Google Cégem: Így optimalizálj a Google Térképre
Google Cégem: Így optimalizálj a Google Térképre
Egyre több marketinges jön rá, különösen a turizmus és vendéglátás területén, de végül is minden fizikai megjelenéssel bíró vállalkozás esetén, hogy nem elegendő ma csupán a sima Google találati listára optimalizálni, hiszen egyre karizmatikusabbá vállik a Google Cégem oldalak megjelenése a találati lista felett.
Nézzük meg képen, miről is beszélünk!
Nos, nem mindig ugyan azt látod, akkor sem, ha ugyan abban a böngészőben kéred le ugyan azt a találati listát. Függ az eredmény attól is, hol vagy, milyen keresési előzményekkel rendelkezel, és még egy csomó más paramétertől. Ezzel tisztában kell legyél, ne örülj, ha most az irodádban ülve a te céged jelent meg legfelül, lehet, 10 kilométerrel odébb már sehol sincs. A fenti screenhsot például Óbudán készült. Ugyan erről a keresésről Gödöllőn egy teljesen más képet kapsz:
Amennyiben te magad is helyi jellegű céget (étterem, fitneszterem, hotel, bolt, szórakozóhelyek, stb.) vezetsz, vagy egy ilyen vállalat marketingjéért felelsz, bizonyára tudni szeretnéd, hogy hogyan juthatsz be az ilyen helyi találatok közé. A következőkben pontosan erről lesz szó!
1. Készítsd el vagy igényeld vállalatod Google Cégem adatlapját
Kezdjük a legelejéről, hogy azok is megértsék, akik még nem is foglalkoztak saját Google Cégem oldalukkal soha! A Google Cégem egy ingyenes adatbázis, ami habár első sorban helyi cégeknek kedvez funkcióival, bármilyen vállalatnak érdemes regisztrálnia rá. Mindenképpen szükséged lesz Google Cégem adatlapra, ha szeretnél megjelenni a helyi találatok között, illetve a Google Térképen is.
A regisztrációt itt kezdheted el.
Megeshet az is, hogy a Google algoritmusa már automatikusan készített egy adatlapot céged számára. Ez elsőre nem hangzik rosszul, azonban a Google nem tudja, hogy az általa összeszedett adatok helyesek-e vagy sem, és ezért gyakran nem fedik a valóságot. Ebben az esetben elég, ha szerkesztői jogot igényelsz hozzá, hogy a legfrissebb, legpontosabb adatokkal egészíthesd ki a felhasználók számára. Erről a folyamatról itt találod a hivatalos, részletes leírást.
2. Ügyelj az alapadatok megfelelő kitöltésére
A helyi keresőoptimalizálás egyik legfontosabb szempontja, hogy céged alapadatai (név, cím, és telefonszám) mind pontosan szerepeljenek adatlapodon. Ez azért van, mert a Google olyan helyi cégeket szeretne felsorolni a kereső felhasználóknak, amelyek relevánsak lehetnek a beírt kereséshez (pl. „éttermek a közelben”).
Hogy a Google megítélje céged hitelességét, figyelembe veszi, és össze is hasonlítja alapadataid összes említését az interneten. Ez azt jelenti, hogy ezeket az adatokat nem csupán Google Cégem adatlapodon kell pontosan megadnod, hanem az összes többi helyen (Facebook, saját webhelyed, gyűjtőwebhelyek, stb.) is.
Erről egy későbbi pontban bővebben is említést teszünk majd, de a lényeg hogy alapadataidnak mindenütt karakterről karakterre egyezniük kell egymással (minden pontnak, vesszőnek, szóköznek, stb.) A Google ezen adatok alapján győződhet meg róla, hogy a különböző webhelyeken szereplő említések valóban a te cégedről szólnak.
3. Ha több hely tartozik vállalkozásodhoz: helycsoport létrehozása
A legtöbb vállalkozó ugyan csak egy értékesítési hellyel rendelkezik, de előfordul, hogy egy cég tulajdonában több üzlet is van. Ilyenkor érdemes helycsoportként kezelni a vállalkozás fizikai helyeit, amelyet a Google Cégem > Helyek kezelése > Helycsoport létrehozása menüpontban tudsz kezelni.
