notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

A közösségi média veszélyei – Mit tehetnek a szülők gyermekeik védelme érdekében

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!
logo_1 logo_2 logo_3 logo_4 logo_5 logo_6 logo_7 logo_8 logo_9 logo_10 logo_11 logo_12 logo_13 logo_14 logo_15 logo_16 logo_17 logo_18 logo_19 logo_20 logo_21 logo_22 logo_23 logo_24 logo_25 logo_26 logo_27 logo_28 logo_29 logo_30 logo_31 logo_32 logo_33 logo_34 logo_35 logo_36 logo_37 logo_38 logo_39 logo_40 logo_41 logo_42 logo_43 logo_44 logo_45 logo_46 logo_47 logo_48 logo_49 logo_50 logo_51
logo_1_2 logo_2_2 logo_3_2 logo_4_2 logo_5_2 logo_6_2 logo_7_2 logo_8_2 logo_9_2 logo_10_2 logo_11_2 logo_12_2 logo_13_2 logo_14_2 logo_15_2 logo_16_2 logo_17_2 logo_18_2 logo_19_2 logo_20_2 logo_21_2 logo_22_2 logo_23_2 logo_24_2 logo_25_2 logo_26_2 logo_27_2 logo_28_2 logo_29_2 logo_30_2 logo_31_2 logo_32_2 logo_33_2 logo_34_2 logo_35_2 logo_36_2 logo_37_2 logo_38_2 logo_39_2 logo_40_2 logo_41_2 logo_42_2 logo_43_2 logo_44_2 logo_45_2 logo_46_2 logo_47_2 logo_48_2 logo_49_2 logo_50_2 logo_51_2
Főoldal > A közösségi média veszélyei – Mit tehetnek a szülők gyermekeik védelme érdekében

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

A közösségi média veszélyei – Mit tehetnek a szülők gyermekeik védelme érdekében


2018/11/12
Máté Balázs, online marketing tanácsadó

A közösségi média jó dolog. Sok előnye van gyermekeinkre nézve is. Azonban rengeteg hátránya és veszélye is, melytől neked kell megóvnod őket. Mutatjuk, mit tegyél azért, hogy gyermeked biztonságban legyen az interneten is.

A közösségi média veszélyei – Mit tehetnek a szülők gyermekeik védelme érdekében

A közösségi média elterjedésével még szélesebbre nyílt az az ajtó, amit az internet nyitott előttünk. Nem csak szeretteinkkel vált egyszerűbbé a távolsági kommunikáció, mint addig valaha, hanem rengeteg új dolgot is felfedezhettünk, amelyekre korábban csak hosszadalmas keresgélés után bukkanhattunk volna rá.

 

Nem csoda tehát, hogy a gyerekeket is „beszippantották” az online hálózatok, és még azon sem kellene meglepődnünk, hogy a fiatalabb generációnak már a kisujjában van a legújabb platformok kezelése. Természetesen számukra is rengeteg pozitívumot tartogat a közösségi média, de figyelembe véve, hogy az élet egyéb területein sem igazán tapasztaltak még, fontos észben tartani, hogy az online világban is komoly veszélyek leselkedhetnek rájuk.

 

Beszélnünk kell ezekről a dolgokról – ezért készült ez a cikk is. Az alábbiakban kitérünk a közösségi média pozitív és negatív oldalára, illetve arra, hogy mit tehetnek azok a lelkiismeretes szülők, akik szeretnék megvédeni gyermekeiket a közösségi média veszélyeitől.

 

A közösségi média napos oldala

A következőkben első sorban a közösségi média veszélyeiről lesz szó, de nem szeretnénk átesni a ló túloldalára sem. A következő pozitívumok azt bizonyítják, hogy a közösségi média igenis hasznos lehet, ha az ember felelősségteljesen, tudatosan, kellő óvatossággal használja.


A közösségi médiának számos előnye van: lehetővé teszi például, hogy a gyerekek felvehessék a kapcsolatot családtagjaikkal és barátaikkal, illetve akár tanáraikkal is, legyen szó szöveges, hang- vagy videóchatről.

 

Sokat segíthet a kreativitás fejlesztésében is, hiszen olyan oldalakat és személyeket követhetnek, amik/akik inspirálhatják, motiválhatják őket, és új dolgokat taníthatnak nekik, szinte minden téren. Az ilyen oldalak és személyek követői között továbbá sok hasonló érdeklődésű fiatallal „ismerkedhetnek meg”, és folytathatnak eszmecseréket az adott témáról.

 

A közösségi médián számos jótékony célú kampánnyal és egyéb nonprofit tevékenységgel ismerkedhetnek meg, és vehetnek részt azokban.

 

A közösségi média árnyoldala

Pihengetünk?

