Közösségi média marketing: Ingyenes útmutató kezdőknek az alapoktól (2020)

EN
Referencia #1 Referencia #2 Referencia #3 Referencia #4 Referencia #5 Referencia #6 Referencia #7 Referencia #8 Referencia #9 Referencia #10 Referencia #11 Referencia #12 Referencia #13 Referencia #14 Referencia #15 Referencia #16 Referencia #17 Referencia #18 Referencia #19 Referencia #20 Referencia #21 Referencia #22 Referencia #23 Referencia #24 Referencia #25 Referencia #26 Referencia #27 Referencia #28 Referencia #29 Referencia #30 Referencia #31 Referencia #32 Referencia #33 77 Elektronika Kft Referencia #35 Referencia #36 Referencia #37 Referencia #38 Referencia #39 Referencia #40 Referencia #41 Referencia #42 Referencia #43 Referencia #44 Referencia #45 Referencia #46 Referencia #47 Referencia #48 Referencia #49 Referencia #50 Referencia #51 Referencia #52 Referencia #53 Referencia #54 Referencia #55 Referencia #56 Referencia #57 Referencia #58 Referencia #59 Referencia #60

Részletes közösségi média marketing útmutató kezdőknek

Czifra Zsófia, Vendéglátás és turizmus online marketing divízió vezető

A közösségi média mára az online marketing egy legalapvetőbb ágává vált, és mind az egyéni vállalkozók, mind az óriáscégek tucatnyi platform közül válogathatnak, ha szeretnék népszerűbbé tenni márkájukat. Ez a bőség azonban sok kezdő cégtulajdonos (és marketinges) szemében kétélű fegyver. A következő tömör, de mégis komplex leírás abban segít abban, hogy kezdőként is kihozd a lehető legtöbbet céged vagy vállalkozásod közösségi média marketginjéből. Lássuk, merre érdemes indulnod!

Közösségi média marketing útmutató kezdőknek

Általános tippek a közösségi média kezeléséhez

Kezdjük mindjárt a legelején. Ha már elolvastál két tucat közösségi médiás cikket, akkor ezek a dolgok nem számítanak majd újdonságnak, de ha még csak most ismerkedsz ezzel a témával, akkor biztosan hasznosnak találod majd őket!

 

Ügyelj a rendszerességre

Habár az emberek előszeretettel töltik a közösségi médián szabadidejük nagy részét, és sokuk szívesen is nyúl pénztárcájához, minderre csak a nap bizonyos időszakaiban éreznek indíttatást, nem pedig megállás nélkül, 24/7. Ez azt jelenti, hogy ha a megfelelő pillanatban (értsd: amikor hajlandóak vásárolni) szeretnél a szemük elé kerülni, rendszeresen kell új tartalmakat feltöltened profilodra és kommunikálnod közönségeddel. Így biztosíthatod, hogy nem illansz el az emlékezetükből egy-két nap némaság után.

 

Azonban nem ez az egyetlen ok, ugyanis a legtöbb közösségi platform algoritmusa azokat a profilokat részesíti előnyben, amelyek rendszeresen posztolnak népszerű, sikeres tartalmakat. Ha odafigyelsz erre, akkor új feltöltéseid gyakrabban jelennek majd meg a felhasználóknak az algoritmus jóvoltából.

 

A közösségi média marketing erős fegyver, de nem minden! Ha igazán gyors és hatékony eredményeket szeretnél elérni, egy komplex online marketing stratégiára lesz szükséged! Segítünk, hogy bombabiztos marketing jelenlétet alakíts ki magadnak, kattints IDE!

 

Kínálj kiváló minőségű tartalmakat

Az előző tipp rögtön ezzel a gondolattal folytatódik. A helyzet az, hogy a közösségi médián elképesztő verseny folyik a felhasználók figyelméért, és minden lehetőséget meg kell ragadnod, hogy előnyt szerezz magadnak.

 

Minden idődre, tudásodra és kreativitásodra szükséged lesz, ha igazán minőségi tartalmat szeretnél készíteni. A legnagyobb kihívás azonban az lesz, hogy értékessé tedd ezeket a tartalmakat célközönséged számára, különösen amikor megpróbálsz partnerhivatkozásokat és marketingszövegeket becsempészni cikkeidbe.

