Közösségi média marketing: melyiket mire, és hogyan érdemes használnod?
Közösségi média marketing: melyiket mire, és hogyan érdemes használnod?
A közösségi média felületek használata a marketingben ma már alapvető fontosságú, amelyet a legtöbb cégvezető el is ismer. De melyiket mire érdemes pontosan használni?
Bár a közösségi média felületek és a piaci trendek is folyamatosan változnak, ezért általános igazságokat nemigen lehet mondani ezekről a platformokról, mégis van néhány olyan alapvetés amelyből kiindulhatunk a közösségi média marketing stratégia kialakításakor. Nézzük, melyik népszerű felület mire való pontosan, és miben lehet segítségedre a vállalkozásod fellendítésében?
A Facebook szerepe a marketing stratégiában
A Facebook hihetetlen sikertörténetet futott be az online térben, ezért a marketing stratégiákban is fontos szerepet játszik.
Ez a felület első sorban a brandépítés eszköze. Sikerének köszönhetően hatalmas felhasználóbázissal rendelkezik, gyakorlatilag elmondhatjuk, hogy a legtöbb ember fenn van ezen a felületen. Ez a nagy számú felhasználó pedig lehetővé teszi a márkák számára, hogy széleskörű ismertséget érjenek el vele. Van azonban egy fontos kritériuma: erre a felületre a legtöbben nem vásárolni járnak. Ismerőseiket, az őket érdeklő tartalmakat, híreket szeretnék látni a reklámok helyett, ezért a legtöbb esetben brandként is így kell kezelnünk: egy felületként, ahol célközönségünket érdeklő tartalommal kerülhetünk közel hozzájuk.
Bár a reklám-jellegű tartalmak organikusan kevésbé tudnak jól terjedni, a Facebook-ot a marketingben mégis célzott hirdetésekre is használjuk. Kiterjedt demográfiai és érdeklődési adatbázisának köszönhetően egy jól célzott hirdetéssel elérhetjük, hogy a felhasználók ránk találjanak és vásároljanak.
A Facebook-on a legfiatalabb generáció már kevésbé elérhető, azonban nagyrészt minden márka számára fontos eszköz, ha másért nem is, csupán a bizalomgerjesztő jelenlétért.
Az Instagram szerepe az online marketingben
Az Instagram a vizuális marketing egyik legfontosabb eszköze, ahol képekkel és videókkal, esztétikus tartalommal érhetjük el célközönségünket. Ideális platform termékfotók megjelenítéséhez, inspiráció-jellegű képes tartalmakhoz egyaránt, azonban ez a platform közvetlen forgalmat a weboldalra csak ritkán generál, ezért inkább brandépítés jelleggel használjuk.
A vizuális prezentációk mellett ez az influencer marketing egyik legerősebb felülete is (ma már a TikTok mellett): a véleményvezérekkel való kooperáció nagyon jó irány a márka népszerűsítésében és a hitelesség növelésében egyaránt.
Ez a felület a fiatalok körében is rendkívül népszerű, azonban jellegzetességeiből fakadóan első sorban olyan vállalkozások számára ajánlott, akik esztétikus, fotókon is jól megjelenő termékekkel vagy szolgáltatással rendelkeznek.
A LinkedIn szerepe az online marketingben
A LinkedIn már egy szűkebb piacot képvisel, ez a felület ugyanis kifejezetten a B2B marketingben használatos. A platform első sorban az üzleti kapcsolatok kiépítésére szolgál a vállalati tartalmak megosztása mellett.
Fontos azonban, hogy nem csak B2B-ben alkalmazható ez a felület: munkáltatói márkaépítésre éppgy alkalmas: a leendő munkavállalókkal való kapcsolatfelvétel eszköze is lehet.
A TikTok szerepe az online marketingben
A TikTok nem is olyan régen hatalmasat robbant, és népszerűsége töretlennek látszik – amelyet sok márka hamar fel is fedezett.
Ez a rövid videókon alapuló tartalom a fiatalabb célcsoportot képes rendkívül hatékonyan elérni: márkaépítésre, hírnévnövelésre használjuk első sorban.
Fontos tudni, hogy ahogy az Instagramról, úgy a TikTokról sem érdemes nagy mennyiségű közvetlen látogatót várnunk például weboldalunkra, azonban a folyamatos jelenlét, a meggyőző, trendi videók publikálása nagy segítségünkre lehet abban, hogy célközönségünk megkapja az első inputot.
Gyakori kérdések
Melyek a legfontosabb közösségi média marketing felületek?
A Facebook, az Instagram, a LinkedIn és a TikTok jelenleg az, amelyet a legtöbb márka használ.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.