Growth Hacking

Growth Hacking

A „growth hacking” definíciója

A growth hacking olyan stratégiák és technikák gyűjtőneve, amelyek elősegítik egy cég növekedését, és gyarapodását. Ha értelmezni szeretnénk, a growth hacking (ejtsd: gróth hekking) „növekedés hackelést” jelentene, de inkább kerülnénk az ilyen erőltetett fordításokat. Itt érdemes megjegyezni, hogy a growth hackinggel foglalkozók nem igazi hackerek, tehát nem törnek be semmilyen rendszerbe. A „hacking” („hackelés”) itt az eredményes taktikák alkalmazására utal.

 

A kifejezést egyébként Sean Ellis, a GrowthHackers alapítója és igazgatója használta először 2010-ben.

A growth hackinget általában friss, kezdő vállalkozások használják, akik rövid időn belül, egy kisebb költségvetésből szeretnének „nagyobbra nőni”. A GH stratégiák célja gyakran az, hogy minimális pénzbefektetéssel annyi ügyfelet vagy felhasználót szerezzen egy cég, amennyit csak lehetséges.

 

Growth Hacking

A „growth hackerek” szerepe

Azokat, akik growth hackinggel foglalkoznak „growth hackereknek” nevezzük. Ne feledjük, ezek nem igazi hackerek – a growth hackerek egyszerűen olyan költséghatékony stratégiákat alkalmaznak, amikkel segíthetnek ügyfeleiknek, hogy azok több ügyfelet szerezzenek és tartsanak meg, tehát növekedjenek.

A growth hackereket néha growth marketereknek, tehát „növekedésmarketingeseknek” is nevezik, azonban nem csak a marketingesek lehetnek growth hackerek. Valójában mindenki annak számít, akinek köze van egy termékhez, vagy szolgáltatáshoz, legyen az egy termékmenedzser, vagy egy terméken dolgozó mérnök.
A growth hackerek gyakran megszállottan végzik a munkájukat, nagyon kíváncsiak, és szeretik analizálni a dolgokat. Kizárólag arra koncentrálnak, hogy hogyan segíthetnék elő egy cég növekedését – általában feltételezésekkel, és innovatív növekedési stratégiák kidolgozásával, illetve tesztelésével.

Egy jó growth hacker tudja, hogy milyen prioritásokat tűzzön ki maga (és/vagy ügyfele) elé, hogy hogyan azonosítsa a legjobb csatornákat az ügyfelek beszerzésére, hogyan mérje a sikereket, és hogyan arányosítsa a növekedést.

 

Hogy működik a growth hacking?

A growth hacking minden cégnél másból áll majd, hiszen minden cég számára mást és mást jelenthet a növekedés fogalma, és persze másként is érhetik ezt el a lehetőségeiktől függően. 


A legtöbb kezdő cég Dave McClure „kalóztölcsérét” használják a növekedés receptjeként:

  • Beszerzés (Acquisition)
  • Aktiválás (Activation)
  • Megtartás (Retention)
  • Ajánlás (Referral)
  • Bevétel (Revenue)

 

Growth Hacking

De térjünk vissza a tárgyhoz. Nem ez az egyetlen modell – mások például a tudatosságot (Awareness) is beleveszik a tölcsérbe.

A lényeg az, hogy a growth hacking célja forgalmat és látogatókat bevonzani, majd ezeket felhasználókká/ügyfelekké konvertálni, végül pedig megtartani őket.

 

Hogyan használható a growth hacking?

Először is készítened kell egy terméket vagy szolgáltatást, és tesztelned kell, hogy az emberek biztosan akarják-e azt, és hajlandóak-e lennének fizetni érte. Ezzel értékes információkat szerezhetsz lehetséges vásárlói perszónáidról, és pontosabb célzást alkalmazhatsz a growth hacking lebonyolítása során.

A termékedet (vagy szolgáltatásodat) rendszeresen frissítsd, javítsd és folyamatosan gyűjtsd az ügyfelek visszajelzéseit, hogy mindig tudd, jó irányba haladsz-e vele, és mire lenne még szükség (vagy mire nem).

Eközben indítsd be terméked marketingjét is, hogy elősegítsd a további növekedést, és nyomon kövesd az eredményeket. Az A/B teszték és más konverzió-optimalizálási technikák elengedhetetlenek a hatékony growth hackinghez.

 

Growth hacking stratégiák

A legtöbb GH stratégia három fő kategóriába sorolható:

  • Tartalommakreting
  • Termékmarketing
  • Hirdetések

 

Attól függően, hogy milyen taktikákat alkalmazol, a tartalommarketing egy viszonylag olcsó módszer lehet terméked népszerűsítésére. A tartalommarketing alá is sok tevékenység tartozik, úgymint a blogolás, a vendégblogolás, közösségi médiás tartalmak elkészítése, podcastek elkészítése, e-könyvek és tanulmányi papírok elkészítése, és még sok más is.

 

A termékmarketing célja, hogy termékedet vonzóbbá tedd a célközönség számára, és ezzel egy komolyabb követőbázist gyűjts neki és márkádnak. Termékmarketingnek számítanak például a következők:

  • A lemaradástól való félelem kihasználása egy meghívásos regisztrációs rendszer használatával.
  • Egy játékosabb ügyfél-regisztrációs folyamat biztosítása, hogy szórakoztatóbb, élvezetesebb legyen, illetve különböző jutalmak felkínálása.
  • Jutalmak felkínálása azoknak az ügyfeleknek, akik ajánlják a márkát vagy terméket egy ismerősüknek (és nekik is).
  • Partnermarketing

 

A growth hackerek a közösségi médiás hirdetéseket és a PPC hirdetéseket is alkalmazhatják, hogy népszerűbbé tegyék saját vagy ügyfeleik kínálatát.

Gyakori kérdések

Kiemelt területeink