Képtérkép
A képtérkép definíciója
A képtérkép egy olyan grafikus elem, amelyet HTML kód használatával több kattintható elemre osztottak fel. Egy grafikus elem különböző részei így akár más és más hivatkozásokra is mutathatnak.Egy képtérkép elkészítéséhez legalább egy geometriai alakzatot kell meghatározni.
A képtérképek nem csak képeken, hanem akár videókon is kijelölhetők.
A képtérképek létrehozása
Egy képtérkép létrehozásához aHTML címkét kell használni. Ez a címke a képtérkép nevét határozza meg, aminek nem kell egyeznie a használt kép fájlnevével. Erre a névre azért lesz szükség, mert ez alapján lehet majd rámutatni, hivatkozni a képtérképre más helyekről.
A térkép definiálása bárhol megtörténhet a HTML dokumentum
szakaszában.
Az címke határozza meg a képtérképen található területeket. Legalább egy címkét meg kell adni, különben a képtérkép a kép összes képpontját lefedi majd.
Az címkén belül további attribútumokat (tulajdonságokat) kell meghatározni, úgymint
- shape: A „shape” attribútum a terület formáját határozza meg, ami lehet „rect” (téglalap), „circle” (kör), vagy „poly” (sokszög).
- coords: Ez az attribútum a területek határait szabja meg. A grafikus elemen elhelyezkedő területek körvonalait képpontokkal kell behatárolni. A megfelelő koordináták megállapításához szinte bármilyen képszerkesztő program használható.
- href: Ezzel az attribútummal adható meg, hogy a területre kattintva a böngésző melyik hivatkozást próbálja felkereseni.
- alt: Az „alt” attribútum azt a szöveget tartalmazza, amely a felhasználóknak jelenik meg, ha a kép valamiért nem jeleníthető meg. A keresőmotorok továbbá szintén képesek értelmezni az alt szöveget.
- title: Ez az attribútum egy rövid leírást tartalmaz, ami akkor jelenik meg, amikor a felhasználó az adott területre viszi az egérmutatóját.
A képtérkép használata
Miután a képtérkép összes szükséges címkéje és attribútuma meghatározásra került, bárhol és bármikor elérhetővé válik a dokumentumban. Ehhez először be kell ágyazni a képet az címke használatával a megfelelő helyre.
A képtérkép a usemap=”#térképnév” elemmel helyezhető el a képen az meghatározása után.
A képtérképek előnyei és hátrányai
A képtérképek jelentősen javíthatják egy webhely navigálhatóságát és használhatóságát. Egy igényesen elkészített képen sokkal intuitívabban, érthetőbben ábrázolhatók a navigációs linkek, a képtérképek segítségével pedig ezek interaktívvá, kattinthatóvá alakíthatók.
Persze, ha az adott grafikus elemet valamilyen okból nem lehet megjeleníteni, akkor ez a fajta navigáció nem használható úgy, ahogyan megtervezték. Ezekre az esetekre fontos, hogy legyen egy külön navigációs sáv, amin a kép és a képtérkép esetleges hiányában is elérhetők a hivatkozások.
A képtérképek és a SEO kapcsolata
A keresőoptimalizáláshoz általánosságban csak óvatosan érdemes képtérképeket alkalmazni. Mivel sokan használják őket arra, hogy eltakarják egy link valódi címét, a keresőmotorok figyelmen kívül hagyhatják ezeket a linkeket az oldalon.
Frissítések a képtérképekkel kapcsolatban
- HTML5 támogatás: A HTML5 új attribútumokat és funkciókat vezetett be a képtérképekhez, amelyekkel még interaktívabbá és hatékonyabbá tehetjük őket.
- JavaScript használata: A JavaScript segítségével további funkcionalitást adhatunk a képtérképekhez, mint például animációk, dinamikus tartalmak betöltése, vagy hangeffektek lejátszása.
- Reagáló képtérképek: A reagáló képtérképek automatikusan illeszkednek a különböző méretű képernyőkhöz, így mobiltelefonokon és táblagépeken is jól használhatók.
- SVG képek használata: A képtérképek SVG (Scalable Vector Graphics) képekkel is használhatók, amelyek élesek és skálázhatók maradnak bármilyen méretben.
Gyakori kérdések
Mi az a képtérkép?
Egy képtérkép segítségével egy, vagy több kattintható területre oszthatunk fel egy grafikus elemet (pl. képet vagy videót). Ezek a kattintható területek általában más és más hivatkozásokra mutatnak.
Mire jó a képtérkép?
A képtérkép fő haszna, hogy interaktívvá tehetők vele a grafikus elemek, így például egy webhely navigációja is ábrázolható egy átlátható, könnyedén értelmezhető képen. A kép különböző részeire kattintva a felhasználók a megfelelő oldalra jutnak el. Persze a hivatkozások bármire mutathatnak.
Mi a képtérképek hátránya?
A képtérképek hátránya, hogy azoknak a grafikus elemeknek a láthatóságától függnek, amelyre elhelyezték őket. Ha például egy kép valamiért nem jelenik meg a böngészőben, a rajta elhelyezett képtérkép sem lesz használható.
Mi köze a képtérképnek a SEO-hoz?
A képtérképeket gyakran használják a hivatkozások címének elrejtésére, ezért egyes keresőmotorok elővigyázatosságból figyelmen kívül hagyhatják az így linkelt tartalmakat. Nem érdemes tehát csupán egy képtérképpel linkelni az adott oldalakra – ajánlott egy másodlagos navigációban is elhelyezni a linkeket.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.