 

Tény, hogy az ember minden erőfeszítéséből pénzt szeretne csinálni. Nagyon nehéz lesz rávenni magadat arra, hogy valamire több órányi, vagy több napnyi időt szánj, tudván, hogy egy fillér sem térül majd meg belőle. De igenis ezt kell tenned, ha a legjobb minőséget szeretnéd kínálni célközönségednek.

 

Törődj aktívan közösségeddel, hogy őket is aktivitásra ösztönözd

A közösségi média fő célja, hogy kapcsolatot teremts és ápolj az emberekkel – ez pedig nagyon nehezen fog menni, ha naphosszat üres, semmitmondó üzenetekkel spammeled tele a hírfolyamukat. A passzív siker sosem lesz olyan nagyvonalú, mint az aktív, és csak az utóbbi tartható fenn hosszútávon is.

 

Mint azt bizonyára tudod, a közösségi média marketing csak akkor lehet hatékony, ha ismered közönségedet. Nos, nagyon nehéz megismerkedni azokkal az emberekkel, akikkel soha nem váltasz egy szót sem, és teljesen figyelmen kívül hagyod őket. Egy ilyen közönség nem sokáig követi majd márkádat a közösségi médián, és még valószínűbb, hogy semmit sem akarnak majd vásárolni tőled. Vedd ki tehát te is a részedet a közösségi média közösségi részéből!

 

Szerezz minél több követőt

Habár az előbb tárgyalt aktivitás sokkal fontosabb, mint egy hatalmas követőbázis, eleinte mindent meg kell majd tenned azért, hogy profilodra minél több felhasználó találjon rá az adott platformon. Kérd meg ismerőseidet, hogy népszerűsítsék oldaladat, csatlakozz releváns csoportokhoz, és írj értékes, hasznos hozzászólásokat a beszélgetésekhez, és így tovább.

 

Mely közösségi platformokkal éri meg foglalkozni 2020-ban?

Ez az a kérdés, amire lehetetlen egyetlen rövid, tömör, meghatározó választ adni. De miért is kérdés ez valójában? Miért ne regisztrálhatnál egyszerre az összesre? Fontos észben tartani, hogy egy közösségi jelenlét csak akkor lehet sikeres, ha aktívan foglalkozol vele. Ez egy-két platformon még tartható, de ha megpróbálsz egyszerre többet fenntartani, hamar azon kapod majd magad, hogy gyakorlatilag semmire nem marad elegendő időd.

 

A közösségi média marketing sokak számára egy teljes munkaidős állás, és hacsak nincs valaki a vállalatodban, aki tudja vállalni ezt, akkor ne vállalj többet, mint amennyit teljesíteni is tudsz. Szóval melyiket válaszd? Hogy ezt a kérdést megválaszolhasd magadnak, az alábbiakban elolvashatod a legnépszerűbb platformok rövid jellemzőit, és néhány tippet a hatékony használatukhoz. Ne feledd, hogy a választásod első sorban attól függ majd, hogy mely platformon találod meg ideális célközönségedet!

 

Pinterest

A Pinterest a legegyedibb az itt felsorolt platformok közül. Egy olyan közösségi platformról van szó, ami elsőre szokatlannak és furcsának tűnhet, de telis-tele van jobbnál jobb marketinglehetőségekkel. A Pinterest lehetővé teszi számodra, hogy különféle úgynevezett „táblákat” hozz létre. Ezekbe a táblákba gyűjtheted „pinjeidet” hogy témák és egyéb tetszőleges szempontok alapján rendszerezhesd őket követőid számára. Ezek a „pinek” lehetnek képek, videók, vagy akár a blogodon megjelent cikkek is. Például ha egy kozmetikai blogot vezetsz, akkor csinálhatsz egy táblát a különböző bőrápolási technikákról, csinálhatsz egyet a sminktippeknek, és így tovább.

 

A legtöbb felhasználó ötletgyűjtésre, inspirációra készít magának táblákat, ahová neki tetsző pineket gyűjt. Ezért olyan sikeresek például az esküvői márkák a Pinteresten – sokan előszeretettel gyűjtögetnek az internetről ihletet maguknak álomesküvőjük megtervezéséhez. A pineknek egy rövid leírást is megadhatsz, amiben kulcsszavakat helyezhetsz el, hogy minél többen rájuk találjanak, és eljussanak rajtuk keresztül webhelyedre, termékeidhez.

