Mesterséges intelligencia és growth hacking – A közösségi aktivitás fellendítése
Mesterséges intelligencia és growth hacking – A közösségi aktivitás fellendítése
2018 végére már bizonyára mindenki tisztában van vele, hogy a közösségi média elengedhetetlen eszközkészlet egy online marketinges arzenáljában. Ha képes vagy stabil jelenlétet fenntartani a különböző platformokon (Facebook, Instagram, stb.), akkor sokkal több esélyed lesz arra, hogy aktivitásra késztesd követőidet (amire a közösségi algoritmusok miatt manapság nagyobb szükség van, mint valaha).
Egyszerre több közösségi fiókot kezelni (akár egy platformon, akár többön) azonban rettenetesen időigényes feladat – az emberek rendszeresen új tartalmakra vágynak, és emellett persze elvárják azt is, hogy minél hamarabb választ kapjanak kérdéseikre, megjegyzéseikre. Nem egy cég alkalmaz közösségi média menedzsert, akinek nincs más dolga, mint a márka közösségi profiljait kezelni – igen, ez mára teljes munkaidős állássá vált.
Az ilyen helyzetekben segíthet rengeteget a mesterséges intellgiencia. A ma rendelkezésre álló, és a még fejlesztési fázisban lévő technológiáknak köszönhetően egyre egyszerűbbé válik a közösségi növekedés fellendítése – a közösségi growth hacking, ha úgy tetszik.
De mi az a growth hacking? Nos, röviden úgy foglalhatnánk össze, hogy olyan technikák összessége, amelyek egyetlen szent célja, hogy egy márka vagy cég minél rövidebb idő alatt minél nagyobbra nőhessen.
A growth hacking hozzáállás (növekedés, és semmi más), illetve a mesterséges intelligencia (AI/MI) kombinálásával egyszerű és látványos eredményeket lehet elérni. A következőkben összefoglaljuk, hogy hogyan segítheti a mesterséges intelligencia a közösségi growth hackinget!
Ügyféladatok
Az adatalapú online marketing korát éljük – manapság nincs értelme úgy belevágni egy kampányba, hogy ne lennél tisztában azzal, hogy kiknek is próbálsz „marketingelni”. Szerencsére a temérdek rendelkezésre álló adat segít egy pontos képet felállítani ideális ügyfeleidről – erről biztosan hallottál már az ügyfélperszónák kapcsán. A temérdek adathoz hozzátartoznak az ügyfelek vásárlási szokásai, preferenciái és számos egyéb hasznos információ is.
A „baj” csak az, hogy általában több adat áll egy marketinges rendelkezésére, mint amivel tudja, hogy mit kezdhetne. Mi az, ami hasznos? Mi az, ami nem? A dolgokat tovább nehezíti, hogy az adatok általában többféle forrásból érkeznek (Google Analytics, Facebook Elemzések, Instagram statisztikák, stb.), és így szinte lehetetlen összehasonlítani őket egymással, hogy egy nagy, egységes, beszédes képet kapj a dolgokról.
Ebben segíthet a mesterséges intelligencia. A különböző technológiák képesek értelmezni ezt a rengeteg információt, és kiemelni belőlük a leghasznosabb adatokat az ügyfelekről, hogy egy értelmezhető formában prezentálhassák azokat. Ez megkönnyíti a marketingesek munkáját, és lehetővé teszi számukra, hogy minél több olyan tartalmat kínálhassanak közönségüknek, amikért azok biztosan érdeklőnek majd.
A megfelelő tartalmak kiválasztása
Ha már a tartalmaknál tartunk – minden bizonnyal tudsz róla, hogy a tartalom a király. Ezt nem csak mi mondjuk – a „content is king” már rég óta az tartalommarketing, és általánosságban az online marketing jelszava.
A közösségi aktivitás fellendítéséhez elengedhetetlen rendszeresen olyan tartalmakat posztolni, amelyek egész egyszerűen szólva tetszenek az embereknek. Ez sokáig a tartalommarketingesek és/vagy a közösségi média menedzserek feladata volt, azonban az egyre fejlődő mesterséges intelligencia ezen a területen is egyre többeknek nyújthat segítséget.
Habár ott még nem tartunk, hogy a számítógépek helyettünk írjanak jó minőségű tartalmakat, ezek azonosításában, kiválogatásában, és megosztásában sokat segíthetnek. A mesterséges intelligenciával működő eszközök képesek – mint azt már fent említettük – azonosítani a közönség preferenciáit, és ez alapján akár maguktól is összegyűjthetik, illetve posztolhatják az ennek megfelelő tartalmakat a különböző közösségi platformokon. Nem mellesleg mindez márkahű módon történik.
A közösségi média intelligens kezelése
A közösségi platformok az elmúlt évek során hihetetlenül telítetté váltak, és egyre nehezebb kiemelkedni a rájuk jellemző médiazajból. Ez arra kényszerítette a marketingeseket, hogy egyre több pénzt költsenek a bejegyzések kiemelésére, vagy közösségi hirdetéskampányokra.
A közösségi médiával foglalkozók éppen ezért éjt nappallá téve keresik azokat az olcsóbb megoldásokat, amik nem csak a pénztárcájukkal kíméletesebbek, de eredményesek is. Az IFTTT és a hasonló elven működő eszközök jelenthetik a megoldást számukra. Ezek az eszközök lehetővé teszik a tartalmak intelligens, automatizált posztolását, de még a felhasználókkal történő interakció egy részét is átvállalják.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.