logo_7 logo_8 logo_9 logo_10 logo_11 logo_12 logo_13 logo_14 logo_15 logo_16 logo_17 logo_18 logo_19 logo_20 logo_21 logo_22 logo_23 logo_24 logo_25 logo_26 logo_27 logo_28 logo_29 logo_30 logo_31 logo_32 logo_33 logo_34 logo_35 logo_36 logo_37 logo_38 logo_39 logo_40 logo_41 logo_42 logo_43 logo_44 logo_45 logo_46 logo_47 logo_48 logo_49 logo_50 logo_51
Főoldal > A felhasználóbarát webhelyek hétparancsolata (és a főbenjáró bűnök)

A felhasználóbarát webhelyek hétparancsolata (és a főbenjáró bűnök)


2020/04/28
Máté Balázs, online marketing tanácsadó

Rengetegen fordulnak hozzám új honlap készítése előtt, segítsek megmondani, felhasználóbarát lesz-e az új weboldal. Mutatom, alapvetően mit is jelent ez!
 

A felhasználóbarát webhelyek hétparancsolata (és a főbenjáró bűnök)
Push értesítések

ÉRTESÜLJ ELSŐKÉNT,

IRATKOZZ FEL ÉRTESÍTÉSEINKRE

A felhasználóbarát weboldal alapjai

Rengeteg ma Magyarországon a honlapkészítő cég. Nagyon híg a piac, szomszéd gimnazista kissráctól a buszsofőrség mellett mellékállásban honlapokat készítő, számlát nem adó vállalkozókon keresztül, a profi grafikus cégekig sokan foglalkoznak honlapkészítéssel. Talán az utolsóval jársz a legrosszabban, hiszen ők sokat kérnek egy szép, de haszontalan honlapért, míg a szomszéd kissrácnak adott pénz, ha nem is segíti céged marketing kommunikációját, legalább jócselekedetnek kiváló. 

 

Egy webhelyet ezerféleképpen el lehet készíteni, az azonban már egészen már kérdés, hogy hányan képesek olyan webhelyeket létrehozni, amelyek nem csak felhasználóbarátak, hanem kellő funkcionalitással is bírnak. A keresőoptimalizálásról most ne is beszéljünk, hiszen ma már minden honlapkészítő cég tudja, azt kell mondani, hogy az ő honlapja maximálisan keresőbarát lesz. Még akkor is ezt mondja, ha max egy tutorialt nézett meg YouTubeon a WordPress SEO beállításairól. Nem foglalkozom honlapkészítéssel, de azért keress rá a Google-ben a honlapkészítés szóra, ott lesz ez a blog az első 10-ben…  Ez is azt mutatja, hogy valójában a honlapkészítők 90%-ának fogalma sincs a SEO rejtelmeiről 

 

A helyzet az, hogy a modern internetezők az évek során újabb és újabb trendekhez és szabványokhoz szoknak hozzá, amelyekkel a webfejlesztőknek mindig tisztában kell lenniük, hogy naprakész webhelyeket készíthessenek. A mobilbarát, azaz inkább már mobil-első design a felhasználói élmények csupán egy (ámbár végtelenül fontos) tényezője.

 

Szóval mit értünk felhasználóbarát webhely alatt és mi kell ahhoz, hogy egy webhely kiváló felhasználói élményeket kínáljon látogatóinak? A következőkben erről lesz szó, illetve a cikk végén afféle extraként néhány gyakori hibát is felsorolunk, amiket egy kis odafigyeléssel könnyedén elkerülhetsz saját projektjeidben! Amennyiben pedig azt szeretnéd, én segítsek a megfelelő honlapkészítő cég kiválasztásában és a velük való harcban, csak kattints IDE! 

 

Mit jelent az, hogy „felhasználóbarát webhely”?

Cikk inline

Egy webhelyet akkor tekinthetünk felhasználóbarátnak, ha egy átlagos látogatója könnyedén képes értelmezni, navigálni és használni azt, asztali számítógépeken, laptopokon, okostelefonokon és táblagépeken is. Minél egyszerűbbek ezek a feladatok, annál „felhasználóbarátabb” egy webhely.

 

Hogy ezt saját webhelyeden is megadhasd látogatóidnak, erősen ajánlott a hagyományos designelemeket követni, illetve egy biztonságos, naprakész technikai alapot biztosítanod webhelyed számára.

 

Mitől lesz egy webhely felhasználóbarát?

 

1. Akadálymentesség

Egy webhely akkor tekinthető igazán felhasználóbarátnak, ha minél többen képesek gond nélkül használni azt fizikai, szellemi, technikai, nyelvi és egyéb korlátaik ellenére.

 

2. A webhely esztétikai designja

Egy webhely vizuális kialakítása első sorban attól függ, hogy milyen szektort szolgál ki, illetve hogy milyen témákat dolgoz fel. A különböző iparokra vonatkozó stílusok és trendek továbbá más és más elrendezéseket különböztetnek meg egymástól.

