Jogvédett tartalmak helyett szabadon felhasználható elemek: egy kis segítség, hogy ne kerülj bajba!
Jogvédett tartalmak helyett szabadon felhasználható elemek: egy kis segítség, hogy ne kerülj bajba!
Neked van időd vállalkozásodban folyamatosan fotók, videók készítésére? Pedig a vizuális tartalmak hatalmas szerepet játszanak a marketingben, így illene… de legyünk őszinték: erre nem mindig van lehetőség, plána nem profi fotók készítésére egy-egy kampányhoz. Ahelyett, hogy kockáztatnál és jogvédett tartalmakat használnál, íme egy elképesztően hasznos tipp!
A jogvédett tartalmak, fotók felhasználása és jogi következményei
Ugye, Te sem szeretnéd ha valaki termékedért vagy szolgáltatásodért nem fizetne, de felhasználná? Nos, a fotósok, zenészek, videósok sem. Érdekes kérdés ez, ami az internet terjedésével és az elképesztő mennyiségű tartalommal kiéleződött: de vajon felhasználhatod-e azokat a tartalmakat, amelyeket csak úgy találsz a neten?
Természetesen nem. Nem feltétlen. Ezek ugyanis nagyrészt jogvédett tartalmak, és adott esetben pereskedésre is számíthatsz, ha ezeket felhasználod. De milyen megoldások vannak arra, hogy mégis használhasd mások fotóit?
Négy egyszerű megoldással elkerülheted a kellemetlen megbeszéléseket, esetleg költséges pereket…
1. “Stockfotók” – a fizetős verzió
A legtöbben már ismerik, és sokan nagyon helyesen alkalmazzák is ezeket a rendszereket. Általában darabszámra fizet a vásárló, és cserébe nagyon jó minőségű. kampányokra és designelemekre is alkalmas fotókat kap cserébe. A limitált darabszám és a “sablonképek”, valamint a fizetős lehetőség azonban nem mindenkinek elégíti ki szükségletét!
2. Szerződés a fotóssal – ha egy típusú képcsoportra van szükséged
Természetesen lehetőséged van egy-egy fotós felbérlésére, vagy akár velük folyamatos szerződés kötésére is. Itt ugyan az a probléma merül fel mint a fentiekben: a fotós csak bizonyos típusú képeket fog tudni neked szolgáltatni, és ismét fizetős dologról beszélünk, ráadásul egy-egy poszthoz adott esetben gyorsabban van szükség tartalomra, nincs idő ennek kiépítésére.
3. A Google megoldása – keress ingyenes tartalmakat a Google-ben!
A Google munkatársai hamar ráébredtek erre a hiányra a piacon, és ahogy azt megszokhattuk, gyorsan reagáltak is. A keresőóriás eszközei között ugyanis lehetőséged van olyan fotókra rákeresni, amelyek felhasználhatóak. Az alábbi képen láthatod, hogyan kell beállítani:
Ez már egy jóval gyorsabb, “real time” eszköz, amellyel azonnal bármilyen típusú fotót találhatsz felhasználásra.
4. A Facebook reakciója a jogvédett tartalmakra
Természetesen a Facebook sem maradhat ki a versenyből, bár ebből a szempontból lényeges lemaradásban van a keresőóriáshoz képest. Ha dolgoztál már hirdetésekkel, vezetsz Facebook oldalt, biztosan Te is találkoztál már vele, hogy – főként a videók esetében – a Facebook bizony beazonosítja az idegen tartalmakat, és eltávolíthatja az oldaladról , sőt, akár az oldaladat is szüneteltetheti.
Egyszerű példa a videós hirdetések készítése, amely azonnal felismeri ha jogvédett zene van a videóban, és nem is indítja el hirdetésed…
De mi a Facebook megoldása? Egyelőre a Facebook kezdetleges szinten kínál például ingyenesen felhasználható háttérzenéket. Ha őszinte akarok lenni, ez engem nem győzött meg egyelőre, de várjuk ki a végét.
A napokban azonban új törekvés ütötte fel a fejét a Facebook-nál: állítólag a licence-szerződések újratárgyalása folyik a közösségi médiák királyánál. A törekvés lényege, hogy a videós tartalmak használhassák a jogvédett zenéket a Facebook-on belül (!), de arról is szó esett, hogy a Facebook szeretné, ha a kiadók ide is publikálnák dalaikat – ezzel egy új konkurenciát nyitva a YouTube-nak.
A saját fotók, tartalmak ereje
Kétség nem férhet hozzá, hogy szinte minden vállalkozás használ “külsős” fotókat. Nem is feltétlen rossz ez, de mindenképp meg kell említenem, mekkora hatalma van a saját fotónak. Vállalkozásod irányába a lojalitás, az érdeklődés is sokkal könnyebben kialakul, ha igenis fektetsz munkát a saját képek, tartalmak gyártásába.
Amennyiben tehát van rá lehetőség, mindenképp javasoljuk a saját fotók, tartalmak gyártását!
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.