Fontos változásra kell figyelnie minden hirdetőnek: 2025. október 1-jétől új uniós szabályok lépnek életbe a politikai tartalmú hirdetések kezelésére. A Google Ads felhasználóinak mostantól nyilatkozniuk kell arról, hogy futtatnak-e politikai jellegű kamp...
A keresőhírnév-igazgatás definíciója
A keresőhírnév-igazgatás az a folyamat, amely során egy márka pozitív hírnevet alakít ki magának az internet keresőplatformjain.
A keresőhírnév-igazgatás definíciója
A keresőhírnév-igazgatás az a folyamat, amely során egy márka pozitív hírnevet alakít ki magának az internet keresőplatformjain.
Amikor egy lehetséges ügyfél még csak ismerkedik a különböző márkákkal, amelyektől vásárolhatna, többek között annak is utánanéz, hogy mit mondanak ezekről a korábbi ügyfelek.
A Google helyi találataihoz írt vélemények, a Facebook ajánlások és más platformok mind lehetőséget adnak erre. A keresőhírnév-igazgatás célja pedig, hogy ezek a platformok minél pozitívabb képet fessenek az adott márkáról, javítva ezzel annak hírnevét. A keresőhírnév ezek közül arra vonatkozik, hogy mit lát egy felhasználó, amikor rákeres egy márkára, vagy annak kínálatára.
A keresőhírnév-igazgatás szerepe
Az internetnek köszönhetően csupán néhány kattintásba telik kideríteni egy márkáról, termékről, vagy szolgáltatásról, hogy a korábbi ügyfelek elégedettek voltak-e vele, vagy sem – így működik a „társadalmi bizonyíték”. Az online vásárlók szinte 100%-a figyelembe veszi az online véleményeket és értékeléseket, mielőtt eldöntené, hogy kihez viszi a pénzét.
Elengedhetetlen tehát, hogy márkád, illetve kínálatod is pozitív fényben jelenjen meg az ilyen döntésképtelen vásárlók előtt.
A keresőhírnév-igazgatás feladatai
Az a keresőhírnév első sorban a SEO szakemberek területe. Ha az alábbi feladatok nehézkesnek bizonyulnak, akkor érdemes felvenni a kapcsolatot egy tapasztalt online marketing ügynökséggel!
1. Válaszolj gyorsan és higgadtan a negatív véleményekre
Amikor valaki negatív véleményt fogalmaz meg márkádról (vagy egyenesen támadja azt), akkor ezt nehéz lehet nem személyesen venni. Mégis fontos, hogy kimérten és higgadtan reagálj ezekre a megnyilvánulásokra, hiszen keresőhírneved múlik rajta.
Ha megfelelően bánsz a szavakkal, akkor még egy negatív véleményt is pozitívvá alakíthatsz át, miután megoldottad azt elégedetlen ügyfél problémáját. Ehhez válaszolj illedelmesen és türelemmel a negatív véleményekre, és maradj mindig segítőkész. Erről a később érkező érdeklődők is látni fogják, hogy szíveden viseled ügyfeleid jólétét, és odafigyelsz visszajelzéseikre.
2. Takarítsd ki keresőtalálati oldaladat
Fontos, hogy valahányszor céged megjelenik a Google első találati oldalán (bármilyen releváns kifejezésre), akkor ez az oldal pozitív első benyomást tegyen a kereső felhasználókra. Habár a negatív véleményeken is lehet segíteni, jobb, ha nem rögtön negatívumok fogadják a márkád iránt érdeklődőket a Google első találatai között.
Erre irányul a keresőtalálati oldal (SERP) kitakarítása, vagy megtisztítása, ami egy időigényes, de hosszútávon nagyon fontos feladat.
Nagyvonalakban a következőkből áll:
- Tölts fel rendszeresen új tartalmakat webhelyedre – a Google szívesebben mutat olyan webhelyeket, amelyek gyakran frissülnek új, egyedi tartalmakkal
- Kínálj első osztályú termékeket, szolgáltatásokat, és ügyfélszolgálatot ügyfeleidnek, hogy pozitív véleményeket, értékeléseket hagyjanak rólad
- Érd el, hogy a média pozitív fényben tüntessen fel
- Készíts vendégbejegyzéseket más, releváns témájú webhelyekre az interneten
3. Foglalkozz többet a SEO-val
A SEO, azaz a keresőoptimalizálás elsődleges célja, hogy minél jobb pozíciókban jelenhess meg a keresőtalálati oldalakon márkáddal, vagy épp kínálatoddal. Ha sikerül előkelő pozíciókba bejuttatnod legfontosabb weboldalaidat, akkor kevesebb negatívum jelenhet meg cégeddel kapcsolatban a találatok között.
