A megfelelő célpiac kiválasztása vállalkozásod számára
A megfelelő célpiac kiválasztása vállalkozásod számára
Az alábbiakban megismerkedhetünk a legfontosabb szempontokkal, amelyek alapján optimális célpiacot választhatunk magunknak.
Egy kisebb cég tulajdonosaként bizonyára kialakult benned egy általános kép arról, hogy kik tartoznak a lehetséges ügyfélbázisodhoz. Azonban a modern marketingverseny idején elengedhetetlen, hogy pontosan tisztában legyünk azzal, hogy kinek és hogyan szeretnénk reklámozni termékeinket illetve szolgáltatásainkat.
A demográfiai részletek ismerete nélkül lényegében általánosságban mindenkinek szólnak ezek a reklámok és ez súlyos pénzkidobást jelent nem csupán a ráfordított költségek, hanem a megfelelő célcsoport elhanyagolása miatt is.
Válaszd ki a megfelelő célpiacot vállalkozásod számára
Egyszerűen megfogalmazva, a célpiac egy olyan embercsoport, akik számára termékeink vagy szolgáltatásaink hasznosak lehetnek. A célcsoportba pedig azok az emberek tartoznak, akiknek eladjuk ezeket.
Egy példával szemléltetve: tegyük fel, hogy 4 illetve 10 év közötti gyermekeknek szóló könyveket szeretnénk eladni. Ugyan a célpiacot ez a 4 és 10 év közötti korosztály képezi, a célcsoport mégis azok a szülők, nagyszülők és tanárok, akik megvásárolják az adott könyveket.
A célcsoport leszűkítése
Ismét nézzünk egy egyszerű példát: ha elküldünk valakit bevásárolni egy élelmiszerboltba, akkor valószínűleg lényegesen több termékkel tér majd vissza, mint amennyire szükségünk lett volna. Ezzel nem csak időt, de pénzt is pazaroltunk. Azonban ha egy bevásárlólistát is adunk ennek a valakinek, akkor biztosak lehetünk benne, hogy csak olyasmit vásárol majd, amit szeretnénk – egy sokkal hatékonyabb és gazdaságosabb megoldás.
A pontosság a marketingben is fontos. A legtöbb kezdő vállalkozó és cégtulajdonos elköveti azt a hibát, hogy – tévesen – azt gondolja, hogy termékeik vagy szolgáltatásaik mindenki számára relevánsak. Természetesen ez nem így van. Nem elhanyagolandó szempont továbbá, hogy teljesen eltérő korcsoportok számára más-más nyelvezetet kell használnunk a marketinganyagunkban. A tizenévesek és nyugdíjasok között például igen éles a különbség a felhasznált szókészletben. Itt már az sem mindegy, hogy milyen felületet használunk a reklámok elhelyezésére.
A célpiac pontos meghatározása segít kiszűrni azokat az embereket, akik a legnagyobb valószínűséggel vásárolják meg termékeinket illetve veszik igénybe szolgáltatásainkat.
Információgyűjtés
Az első fontos lépés az adatok összegyűjtése. Minimális kutatás hiányában nehéz pontosan meghatározni a célpiacunkat. Az alábbiakat érdemes megfontolni:
A weboldal statisztikáinak megvizsgálása
A Google Analytics használatával megállapíthatjuk látogatóink nemét és korát, illetve hogy mely más oldalakról érkeztek hozzánk, milyen keresőszavakon keresztül találtak ránk, vagy hogy mennyi időt töltenek weboldalunk egyes aloldalain.
Érdeklődjünk
A potenciális ügyfelekről a legegyszerűbben direkt kérdésekkel tudhatunk meg többet. Ennek a lehetőségektől függően számos módja van – érdeklődhetünk személyesen, vagy telefonon keresztül, de az interneten is elvégezhetjük ezt e-mailek illetve digitális szavazások segítségével. Ha online kérdőívet készítünk, akkor győződjünk meg róla, hogy a kitöltőnek kötelező megadnia azokat az adatokat, amikre kíváncsiak vagyunk (kor, nem, stb).
Kérdezd az üzletkötőidet
Melyek azok az ügyfelek, akikkel a leggyakrabban sikerül üzleti kapcsolatokat létesítenünk? Melyek a leggyakrabban feltett kérdések az érdeklődő ügyfelektől?
Vizsgáljuk meg a versenytársakat is
Figyeljünk oda a versenytársak weboldalainak tartalmára, felépítésére, illetve a közösségi oldalaikon közzétett bejegyzéseikre és hirdetéseikre. Kiket céloznak meg ezekkel, és ami szintén nagyon fontos, hogy kiket nem – hiszen ők számunkra lehetséges ügyfelek lehetnek.
Vázold fel a vevőidet
Állítsunk fel néhány egyszerű vevőképet cégünk számára. Ezeket a korábban összegyűjtött adatok alapján készíthetjük el. Alakítsunk ki legalább három ügyfélprofilt az alábbi szempontok szerint:
- kor
- nem
- családi állapot
- gyerekek száma
- bevétel
- munkahely
- földrajzi hely
- hobbik
- célok
- kihívások
- hogyan segíthetne számukra termékünk vagy szolgáltatásunk
Ha mindez kész, akkor egy sokkal stabilabb és pontosabb képet kapunk arról, hogy kiknek és hogyan érdemes reklámoznunk.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.