Látens szemantikus indexelés

Látens szemantikus indexelés

A látens szemantikus indexelés definíciója

A látens szemantikus indexelés (röviden LSI) a Google webhelyeket indexelő és rangsoroló algoritmusának része.

 

Lényege, hogy a Google nem csak az alapján ítéli meg egy webhely relevanciáját, hogy egy specifikus felhasználói keresőkifejezés előfordul-e az oldal főcímében, meta címkéiben, horgonyszövegeiben, vagy hogy milyen gyakran fordul elő a tartalom törzsszövegében, hanem az alapján is, hogy hogy más, szemantikailag kapcsolódó szavak is megjelennek-e a szövegben.

 

Ennek a szempontnak a megvizsgálására a Google létrehozott egy LSI adatbázist. Ez az adatbázis több, ugyan azt a kulcsszót tartalmazó dokumentum összehasonlításával, és a kulcsszó mellett előforduló egyéb szavak megvizsgálása alapján jött létre. Azok a dokumentumok, amelyek nem csak a kulcsszóban (vagy kifejezésben), hanem sok más jelentős szóban is hasonlítanak egymásra, szemantikailag egymáshoz közelinek és relevánsnak minősülnek. Azok az oldalak, amelyek csak a kulcsszót tartalmazzák, de nem fordul bennük elő több (vagy semennyi) más szó a Google LSI adatbázisából, kevésbé relevánsnak minősülnek, és így alacsonyabb rangsorolást is kapnak.

Látens szemantikus indexelés

Új és friss információ az LSI-ről


Az LSI jelentősége az utóbbi években tovább növekedett, mivel a Google algoritmusai egyre inkább a természetes nyelvi feldolgozásra és a kontextus megértésére fókuszálnak. Az LSI mellett a Google BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) és MUM (Multitask Unified Model) algoritmusok bevezetése is elősegíti a keresési találatok pontosságának javítását azáltal, hogy mélyebb megértést nyújtanak a keresési lekérdezések mögötti szándékokról és jelentésekről. Ezáltal a tartalomkészítőknek még inkább arra kell összpontosítaniuk, hogy cikkeik és oldalaik releváns, átfogó információkat nyújtsanak a témában, és ne csak egyetlen kulcsszóra összpontosítsanak.

Gyakori kérdések

Kiemelt területeink