Kattintás alapú fizetés
A kattintás alapú fizetés definíciója
A kattintás alapú fizetés (azaz a PPC) marketing a legelterjedtebb árazási szerkezet a digitális hirdetés világában. A Google, a Bing, a Yahoo! és még sok más hálózat is PPC-t használ. Ezt a szerkezetet alkalmazzák több közösségi platformon is, mint például a Facebookon, a LinkedInen vagy a Pinteresten.
A PPC az angol „Pay per Click” (kattintás alapú fizetés) kifejezés rövidítése. A PPC egy rendkívül népszerű online hirdetési módszer egy webhely forgalmának fellendítésére. Lényege, hogy egy hirdető hirdetése megjelenítésre kerül egy webhelyen vagy egy keresőmotorban, és valahányszor egy látogató rákattint erre a hirdetésre, a hirdetőnek fizetnie kell a webhely üzemeltetőjének (vagy a keresőmotornak, amely lehetővé tette a hirdetés elhelyezését). A hirdetés a kattintást követően egy adott webhelyre irányítja a látogatót.
A legnépszerűbb PPC rendszer a Google AdWords, amelyet többek között a Yahoo Search Marketing követ. Ezen rendszerek saját szolgáltatásokat üzemeltetnek a hirdetések elhelyezésére a webhelyeken – a Google esetén ez a Google AdSense, míg a Yahoo-nál a Yahoo Publisher Network. Léteznek más PPC hirdetésekkel foglalkozó platformok is, illetve olyanok, amelyek kizárólag csak PPC hirdetéseket jelenítenek meg. (Lásd még: Tartalomfüggő hirdetés).
Egy PPC kampányban a hirdetők a tartalmukhoz kapcsolódó kulcssavakra licitálnak, hogy hirdetésük megjelenhessen, valahányszor egy felhasználó rákeres arra a kulcsszóra. A licitálás ebben az esetben azt jelenti, hogy a hirdető a kampány létrehozásakor felajánl egy maximum összeget, amelyet hajlandó kifizetni egy felhasználói kattintásért.
A maximum licit árat, amelyet egy hirdetőnek ki kell fizetnie egy kattintásért (bizonyos esetekben a hirdetés elhelyezője ennél kevesebbet is kérhet a kattintásokért) az alábbi tényezők befolyásolják:
- A kulcsszóra licitáló versenytársak száma. Minél többen licitálnak egy kulcsszóra, annál nagyobb kell legyen a minimális licit rá.
- Más hirdetések relatív pozíciója. Általánosságban elmondható, hogy egy hirdetés kattintásainak száma arányos a hirdetés oldalon elfoglalt pozíciójával. Az oldal tetején lévő hirdetések több kattintást kapnak, míg az alacsonyabban találhatók ezzel arányosan kevesebbet. Ugyan ez a helyzet a keresők találati oldalaival is – mivel a legtöbb felhasználó szinte sosem látogatja meg a találati oldalak második lapját, így az ott (és további oldalakon) elhelyezett hirdetések csupán töredékét kapják az első oldalon látható hirdetések kattintásainak.
A PPC hirdetések előnye
A PPC hirdetések legnagyobb előnye, hogy elhelyezését követően azonnal képes új forgalmat terelni a megadott webhelyre. Egy PPC kampányt csupán néhány percbe telik létrehozni – amennyiben ismered a folyamatot – és a hirdetés azonnal nyilvánosságra kerül, amint elkészülsz kampányoddal. Ez első sorban csak a Google AdWordsre vonatkozik, a Yahoo és az MSN moderátorai ugyanis előzetesen megvizsgálják a kampányokat, mielőtt zöld utat adnának nekik. Más forgalomgenerálási módszerekhez (SEO, linképítés) képest a PPC kampányok lényegesebben gyorsabb eredményeket képesek elérni, kevesebb pénz és erőfeszítés befektetésével.
A PPC hirdetések hátránya
A PPC hirdetések legnagyobb hátránya, hogy ha nem megfelelően állítod be őket, akkor rövid idő alatt rengeteg pénzt veszíthetsz velük. Egyes tanulmányok szerint csupán a hirdetők 5%-a keres több pénzt a hirdetésekkel mint amennyit rájuk fordítanak. Számos kezdő PPC hirdető tapasztalta már, hogy egyetlen éjszaka után milyen sok olyan kattintást kellett kifizetnie, amelyek semmilyen hasznot nem hoztak neki, mert nem vezettek értékesítéshez.
A sikeres PPC kampányok érdekében érdemes jártassággal rendelkezni az alábbiakban:
- A megfelelő kulcsszavak megcélzása.
- Jó főcímek és szöveges tartalom készítése.
- Jó értékesítési szöveg írása a landing oldalakra.
- Hirdetések tesztelése és ezek alapján történő folyamatos állítgatása a konverziós arány javítása céljából.
Frissítések a PPC hirdetések terén
- Egyre növekvő verseny: A PPC piacon egyre nagyobb a verseny, ami a licitárak emelkedéséhez és a hirdetések hatékonyságának csökkenéséhez vezethet.
- Mesterséges intelligencia (AI) használata: A PPC platformok egyre inkább használják az AI-t a hirdetések célzásának és optimalizálásának javítására.
- Hangalapú keresés: A hangalapú keresés egyre nagyobb szerepet játszik a keresésekben, ami új kihívásokat teremt a PPC hirdetők számára.
- Videóhirdetések: A videóhirdetések egyre népszerűbbek a PPC kampányokban, mivel hatékonyabbak lehetnek a szöveges hirdetéseknél.
- Automatizálás: A PPC platformok egyre több automatizálási funkciót kínálnak, amelyek segítenek a hirdetőknek időt és pénzt megtakarítani.
Gyakori kérdések
Mi az a kattintás alapú fizetés?
A Pay per Click (kattintás alapú fizetés), vagy röviden PPC egy online hirdetési módszer, amelynek lényege, hogy a hirdető csak akkor fizet hirdetéséért, ha arra egy felhasználó rá is kattint.
Mik a kattintás alapú fizetés előnyei?
A PPC hirdetések legfőbb előnye, hogy szinte azonnal működésbe lépnek, és rögtön elkezdhetnek forgalmat terelni a hirdető webhelyére. Mindemellett a PPC hirdetések precízen célozhatók, így könnyedén megszabható, hogy kiknek jelenjenek meg – ezzel elkerülhető a felesleges kattintások nagy része.
Mik a kattintás alapú fizetés hátrányai?
A PPC hirdetéseket nagyon fontos precízen beállítani, különben hamar elpazarolhatják hirdetési költségkeretedet. Továbbá, amint megszünteted a PPC hirdetések finanszírozását, azonnal eltűnnek a célközönség elől.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.