4. Erősítsd meg márkád jelenlétét a közösségi médián
A közösségi média már hosszú évek óta az online marketingesek egyik legfontosabb eszköze, hiszen a márkatudatosság terjesztésére, illetve a közösségépítés is kiválóan alkalmazható.
Minél aktívabb közösséget tudsz felépíteni márkád köré a népszerűbb platformokra (pl. a Facebookra), annál megbízhatóbbnak, hitelesebbnek tűnsz majd a felhasználók és a keresőmotorok szemében is. A pozitív vélemények, ajánlások, értékelések és a márkák közötti nyilvános együttműködések mind azt a gondolatot szilárdítják meg az emberekben, hogy „Igen, ebben a márkában megbízhatok”.
5. Kérj pozitív értékű felhasználói tartalmakat ügyfeleidtől
A legtöbb platform nem engedi, hogy elrejthesd, vagy töröld a negatív (és gyakran hamis véleményeket márkádról, azonban van egy módszer, amivel felülkerekedhetsz rajtuk: kérd meg ügyfeleidet, hogy írjanak véleményt márkádról/termékeidről, és értékeljék azt!
Az igazság az, hogy az emberek sokkal kevésbé hajlamosak véleményt nyilvánítani egy márkáról, vagy termékről, ha elégedettek vele, és sokkal szívesebben adnak hangot elégedetlenségüknek. Ezt csak azzal ellensúlyozhatod, ha emlékezteted ügyfeleidet, hogy osszák meg véleményüket rólad a különböző online platformokon.
Ezt megteheted például egy, a vásárlás után néhány nappal automatikusan kiküldött emailben, amiben egy hivatkozást is elhelyezel, például Google Cégem adatlapodra, hogy a felhasználó rögtön megfogalmazhassa visszajelzését. Így rengeteg nyilvános pozitív véleményt szerezhetsz, amiket az emberek egyébként megtartottak volna maguknak.
Frissítések a keresőhírnév-igazgatáshoz
- Növekvő mesterséges intelligencia (AI) használata: A keresőmotorok egyre inkább használnak AI-t a keresési eredmények relevanciájának javításához. Ez azt jelenti, hogy az ORM-nek is összhangban kell lennie az AI-val, és olyan stratégiákat kell alkalmaznia, amelyek a keresőmotorok által preferált jeleket generálnak.
- Személyre szabás: A keresési eredmények egyre személyre szabottabbá válnak, a felhasználó egyéni keresési előzményei, érdeklődési körei és viselkedése alapján. Ez azt jelenti, hogy az ORM-nek is személyre szabott stratégiákat kell alkalmaznia, amelyek a célközönség egyéni igényeit célozzák meg.
- Helyi keresés fontossága: A helyi keresés egyre fontosabbá válik a fogyasztók számára, akik online keresnek termékeket és szolgáltatásokat. Ez azt jelenti, hogy az ORM-nek is helyi stratégiákat kell alkalmaznia, hogy javítsa a márka online láthatóságát a helyi keresésekben.
- A hitelesség fontossága: A fogyasztók egyre inkább a hiteles márkák iránt érdeklődnek. Ez azt jelenti, hogy az ORM-nek is hiteles stratégiákat kell alkalmaznia, amelyek a márka átláthatóságát és megbízhatóságát hangsúlyozzák.
Gyakori kérdések
Mi az a keresőhírnév-igazgatás?
A keresőhírnév-igazgatás során arra törekszel, hogy márkádról minél pozitívabb dolgokat találjanak az emberek, amikor rákeresnek az interneten (pl. a Google-on, a Facebookon, stb.)
Mire jó a keresőhírnév-igazgatás?
Az emberek általában alaposan megvizsgálják azokat az online véleményeket és értékeléseket, amiket a korábbi ügyfelek írnak egy márkáról. Sokan ezek alapján döntik el, hogy kiktől vásárolnak, és kiket kerülnek el. Fontos tehát, hogy a márkádról írt vélemények pozitív benyomást tegyenek.
Hogyan javíthatom keresőhírnevemet?
A keresőhírnév javításához többek között pozitív online véleményeket és értékeléseket kell szerezned az ezekre alkalmas platformokon (Google, Facebook stb.), és segítőkészen kell válaszolnod a negatív véleményekre.