 

A Pinterest abban különbözik a többi közösségi platformtól, hogy lényegében egy keresőmotorként működik, ahol minden fókusz a tartalmak megosztásán és újraosztásán van, nem pedig a „közösségi” funkciókon. Egy másik különlegessége, hogy az olyan platformokkal ellentétben, ahol a tartalmak idővel feledésbe merülnek (pl. Facebook, Instagram), a pinek az újrapineléseken (újraosztásokon) keresztül valójában egyre több táblán jelennek majd meg, így egyre több helyen lehet majd találkozni velük a Pinteresten. A Pinterest az egyetlen platform az itt felsoroltak közül, ahol nem kell aktívan kommunikálnod a többi felhasználóval, mégis komoly sikereket érhetsz el vele, ha tartalmaid ideálisak a platformra.

 

Pinterest

Először is, naponta legalább 2-3 pint kell kitűznöd tábláidra. Törekedj a minőségre! Ha néha kevésbé szeretnéd megerőltetni magad, akkor legyen félretéve néhány tartalom, amiket kipinelhetsz, de igyekezz mindig valami értékeset kínálni ezekkel.

 

Csak a legjobb minőségű pinek közül válogass, ha mások pinjeit pineled (azaz osztod) újra saját tábláid valamelyikére. Ha megpróbálsz kibújni ez alól, és mindennel teletűzöd tábláidat, amik hirtelen megtetszenek, azzal csak magadnak ártasz.

 

Próbálj érdekes nevet adni tábláidnak, hogy az emberek szívesebben mentsék el őket maguknak is. Ezzel pinjeid is gyorsan terjednek majd. Ez nem muszáj, de sokat segíthet. A pinteresten tábláid, és azok tartalmai sokkal fontosabbak, mint az, hogy mennyire frappánsan töltötted ki profilodat.

 

Kezeld a pineket hosszútávú forgalomforrásokként. A pinek kitűzésük után nem kezdenek el rögtön jelentős forgalmat terelni webhelyedre vagy webáruházadba, de idővel – mint fentebb olvashattad – egyre több táblára tűzhetik ki őket a felhasználók, így egyre több forgalmat is termelhetnek majd.

 

Készíts látványos sablonokat pinjeidhez. Egy ingyenes online képszerkesztővel mutatós sablonokat készíthetsz képek, feliratok és más grafikai elemek felhasználásával. Érdemes rászánni az időt erre, hiszen a Pinteresten a látványosabb pinek kapják a legtöbb figyelmet és kattintást.

 

A Pinterest persze ennél sokkal összetettebb, de ez elegendő információ kell legyen, amivel elkezdheted kiépíteni jelenlétedet a platformon. Ne hanyagold el – a Pinterest időd hosszútávú befektetése!

 

Facebook

A Facebookot bizonyára senkinek sem kell bemutatni. A világ legismertebb és legnépesebb közösségi platformja több, mint 2 milliárd felhasználóval rendelkezik, ezért gyakran választják azok, akik csak egyetlen közösségi jelenétet engedhetnek meg maguknak. A Facebookot valójában nem muszáj közösségépítésre használni – szimplán szofisztikált hirdetési rendszere miatt is regisztrálhatod rá márkádat, hogy minél több felhasználót érhess el célzott marketingüzeneteiddel.

 

Persze egy követőbázist is magad közé toborozhatsz, ha a Facebookot választod közösségi főhadiszállásodnak, habár ez a személyiségedtől függően vagy nagyon nehéz, vagy nagyon egyszerű feladatnak bizonyul majd számodra. A Facebook ugyanis a kapcsolatteremtésről szól, és ha azt szeretnéd, hogy márkád ne csak fizetett hirdetéseivel legyen sikeres a platformon, akkor bizony aktívan ki kell venned rajta részedet a közösségi életből. A Facebook temérdek hasznos eszközt kínál a közösségi média marketingre, de ha még csak most kezdesz el ismerkedni vele, akkor eleinte két fő dologra lesz érdemes koncentrálnod.

 

Facebook

Mielőtt elkezdenél fizetett hirdetéseket futtatni bármelyik platformon, érdemes először rászoknod arra, hogy folyamatosan oda kell figyelned profiljaidra. Ha ez nem megy, akkor képtelen leszel a legtöbbet kihozni hirdetéseidből, ráadásul akár még veszteségesek is lehetnek.