 

Sok nagyobb cég például általában (de nem kizárólag) a hagyományos webdesign megoldásokat alkalmazzák (beleértve a többnyelvű webhelyeket, illetve az oldalak tetején vagy oldalán elhelyezett navigációs sávokat), míg a kisebb cégek között egyre népszerűbbek a néhány oldalból álló, görgetéssel navigálható webhelyek.

 

Egy modern webhely kinézetét és érzetét a webdesign már-már kőbevésett szabályai diktálják. Számos modern webhely kialakítása például a népszerűbb közösségi platformok, mint például a Facebook felhasználói felületéből merít, hiszen a felhasználók többsége jól ismeri ezek elrendezését és működését.

 

Volt egy időszak, amikor a látványos animációk és egyéb látványos vizuális trükkök uralták az internetet, de mára ezek a kedélyek (néhány kivételtől eltekintve) javarészt lecsillapodtak, és a legtöbb webhelyen kifinomult, rendezett, letisztult designnal találkozhatsz. Természetesen éppen egy ilyen sablonos közegben lehet igazán emlékezetes hatást teremteni néhány jól irányzott, egyedi effektussal, de persze túlzások nélkül.

 

3. A webhely szerkezete

Minden webhelyre vonatkozik, hogy egy rendezett, letisztult, könnyedén átlátható szerkezet jelentősen javítja majd a látogatók felhasználói élményét. Ha például egy oldalon egyszerre túl sok lehetőség közül választhatnak a felhasználók lesznek olyanok, akik elvesznek ebben a digitális rengetegben, és inkább nemes egyszerűséggel elhagyják a webhelyet.

 

Éppen ezért fontos ügyelni rá, hogy webhelyed és egyedülálló oldalaid tartalmai egy rendezett szerkezetbe kerüljenek bele. Ehhez például oda kell figyelned rá, hogy mondandódat hosszú szövegtömbök helyett rövid, logikusan felosztott alcímekre és bekezdésekre oszd szét. Ezzel sokkal olvashatóbbá és emészthetőbbé teheted rövid és hosszú tartalmaidat is.

 

Minél átláthatóbbak webhelyed oldalai, annál inkább tekinthetőbb felhasználóbarátnak, és annál több látogató marad majd rajtuk ahelyett, hogy máshol keresgélne tovább.

 

4. A webhely navigációja

A webhely navigációjára ugyan azok a szabályok vonatkoznak, mint a designra és a szerkezetre: fontos az átláthatóság és a logikus felépítés.

 

A jó webhely-navigáció egyik jellemzője a gyors és intuitív használat – a felhasználóknak azonnal fel kell tudniuk ismerni a navigációs menüket és azok használata egyértelmű kell legyen számukra. A leggyakrabban ezt egy egyszerű navigációs sávval szokták megoldani, amihez egy főmenü és általában egy almenü tartozik.

 

A felugró menük használata magától értetődő kell, hogy legyen, és soha nem szabad, hogy gátolják a letisztult és egységes navigációs szerkezet működését.

 

A menüpontok könnyedén felismerhetők kell legyenek, a navigációs hivatkozások pedig jó, ha ikonokat is tartalmaznak. Jó ötlet továbbá beállítani, hogy az egérmutatóval rámutatva ezek az elemek megváltoztassák kinézetüket, ezzel is jelezve a felhasználónak, hogy kattintható hivatkozások.

 

5. Technikai háttér

Egy webhely technikai háttere épp olyan fontos, mint megjelenése. Rendszeres karbantartást kell végezni, hogy elkerülhesd a hiányzó tartalmakból, vagy rossz átirányításokból származó problémákat (404-es oldalak, stb.) A különféle hibaüzenetek láttán a felhasználók jogosan kérdőjelezhetik meg a webhely üzemeltetőinek szakértelmét, és ezek a hibák gyakran rossz fényt vetnek magára a márkára is.

 

Mindemellett rendkívül fontos a webhely sebességének biztosítása is. A felhasználók többsége manapság elvárja, hogy egy weboldal 2-3 másodperc alatt megjelenjen készülékén, és minden egyes további másodperccel elveszítheted lehetséges ügyfeleid jelentős részét. Itt  bővebben is olvashatsz arról, hogy hogyan teheted gyorsabbá webhelyedet a felhasználói élmény (és a SEO) javítása érdekében.

 

6. Kompatibilitás különféle eszközökkel

Egy modern webhelynek minden, böngészésre alkalmas eszközön megfelelően kell működnie. Ide tartoznak a számítógépek, a laptopok, az okostelefonok, a táblagépek és az utóbbi években az okos TV-k közül is egyre több kínál beépített böngésző alkalmazást.

 

Az eszközökkel való kompatibilitás a felhasználóbarát jelleg egyik legfontosabb alapfeltétele, hiszen lehetővé teszi a látogatók számára, hogy preferált készülékükről érjék el a webhelyet és használják annak funkcióit. Éppen ezért nem ajánlott olyan oldalakat létrehozni rajta, amelyek megfelelő megjelenítése az átlagnál nagyobb számítástechnikai teljesítményt igényel, hiszen ez problémát okozhat a kevésbé fejlett eszközökön.

