Hogyan legyek blogger? A blogkezdés alapjai 5 lépésben
Hogyan legyek blogger? A blogkezdés alapjai 5 lépésben
Szeretnél blogger lenni, de nem tudod, hogyan kezd el? Máté Balázs online marketing tanácsadó segít neked ebben! Hogyan legyek blogger? A blogírás alapjai.
Az interneten temérdek tippet és forrást találhatsz a kezdő blogolók számára, a probléma csupán az, hogy mindegyik más és más oldalról közelíti meg a témát. A rengeteg információ egy kezdő elé azt a téves képet festheti, hogy a blogolás egy nehéz, komplikált feladat. Nem muszáj azonban mindig mindent túlbonyolítani.
Mielőtt azonban rátérnénk egy blog beindításának alapjaira, röviden fussuk át, hogy egyáltalán miért érdemes blogolással foglalkozni.
A blogolás az elmúlt évek során a digitális kommunikáció egyik legnépszerűbb eszközévé vált, mára pedig már blogok milliói találhatók meg az interneten. Egy blog kiváló platformot nyújt ötleteid és gondolataid kifejezéséhez, ráadásul hasonló érdeklődésű embereket is megismerhetsz rajta keresztül. Ha mindez nem lenne elég, még akár pénzt is kereshetsz vele.
Mindez persze bizonyára nem újdonság számodra, hiszen azért olvasod ezt a rövid ismertetőt, mert szeretnéd a lehető leghatékonyabban kihasználni a blogok által nyújtott lehetőségeket. Elérkeztünk tehát a kérdéshez: „hogyan?”
Mint azt már említettük, az internet tele van blogolásról szóló útmutatókkal, ismertetőkkel, amik hajlamosak túlbonyolítani a dolgokat. Mi most összesen öt alapvető gondolatot sorolunk fel és fejtünk ki, amikre szükséged lesz blogod elkészítéséhez. Kezdjük is!
Szeretnél blogger lenni, de nem tudod, hogyan indulj el? Vegyél részt blogger mentor programunkban! Jelentkezz itt!
I. A megfelelő blogplatform kiválasztása
Az első lépés eldönteni, hogy hol, azaz melyik platformon szeretnél blogolni. Számos opció közül választhatsz, amelyek között van néhány igen népszerű is. Ilyenek például a WordPress és a Tumblr is. Ezek népszerűségét egyetlen közös előny adja – ingyenes szolgáltatások.
Az előnyt azonban messze túlszárnyalják a hátrányok. A WordPress hátrányairól itt írtunk részletesen: 10 ok, amiért NEM érdemes Wordpress-t használni:
II. Ingyenes vagy saját tárhelyes megoldás?
Sokan azonnal elvetik a költséges opciókat, és automatikusan az ingyenes megoldások között kezdenek el válogatni. Ezeknek azonban rengeteg hátránya van, amelyek közül csak néhányat említenénk meg:
Domain
Hiába mondják, hogy egy Wordpresses, egy Blog.hu-s vagy egy Index2-ős blog ingyenes, valójában komoly árakat fizetsz azért, mert az olcsóbb megoldást választod. Le kell mondanod például egy elegáns, professzionális URL-ről (blogod webcíme), ugyanis a platform nevének minden esetben szerepelnie kell a blog címében.
A „blognevem.wordpress.com” vagy a „blognevem.blog.hu” pedig nehezen győz majd meg bárkit is arról, hogy komolyan veszed azt, amit csinálsz.
2. Szinte minden korlátozott
Egy ingyenes blog több tekintetben is karóhoz van kötve. Például meg van kötve a kezed, ha pénzt szeretnél keresni vele, ráadásul csak limitált mennyiségű médiaanyagot tölthetsz fel rá. Nyailván a blog motor tulajdonosai néha adnak
3. A „saját” blogod nem is igazán a tiéd
Gondolj csak bele: egy külső szolgáltató tárhelyén elhelyezett blog felett nem rendelkezel teljes hatalommal. Ez azt jelenti, hogy például a WordPress Az NLCafe vagy az Index bármikor véglegesen törölheti azt, és minden tartalmat, amit valaha megosztottál rajta. Ez többször is megtörtént már, és biztosan lesz még rá példa.
Tárhely
Ha saját tárhelyre helyezed el blogodat, akkor egyrészt saját domain neved lehet („blogomneve.hu”, mindenféle wordpress és egyéb felesleges szavak nélkül a címben), másrészt a blog valóban a tiéd lesz. Mindezekhez társul továbbá, hogy nincsenek jelen az ingyenes opciókra jellemző korlátok sem, és nem kell az ingyenes sablonokra támaszkodnod, hiszen blogod minden szempontból úgy alakíthatod, ahogyan csak szeretnéd. Nem kötnek a blogmotor tulajdonosának szabályai, szponzorációs szerződések stb.
Máris nem hangzik olyan rosszul a fizetős megoldás, ugye?
III. Néhány online marketing alapfogalom
Vegyünk át néhány alapkifejezést, ami többször is elhangzott már, de talán nem egyértelmű, hogy mikről is volt szó.
Domain
A domain lényegében a webhelyed (esetedben blogod) URL címe. A legegyszerűbb példa erre a Google.hu, ami maga egy domain név.
Tárhely
Itt egész pontosan egy webtárhelyről van szó, amelyet egy külső cég biztosít. Erre a tárhelyre kerülnek rá a webhelyre feltöltött tartalmak, és innen érhetik el majd webhelyed látogatói is.
IV. Blogod designja
Meglepően sok múlik azon, hogy milyen jól néz ki webhelyed (vagy blogod). Gyakran ez az első dolog, amit például egy ügyfél megpillant, amikor „találkozik” veled az interneten, és biztosan tudod, hogy az első benyomás a legfontosabb.
Habár az ingyenes platformok kínálnak néhány vizuális sablont blogodhoz, ezek nagy hátránya, hogy nehéz egyedi designt kihozni belőlük. Sokkal egyszerűbb megoldás ezt egy olyan profi cégre bízni, aki nem csak egy sokkal funkcionálisabb designt biztosít számodra, hanem gyakorlatilag minden külön kérésedet képes teljesíteni.
V. Hasznos források bloggereknek
Ha készen állsz belekezdeni a bloggerkedésbe, akkor érdemes egy pillantást vetni az alábbi cikkekre is, amikből többet tudhatsz meg erről a modern kommunikációs eszközről.
Hogyan legyél sikeres vlogger 2018-ban?
Videómarketing alapok: 7 egyszerű tipp, hogy profi videókat készíthess okostelefonoddal
Hogyan lehetsz sikeres social media influencer?
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.