4. Állítsd be a megfelelő kategóriákat
A következő lépés megadni céged kategóriáját – ezzel további információkat kínálhatsz a Google-nak arról, hogy céged pontosan mivel is foglalkozik, hogy a keresőmotor a lehető legrelevánsabb lekérdezésekre jeleníthesse meg adatlapodat.
A Google egyetlen egy „elsődleges”, és több „további” kategóriát enged beállítani. Elsődlegesnek mindenképpen azt a kategóriát válaszd, ami a legközelebb áll cégedhez, majd válassz ki további 3-4 másodlagos kategóriát is.
5. Add meg, hogy hol kínálod szolgáltatásaidat
Ha nem csak a székhelyed környékén kínálod szolgáltatásaidat, a Google Cégem adatlapodon azt is megadhatod, hogy mely településeken számíthatnak rád az érdeklődők.
6. Töltsd ki a nyitva tartást
A Google Cégem talán egyik leghasznosabb funkciója a felhasználók szemszögéből (a cím mellett), hogy megtekinthetik rajta az adott cég nyitva tartását. Mindig ellenőrizd, hogy ezek az időpontok az aktuális nyitva tartási időszakokat türközik-e, mert nincs kellemetlenebb annál, mint amikor egy felhasználó ez alapján térne be hozzád, de mégis zárva tartasz.
7. Állítsd be a webhely címét és a másodlagos URL-eket
A Google két URL-t is enged megjeleníteni Google Cégem adatlapodon. Az egyik értelemszerűen céged webhelyének címe, ahová a „Webhely” gombra kattintva juthatnak el a felhasználók.
A másik hivatkozás egy adott műveletre mutat, például egy regisztrációs oldalra, egy árajánlat-kérő űrlapra, egy szobafoglalási folyamat első oldalára, és így tovább. Érdemes itt elhelyezni a második legfontosabb linkedet a főoldal után.
8. Sorold fel szolgáltatásaidat
Google Cégem adatlapodon a kínált szolgáltatásaidat is felsorolhatod. Ezzel csak további információkat kínálsz a kereső felhasználóknak, és könnyebben meg tudod győzni őket, hogy érdemes továbbkattintaniuk webhelyedre (vagy közvetlenül felkeresniük üzletedet/éttermedet, stb.)
Mindemellett ajánlatos megadni az elfogadott fizetési módokat is.
9. Használj kulcsszavakat a leírásban
Google Cégem adatlapodhoz egy 750 karakter hosszú leírást/bemutatkozást adhatsz meg, amit érdemes maximálisan kihasználni. Igyekezz releváns kulcsszavakat elhelyezni a szövegben, indokolt, természetes módon. A cél az, hogy a Google minél több releváns kereséshez tudja párosítani adatlapodat.
10. Írj bejegyzéseket
A Google Cégem adatlapon még egyszerű bejegyzéseket is publikálhatsz. Ezek egyrészt lehetővé teszik, hogy megjelenítsd a legújabb híreket, bejelentéseket cégeddel kapcsolatban, továbbá plusz szöveges mezőket kínálnak, amiket optimalizálhatsz kulcsszavaiddal.
11. Ügyelj a véleményekre!
A vélemények a Google Cégem adatlap legfontosabb elemei közé tartoznak. Minél több pozitív véleményed van, annál valószínűbb, hogy adatlapod megjelenik majd a kiváltságos helyi találatok között, illetve hogy a felhasználók rá is kattintanak majd, hogy többet megtudjanak cégedről.
Ennek érdekében érdemes véleményszerző stratégiát alkotnod. Például felkínálhatsz egy 5%-os kedvezményt a következő vásárlásra egy véleményért, vagy bármi mással is ösztönözheted ügyfeleidet, hogy értékeljék cégedet.
12. Tölts fel képeket és videókat
Az emberek vizuális lények, és gyakran az is fontos szerepet játszik a döntésükben, hogy tetszik-e nekik az adott hely, amit kinéztek maguknak. Elengedhetetlen tehát, hogy minél több előnyös képet és néhány videót is feltölts cégedről, amelyek megmutatják, hogy pontosan mire is számíthatnak ügyfeleid, ha betérnek hozzád.