 

7. Reszponzív kialakítás

A mobilkészülékek terjedésének köszönhetően mára elengedhetetlenné vált, hogy egy valamirevaló modern webhely tökéletesen működjön valamennyi okostelefonon és táblagépen. Néhány évvel ezelőtt még elfogadhatóak voltak a statikus, fix elrendezésű webhelyek, azonban ezek nem alkalmasak mobilos megtekintésre és használatra. Éppen ezért vette kezdetét a reszponzív design forradalma, amely azóta a mobil-első  trenddé nőtte ki magát. Erről ITT olvashatsz! 

 

A mobil-első design lényege, hogy egy webhelyet az első pillanattól kezdve mobilkészülékekre készítenek el, és utólag alakítják ki őket asztali számítógépekre is. Ez ezért ésszerű megoldás, mert az okostelefonok és táblagépek szűk designkorlátok közé zárják a webfejlesztőket, amelyekhez az asztali készülékek sokkal könnyebben tudnak igazodni, mint fordítva.

 

6 designhiba, amik tönkreteszik webhelyed felhasználóbarát jellegét

Ahogy ígértük, most röviden felsorolunk néhány olyan designhibát, amelyek jelentősen árthatnak webhelyed felhasználóbarát jellegének és ezzel a felhasználói élménynek is.

 

Felugró ablakok

Volt idő, amikor egy hivatkozásra kattintva egy teljesen új böngészőablak nyílt meg az aktív felett. Ezeket az úgynevezett felugró ablakokat több népszerű böngésző gyárilag automatikusan tiltja, mert zavarhatják a felhasználókat és mert régebben sokan használták őket átverésekre. Ha elkerülhetetlen, hogy ilyet használj, legalább várd meg, míg betöltődik az oldal. 

 

Hiányzó elérhetőségek

Fontos, hogy webhelyeden mindig szerepeljenek céged vagy vállalkozásod elérhetőségei, és persze, hogy ezek mindig élő, naprakész adatok legyenek. E mellett biztosítsd, hogy ezek minden oldalról könnyedén elérhetők legyenek (például a láblécben), és hogy egy külön „Kapcsolat” oldal is kerüljön webhelyedre, ahol részletes elérhetőségeidet is feltünteted (pl. egy beágyazott interaktív térképet).

 

Elavult vagy nem működő hivatkozások

Az elavult hivatkozások már nem releváns tartalmakra mutatnak. Ezeket akkor is orvosolnod kell, ha a valaha a saját webhelyedre vagy egy másik domainre mutattak. A nem működő hivatkozások rontják webhelyed visszafordulási arányát.

 

Mind az elavult, mind pedig a nem működő linkek elhanyagolt webhelyre utaló jelek, amik nem vetnek jó fényt márkádra.

 

Rossz navigáció

Mint feljebb említettük, az intuitív, egyszerű navigáció elengedhetetlen a felhasználóbarát jelleghez. A felhasználók manapság mindenben a sebességet keresik, és ha valamit túl sokáig tart megtalálniuk webhelyeden a logikátlan navigáció miatt, akkor biztos lehetsz benne, hogy hamar feladják majd a próbálkozást.

 

Túl sok szín és betűkészlet

Egy igényes modern webhelynek összefüggő, egységes stílusa van, amely minden oldalán megjelenik. Sokan azonban belefutnak abba a csapdába, hogy minél több színt és betűkészletet megpróbálnak felhasználni designjukban, hogy érdekesebbé, változatosabbá tegyék azt. Sajnos ezzel általában egy összecsapott, logikátlan, már-már szemet fárasztó összkép keletkezik. Érdemes lehetőleg legfeljebb három színre és betűtípusra korlátozni webhelyed stílusát, amely alól esetleg csak a rendkívüli landing oldalak képezhetnek kivételt.
 

Honlapkészítés

Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2020.08.31-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.


*egy éves megrendelés esetén


Pihengetünk? mobile
Magyarország leglátogatottabb online marketing blogja

ENNYIEN OLVASTÁK A BLOGOT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
1 001 585
Kövess minket
Iratkozz fel!
Naprakész online marketing tippek és esettanulmányok
Marketing szakszótár

Partner hivatkozás eltérítése

Egy olyan módszer, amelynek célja a partner közvetítői...

Megjelenő URL

Ez az URL-cím jelenik meg a reklámjaid mellett. Ez a cím nem...

Ezine hirdetés

Ezine hirdetéseknek nevezzük az ezine-ek fizetett hirdetéseket tartalmazó...

Hirdetési hálózat

Weboldalak csoportja, ahol egy hirdető határozza meg a megjelenő hirdetések...

Aldomain

Mi az az aldomain? Az aldomain (más néven altartomány, angolul subdomain) a...
Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta
Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.