Sajnos amennyi pozitívumot hordoz, legalább annyi baj is származhat a közösségi média felelőtlen használatából, ezért olyan fontos, hogy mind a szülők, mind pedig a gyerekek tisztában legyenek a különböző veszélyekkel.

 

Online ragadozók

A gyerekek nagyon nehezen tudják eldönteni egy ismeretlenről, hogy az milyen szándékkal lép oda hozzájuk az utcán, az interneten pedig egyszerűen lehetetlen. A szülők számára nagyon fontos, hogy tisztában legyenek vele, milyen alkalmazásokat is használnak gyermekeik okoskészülékeiken, és hogy mire is valók pontosan ezek az alkalmazások.

 

A legtöbb fiatalok számára készült alkalmazás valamilyen szinten közösségi jellegű, ami azt jelenti, hogy az alkalmazás felhasználói kommunikálhatnak és dolgokat oszthatnak meg egymással. Sok online ragadozó nagyon is jól tudja, hogy melyik alkalmazás vagy platform népszerű éppen a gyerekek között, és ott próbál majd meg a bizalmukba férkőzni.

 

Szülőként az a feladatod, hogy elmagyarázd gyermekeidnek, milyen veszélyekkel is jár az, ha valaki idegenekkel lép kapcsolatba az ilyen alkalmazásokon keresztül. A gyerekeknek tisztában kell lenniük vele, hogy ahogyan az utcán, úgy az interneten sem mindenki az, akinek mondja magát, vagy akinek látszik. Szükség esetén kövesd figyelemmel gyermekeid online tevékenységeit, hogy meggyőződj róla, kikkel beszélgetnek.


Túl sok információ megosztása

Bizonyos közösségi platformok (például a Facebook) elvárják, hogy a felhasználók minél több információt adjanak meg magukról, hogy teljes mértékben kihasználhassák az adott hálózat nyújtotta lehetőségeket. Sajnos sokan jóval többet árulnak el magukról, mint amennyi biztonságos lenne, ez pedig különösen veszélyes lehet a gyerekekre nézve.

 

Szülőként meg kell győződnöd róla, hogy gyermekeid nem teszik nyilvánossá, hogy éppen hol tartózkodnak, hol laknak, és melyik iskolába járnak. A gyerekeknek meg kell érteniük, hogy ezeket az információkat bárki felhasználhatja, hogy személyesen rájuk találjon. Mindez vonatkozik a szöveges üzenetekre, és a feltöltött képekre is (ezekről lejjebb bővebben).

 

Fontos betartani a közösségi hálózatok által szabott korhatárokat is. A Facebookot például nem használhatják 13 évnél fiatalabb gyerekek, de valójában semmi nem tartja vissza őket ettől, és jelenleg is rengeteg ennél fiatalabb kiskorú böngészi a közösségi hálózatok (gyakran nem gyerekeknek való) tartalmait.

 

A tartózkodási hely megosztása

Ahogyan azt már az előbb említettük, az online kiposztolt (közzétett) tartalmak mind segíthetnek az online ragadozóknak, hogy személyesen is rábukkanhassanak a gyerekekre. Ebben sokat segít az okostelefonok helymeghatározó funkciója, ami ugyan nagyon hasznos lehet, nagyon fontos odafigyelni rá, hogy mikor aktív és mikor nem.

 

A telefon által szolgáltatott tartózkodási hely adatokat több alkalmazás is képes átvenni és megjeleníteni, így mások is láthatják, hogy hol tartózkodik az adott felhasználó. Mi több, sok közösségi platformon lehetőség van a tartózkodási hely kézi megosztására akkor is, ha a helymeghatározás ki van kapcsolva a telefonon. Az okostelefonok által készített fényképek is tartalmazhatják ezt az információt, amelyet egyáltalán nem nehéz kinyerni a képfájlokból.

 

Szülőként fontos megmagyaráznod gyermekeidnek, hogy csak akkor osszák meg a helymeghatározás (GPS) funkció adatait, amikor abszolút szükségük van rá (pl. veled), és hogy ne felejtsék el lekapcsolni azt, mielőtt fényképet készítenének, bejelentkeznének egy közösségi alkalmazásba, vagy bejegyzést tennének közzé azokon.

 

Hosszútávú problémák

Van egy mondás az internetről, miszerint ha valami egyszer felkerül oda, akkor az ott is marad. Minden interneten közzétett információról, képről, bejegyzésről, és más tartalomról is ezt kell feltételezni. Tény, hogy sok helyen (pl. a közösségi médián) lehetőség van a feltöltések törlésére, de senki nem biztosítja, hogy ezeket nem töltötte le senki, például későbbi zsarolás céljából.

