Az egészségügyi szolgáltatások digitalizációja évek óta zajlik, de az elmúlt néhány évben a mesterséges intelligencia (AI) megjelenése új szintre emelte ezt a folyamatot. A fogászat különösen érzékeny terület, hiszen itt a technológia nem csupán a szakmai...
			
				A „growth hacking” definíciója
				A growth hacking olyan stratégiák és technikák gyűjtőneve, amelyek elősegítik egy cég növekedését, és gyarapodását.
Ha értelmezni szeretnénk, a growth hacking (ejtsd: gróth hekking) „növekedés hackelést” jelentene, de inkább kerülnénk az ilyen erőltetett fordításokat. Itt érdemes megjegyezni, hogy a growth hackinggel foglalkozók nem igazi hackerek, tehát nem törnek be semmilyen rendszerbe. A „hacking” („hackelés”) itt az eredményes taktikák alkalmazására utal.
			
A „growth hacking” definíciója
A growth hacking olyan stratégiák és technikák gyűjtőneve, amelyek elősegítik egy cég növekedését, és gyarapodását. Ha értelmezni szeretnénk, a growth hacking (ejtsd: gróth hekking) „növekedés hackelést” jelentene, de inkább kerülnénk az ilyen erőltetett fordításokat. Itt érdemes megjegyezni, hogy a growth hackinggel foglalkozók nem igazi hackerek, tehát nem törnek be semmilyen rendszerbe. A „hacking” („hackelés”) itt az eredményes taktikák alkalmazására utal.
A kifejezést egyébként Sean Ellis, a GrowthHackers alapítója és igazgatója használta először 2010-ben.
A growth hackinget általában friss, kezdő vállalkozások használják, akik rövid időn belül, egy kisebb költségvetésből szeretnének „nagyobbra nőni”. A GH stratégiák célja gyakran az, hogy minimális pénzbefektetéssel annyi ügyfelet vagy felhasználót szerezzen egy cég, amennyit csak lehetséges.
 
A „growth hackerek” szerepe
Azokat, akik growth hackinggel foglalkoznak „growth hackereknek” nevezzük. Ne feledjük, ezek nem igazi hackerek – a growth hackerek egyszerűen olyan költséghatékony stratégiákat alkalmaznak, amikkel segíthetnek ügyfeleiknek, hogy azok több ügyfelet szerezzenek és tartsanak meg, tehát növekedjenek.
A growth hackereket néha growth marketereknek, tehát „növekedésmarketingeseknek” is nevezik, azonban nem csak a marketingesek lehetnek growth hackerek. Valójában mindenki annak számít, akinek köze van egy termékhez, vagy szolgáltatáshoz, legyen az egy termékmenedzser, vagy egy terméken dolgozó mérnök.
A growth hackerek gyakran megszállottan végzik a munkájukat, nagyon kíváncsiak, és szeretik analizálni a dolgokat. Kizárólag arra koncentrálnak, hogy hogyan segíthetnék elő egy cég növekedését – általában feltételezésekkel, és innovatív növekedési stratégiák kidolgozásával, illetve tesztelésével.
Egy jó growth hacker tudja, hogy milyen prioritásokat tűzzön ki maga (és/vagy ügyfele) elé, hogy hogyan azonosítsa a legjobb csatornákat az ügyfelek beszerzésére, hogyan mérje a sikereket, és hogyan arányosítsa a növekedést.
Hogy működik a growth hacking?
A growth hacking minden cégnél másból áll majd, hiszen minden cég számára mást és mást jelenthet a növekedés fogalma, és persze másként is érhetik ezt el a lehetőségeiktől függően.
A legtöbb kezdő cég Dave McClure „kalóztölcsérét” használják a növekedés receptjeként:
- Beszerzés (Acquisition)
- Aktiválás (Activation)
- Megtartás (Retention)
- Ajánlás (Referral)
- Bevétel (Revenue)
 
De térjünk vissza a tárgyhoz. Nem ez az egyetlen modell – mások például a tudatosságot (Awareness) is beleveszik a tölcsérbe.
A lényeg az, hogy a growth hacking célja forgalmat és látogatókat bevonzani, majd ezeket felhasználókká/ügyfelekké konvertálni, végül pedig megtartani őket.
Hogyan használható a growth hacking?
Először is készítened kell egy terméket vagy szolgáltatást, és tesztelned kell, hogy az emberek biztosan akarják-e azt, és hajlandóak-e lennének fizetni érte. Ezzel értékes információkat szerezhetsz lehetséges vásárlói perszónáidról, és pontosabb célzást alkalmazhatsz a growth hacking lebonyolítása során.
A termékedet (vagy szolgáltatásodat) rendszeresen frissítsd, javítsd és folyamatosan gyűjtsd az ügyfelek visszajelzéseit, hogy mindig tudd, jó irányba haladsz-e vele, és mire lenne még szükség (vagy mire nem).
Eközben indítsd be terméked marketingjét is, hogy elősegítsd a további növekedést, és nyomon kövesd az eredményeket. Az A/B teszték és más konverzió-optimalizálási technikák elengedhetetlenek a hatékony growth hackinghez.
Growth hacking stratégiák
A legtöbb GH stratégia három fő kategóriába sorolható:
- Tartalommakreting
- Termékmarketing
- Hirdetések
Attól függően, hogy milyen taktikákat alkalmazol, a tartalommarketing egy viszonylag olcsó módszer lehet terméked népszerűsítésére. A tartalommarketing alá is sok tevékenység tartozik, úgymint a blogolás, a vendégblogolás, közösségi médiás tartalmak elkészítése, podcastek elkészítése, e-könyvek és tanulmányi papírok elkészítése, és még sok más is.
A termékmarketing célja, hogy termékedet vonzóbbá tedd a célközönség számára, és ezzel egy komolyabb követőbázist gyűjts neki és márkádnak. Termékmarketingnek számítanak például a következők:
- A lemaradástól való félelem kihasználása egy meghívásos regisztrációs rendszer használatával.
- Egy játékosabb ügyfél-regisztrációs folyamat biztosítása, hogy szórakoztatóbb, élvezetesebb legyen, illetve különböző jutalmak felkínálása.
- Jutalmak felkínálása azoknak az ügyfeleknek, akik ajánlják a márkát vagy terméket egy ismerősüknek (és nekik is).
- Partnermarketing
A growth hackerek a közösségi médiás hirdetéseket és a PPC hirdetéseket is alkalmazhatják, hogy népszerűbbé tegyék saját vagy ügyfeleik kínálatát.
 
			 
	 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					