Ez különösen fontos szállodák számára, de minden cég számára erősen ajánlott, hogy jó minőségű, a valóságot tükröző képeket (és videókat) töltsenek fel „magukról”.
Érdemes észben tartani, hogy a felhasználók is feltölthetik felvételeiket egy-egy külön albumba (képek és videók), amiket ajánlatos néha átnézni, nehogy olyasmi kerüljön fel közéjük, ami nem reprezentálja hitelesen cégedet.
13. Helyi említések
Mint korábban említettük, fontos, hogy céged minden említése mellett ugyan azok az alapadatok jelenjenek meg (karakterről karakterre), amelyek Google Cégem adatlapodon is szerepelnek. Cégedet számos online gyűjtőwebhelyen helyezheted el (ezek mind „említéseknek” számítanak, ha úgy tetszik).
Ezek az említések mind növelik Google Cégem adatlapod hitelességét a Google szemében, de ebből a hitelességből csak úgy részesülhetsz, ha a Google az azonos alapadatok alapján képes összekötni az említéseket adatlapoddal!
14. Kérdések a Google Cégemben
A magyar célközönség esetében még kevésbé elterjedt, de napról napra egyre népszerűbb funkciója a Google Cégem szolgáltatásnak a Kérdések és Válaszok pont. Ezen keresztül a célközönséged kérdéseket intézhet feléd és vásárlóid felé, amelyeket megválaszolhatsz akár Te, akár bárki vállalkozó szellemű. A félreértések elkerülése érdekében érdemesebb ezt a funkciót is Neked kezelned, és legalább heti szinten ránézni a beérkezett üzenetekre, azokat megválaszolva.
Az itt felgyűlt kérdés-válasz halmaz amolyan gyakori kérdésekként funkcionál vállalkozásodban, így Neked is előnyt jelent, ha minél több, pozitív hangvételű üzenet szerepel itt!
15. Üzenetküldés a Google Cégem oldalon
Az üzenetküldés a Google Cégem szolgáltatásban egy viszonylag keveset használt, ám annál hasznosabb funkció. Talán éppen azért kevésbé népszerű, mert azt külön engedélyezni kell a Google Cégem kezelőfelületén, és csak ezt követően válik elérhetővé célközönséged számára az üzenetek küldése. Mindenesetre az alapszabály itt is érvényes: minél inkább egy lépéssel versenytársad előtt jársz, annál nagyobb az esélyed a sikeres értékesítésre! Éppen ezért javasolt lehet a Google Cégem oldalán az üzenetküldés engedélyezése.
16. Google Cégem webhely
Hogy mennyire fontos manapság, hogy a Google Cégemen megfelelően regisztrált adatlappal rendelkezz? Ezt semmi nem bizonyítja jobban mint az, hogy még olyan micro vállalkozások számára is kínál hasznos megoldásokat ez a platform, mint amilyeneknek még weboldaluk sincs.
A Google Cégem szolgáltatásában ugyanis még egy saját kis weboldalt is létrehozhatsz, természetesen teljesen díjmentesen. Félreértés ne essék! Ez a platform nem helyettesít egy jól felépített, technikailag és marketing szempontból is megfelelő weboldalt! Arra azonban tökéletes, hogy legyen egy linkelhető, tartalmakkal feltöltött platformod az átmeneti időkre… vagy azon túl. Ugyanis azok számára is érdemes lehet a Google Cégem vállalkozásban létrehozni saját weboldalukat, akik egyébként rendelkeznek a célnak megfelelő site-tal.
Ráadásul az egész pofon egyszerű, tényleg, programozói tudás egyáltalán nem szükséges hozzá. A platform előre legyártott sablonokból dolgozik, amelyet személyre szabhatsz. Minden elérhetőséged, minden fontosabb adatod megjelenhet ezen a felület, ráadásul a Bejegyzések felületen kitett tartalmakkal folyamatosan frissül is ez a micro-website!
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.