 

Az elfelejtett bejegyzések, hozzászólások is veszélyt jelenthetnek – ha nem is most, néhány évvel később. Ezzel nem csak a fiatalabb, hanem az idősebb, már-már felnőtt korú gyerekeknek is tisztában kell lenniük. Egy viccesnek tűnő, sértő bejegyzés, vagy egy lencsevégre kapott részeg pillanat most még viccesnek tűnhet, de ezeket később a felsőoktatási intézmények és a munkaadók is felkutathatják, ha szeretnének többet megtudni jelentkezőikről.

 

Szülőként erről is el kell beszélgetned gyermekeiddel, és a későbbiekben is fontos, hogy emlékeztesd őket a meggondolatlan döntések hosszútávú következményeire.

 

Cyberbullying, avagy online zaklatás

Az egyszerű cukkolástól a többszemélyes, szervezett lejárató kampányokig, az online zaklatás számos formában megjelenhet. Ez a fajta viselkedés nem egyedi az interneten, hiszen a gyerekek éretlen természetéből adódóan gyakran előfordul az iskolákban is. Persze ez nem jelenti azt, hogy helyes dologról van szó, de az interneten mégis másképpen zajlik az effajta zaklatás menete.

 

Az egyik fő különbség az, hogy az online zaklatás során a támadó fél nem látja a másik reakcióját. Bizonyos esetekben csupán a heves reakció látványa is elég ahhoz, hogy a zaklatás abbamaradjon, vagy hogy akár a támadó fél magától bocsánatot kérjen. Az interneten erre nincs lehetőség, ezért sokan gyakran messze túlfeszítik a húrt.

 

Ha nem szeretnéd, hogy gyermekeid is elkövessék ezt a hibát, akkor írjatok egy listát bizonyos kérdésekről, amelyeket fel kell tenniük maguknak, mielőtt túl hevessé válnának a kedélyek. Ilyen kérdések például a „Hogyan érezné magát a másik, ha ezt mondanám neki?” vagy a még hatékonyabb „Hogyan érezném magam, ha valaki ezt mondaná nekem?” esetleg „Fenyegető, félreérthető az, amit írni készülök?”

 

Természetesen gyermeked az elszenvedő oldalra is kerülhet, ilyen esetben a zaklatás mértékétől függően több lépés is szükséges lehet. Amennyiben a zaklatás egyszeri alkalommal történt csak meg, figyelmen kívül lehet hagyni a támadó felet. Rámenősebb zaklatás esetén törölni, tiltani is lehet az adott személyt (ezt szinte minden közösségi hálózat lehetővé teszi), azonban konkrét fenyegetések esetén már érdemes a rendőrséghez fordulni.

 

Fontos, hogy ilyen esetben meg kell őrizni minden beszélgetést és emailt, amelyet a támadó fél küldött, bizonyíték gyanánt (az üzenetek eltűnhetnek, ha a felhasználót tiltjuk vagy töröljük).


Mit tehetnek a szülők ezeken kívül?

Szülőként további feladatok hárulnak rád, ha szeretnéd biztosítani gyermekeid online biztonságát.

  • Ismerkedj meg gyerekek által használt platformok biztonsági beállításaival. Több platformon megadható például, hogy csak azok láthassanak bizonyos információkat a felhasználó profiljáról, akiket a felhasználó visszaigazol, vagy „visszajelöl”, illetve hogy csak ismerősök küldhessenek üzeneteket nekik.
  • Érdemes a számítógépet az otthon egy nyilvános helyében (pl. a nappaliban) elhelyezni, hogy mindig látható legyen, mit nézegetnek rajtuk a gyerekek. Hasonló kikötés vonatkozhat például a táblagépek használatára is.
  • A Microsoft Windows lehetőséget ad gyermeked felügyeletére. Ha akarod, és ezt jónak tartod, minden héten kapsz egy összefoglalót arról, mivel foglalkozott gyermeked. 
     

Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2019.12.31-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.


*egy éves megrendelés esetén


Pihengetünk? mobile
Magyarország leglátogatottabb online marketing blogja

ENNYIEN OLVASTÁK A BLOGOT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
510 531
Kövess minket
Iratkozz fel!
Naprakész online marketing tippek és esettanulmányok
Marketing szakszótár

Honlapkészítés

Honlapkészítés online marketing tanácsadó nélkül = biztos ráfizetés!  A...

Instagram

Mi az az Instagram? Az Instagram egy közösségi kép- illetve...

Reszponzív hirdetés

A reszponzív hirdetések automatikusan módosítják saját méretüket, megjelenésüket...

Tartalomfüggő hirdetés

A tartalomfüggő hirdetés a PPC hirdetések egyik fajtája, első sorban...

Tartalomcímke

Mit takar a tartalomcímke kifejezés? Olyan HTML-címkéket...
Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok BTL Kommunikációs ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta
Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.