A cél az, hogy mindenhez hozzászokj, mielőtt hirdetni kezdenél, hogy több időd maradjon a kampányaiddal foglalkozni. Ha arra szánod az összes idődet, hogy kialakítsd Facebook oldaladat és elkészítsd a tartalmakat rá, akkor nem maradnak erőforrásaid, amikből hatékony, többszörösen megtérülő hirdetéseket készíthetsz – arról nem is beszélve, hogy a hirdetések teljesítményét is folyamatosan ellenőrizni kell, hogy elvégezhesd rajtuk a megfelelő módosításokat.

 

Facebook

Érdemes tehát legelső körben a Facebook csoportokkal foglalkozni. A Facebook csoportok rettenetesen fontos részei lesznek stratégiádnak – ezek azok a mini közösségek a platformon, ahol hasonló érdeklődésű, gondolkodású emberek gyűlnek össze és kommunikálnak egymással. Valahányszor sikerül becsatlakoznod egy ilyen beszélgetésbe, lehetőséged nyílik felkelteni a résztvevők figyelmét, hogy idővel követőkké konvertálhasd őket.

 

A legjobb, ha rögtön alapítasz is egy Facebook csoportot Facebook oldalad mellé, hogy elkezdhess tagokat toborozni bele. E mellett persze aktívan keress hasonló érdeklődésű csoportokat is, ahol a közösség hasznos tagjaként lehetsz jelen, hogy a többi felhasználó felfigyeljen márkádra. A Facebook csoport hivatkozását megoszthatod más platformokon is, feltüntetheted emaileid aláírásában, blogodon, és minden felületen, ahol úgy érzed, hogy ideális célközönséged megfordulhat.

 

Hasonlóképpen a Facebook oldalakhoz, a csoportokba is igyekezz mindig hasznos tartalmakat megosztani, hogy a tagoknak legyen okuk odafigyelni a csoportra.

 

YouTube

Sokakat meglepetésként ér, de a YouTube-on manapság egyesek elképesztő pénzeket keresnek meg. A legtöbb ember kedvenc tartalmai a videók, és mindenki tudja, hogy a legjobb videókat a YouTube-on lehet megtalálni.

 

Egy YouTube jelenlét fenntartása rendkívül időigényes vállalkozás, de hosszútávon kifizetődhet. A cél az, hogy találj egy olyan témakört, amivel egy népes feliratkozótábort szerezhetsz magadnak, és persze, hogy jó minőségű, értékes, hasznos vagy éppen szórakoztató videókat készíts benne.

 

A csatorna nem is kell, hogy egy teljesen eredeti ötletre alapuljon (ilyet egyre nehezebb találni), de már az is sokat tehet az egyediség érdekében, ha saját személyiségedet, saját nézőpontodat is hozzáadod egy bevált sablonhoz. Ne felejtsd el más hálózatokon is népszerűsíteni YouTube csatornádat, hogy minél több feliratkozót szerezhess magadnak!

 

Instagram

Az Instagram egy ízig-vérig vizuális platform, amelyet eredetileg kifejezetten okostelefonokra fejlesztettek (és funkciói nagy része a mai napig is csak okoseszközökön érhető el). Az Instagram a képek és videók hazája, ahol az emberek és márkák kedvükre oszthatják meg saját felvételeiket, illetve szólhatnak hozzá mások feltöltéseihez.

 

Az Instagramon többféle módszerrel szerethetsz új követőket, és többféleképpen is húzhatsz hasznot jelenlétedből. Mindennek azonban az az előfeltétele, hogy rendszeresen posztolj rá jó minőségű képeket, és időnként videókat is. Mindemellett aktívan tartsd a kapcsolatot olyan felhasználókkal, akik hasonló érdeklődésűek (írj hozzászólásokat bejegyzéseikre, említsd meg őket tartalmaidban, stb.)

 

Idővel egyre több követőre teszel majd szert, mert az emberek valamiért sokkal szívesebben követnek valakit az Instagramon, mint más platformokon.

 

Próbálj napi 1-2 képet vagy videót feltölteni, és kísérletezz vele, hogy milyen tartalmakra reagálnak a legpozitívabban követőid. Ne felejts el üzleti Instagram fiókot készíteni, hogy hozzáférhess az Elemzések statisztikai funkcióhoz, és hogy hirdetéseket is készíthess az Instagramra (amihez egy üzleti Facebook oldalt is hozzá kell csatolnod profilodhoz).
 

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain. 

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!