Gazdasági világválság 2020 – mit tegyél cégvezetőként? A marketing szerepe.

EN
Prestige Memoriae Liget Royal Hévíz Callas Cafe Callas House Duna Relax Bükkös Hotel Pastel Guest House Regia Hotel Vinifera Hotel Referencia #11 Referencia #12 Referencia #13 Referencia #14 Referencia #15 Referencia #16 Referencia #17 Referencia #18 Referencia #19 Referencia #20 Referencia #21 Referencia #22 Referencia #23 Referencia #24 Referencia #25 Referencia #26 Referencia #27 Referencia #28 Referencia #29 Referencia #30 Referencia #31 Referencia #32 Referencia #33 Referencia #34 Referencia #35 Referencia #36 Referencia #37 Referencia #38 Referencia #39 Referencia #40 Referencia #41 Referencia #42 Referencia #43 77 Elektronika Kft Referencia #45 Referencia #46 Referencia #47 Referencia #48 Referencia #49 Referencia #50 Referencia #51 Referencia #52 Referencia #53 Referencia #54 Referencia #55 Referencia #56 Referencia #57 Referencia #58 Referencia #59 Referencia #60 Referencia #61 Referencia #62 Referencia #63 Referencia #64 Referencia #65 Referencia #66 Referencia #67 Referencia #68 Referencia #69 Referencia #70

Gazdasági világválság 2020 – mit tegyél cégvezetőként?

Máté Balázs, online marketing tanácsadó

Nagy most a tét, ha egy céget vezetsz. Egy gazdasági válság elsöpörhet, de bármilyen meglepő, fel is emelheti cégedet. Mi kell az utóbbihoz? 

Gazdasági világválság 2020 – mit tegyél cégvezetőként?  A marketing szerepe.

Mi az első gondolata egy cégvezetőnek, ha beüt a krach? Kevesebb bevételünk lesz, kevesebbet kell költenünk. Megszorítások kellenek. De hol spóroljunk? Miről mondjunk le? Nézzük meg a válságok hatásait! Mi fog történni? Kevesebben fognak vásárolni, ha kevesebb a pénz a rendszerben, igaz? Egy teljesen más problémával kell szembenézned, mint eddig. Az elmúlt évek arról szóltak, hogy hogyan szerezzünk megfelelő munkaerőt. Nehéz ezt elengedni, de el kell, megváltozott a világ

 

Tudom, egy jól betanított munkaerő nagy kincs volt még 3 hónapja, különösen bizonyos iparágakban. Láttad az amerikai munkanélküliségi adatokat? Megdöbbentő a görbe (itt megnézheted vagy itt). Szerinted miből lesz hiány Magyarországon, ha ez az egész véget ér, munkaerőből vagy vevőből? Mire kell tehát hangsúlyt fektetned? 


Bármilyen rosszul is hangzik, ma a felelős döntés egy cégvezető részéről a cég tulajdonosai és a megmaradt alkalmazottai felé is az, ha akár a leépítésekből származó kiadáscsökkentésből fordít a marketingre. Ha ragaszkodik az ellenkezőhöz, ha nem tudja megérteni, hogy most egy más világ van, mint 2019 decemberében volt, akkor az új rajtvonalnál, amit a vírus elvonulása után meghúznak, hátrébb lesz, mint azok, akik a marketingbe fektettek be ezen idő alatt. 2020-ban ez pedig nem lehet más, mint az online marketing

 

Ha valaki egy gazdasági válság idején azt mondja, hogy „Na, most éri meg befektetni az online marketingbe”, akkor az jobb, ha készül a kényszerzubbonyra. A legtöbb ember szerint igazi őrültség pénzügyileg bizonytalan helyzetekben marketinggel foglalkozni – például, mint amilyet az új koronavírus világjárvány is előteremtett 2020 elején.

 

Mi lenne, ha a másik végéről kezdenénk el megvizsgálni a szituációt? Mi lenne, ha épp az online marketing menthetné meg cégedet attól, hogy összeomoljon a gazdasági válság terhe alatt? Nos, az alábbi cikkben pontosan erről olvashatsz.

 

Miért van szüksége cégednek online marketingre?

Kezdjük azzal, hogy egyáltalán mi haszna van az online marketingnek pénzügyi stabilitás idején. A mai világban az online marketing elengedhetetlen egy cég sikereihez, függetlenül attól, hogy milyen iparágon belül tevékenykedik. Marketing nélkül céged magára marad – termel, de senki sem tudja, hogy mit. Szolgáltat, de senki sem tudja, hogy mi haszna lehet ebből. Működik, de sokan azt sem tudják, hogy létezik.

 

A marketing azonban nem csak abban segít, hogy lehetséges ügyfeleid megismerjék márkád nevét, hanem abban is, hogy megmutathasd nekik, miért érdemes téged választaniuk versenytársaid helyett.

 

A helyzet az, hogy manapság szinte bárki indíthat magának egy vállalkozást, és már így is temérdek márka verseng a vásárlók figyelméért. Egyszerűen lehetetlen labdába rúgni egy ilyen zsúfolt pályán úgy, hogy az ember nem fektet az online marketingbe.

 

De miért hangsúlyozzuk annyira a marketing online jellegét? Mert az emberek 2020-ban – akár hajlandók bevallani ezt, akár nem – az interneten élik második életüket. A különböző közösségi platformok, keresőmotorok, blogok és egyéb online marketingeszközök mind nagyszerű lehetőséget nyújtanak arra, hogy a márkák ott érjék el célközönségüket, azok ahol a legszívesebben töltik az idejüket.

 

Miért nem tartják fontosnak az online marketinget gazdasági válság idején?

Amikor beüt a baj (lásd: az új koronavírus), rengeteg cég rögtön elkezdi keresni, hogy miktől válhatnak meg a költségek csökkentése érdekében. A helyzet az, hogy számos cégvezető és pénzügyi menedzser a marketinget is a költségek közé sorolja, és gyakran ez az egyik első dolog, amiről lemondanak, hogy megmentsék vállalatukat.

 

Nos, ha az online marketing mindeddig költség volt számodra, akkor nagyon-nagyon rossz emberekre bíztad. Marketingcsapatod (vagy az ügynökség, amivel dolgoztál) munkája szimplán olyan eredményeket hozott, amik arról győztek meg, hogy a marketing csak nyeli a pénzt, de nem termeli azt.

 

Oké, de hogyan segítheti egy jó online marketing stratégia cégedet egy gazdasági válság idején?

Egy jól összeállított és kivitelezett online marketing stratégia még a válság idején is képes (1) láthatóbbá tenni cégedet az internetezők számára, (2) javítani céged hitelességét és piaci részesedését, (3) több forgalmat vonzani webhelyedre, (4) több visszatérő ügyfelet szerezni, (5) több konverziót, és ezekből profitot termelni.

 

Ezek azok az okok, amelyek miatt az online marketing egy befektetés, nem pedig költség – de csak ha jól csinálják!

5 ok, amiért cégednek még egy gazdasági válság alatt is szüksége van online marketingre

Természetesen jóval több okot is találhatnál arra, hogy miért érdemes még egy gazdasági válság során is befektetni az online marketingbe, de az alábbi öt minden bizonnyal kellően meggyőző lesz.

 

1. Az online marketing a legésszerűbb marketingforma egy gazdasági válság idején

Az egyik legfontosabb szempont, hogy az online marketing lényegesen olcsóbb, mint a legtöbb hagyományos, offline marketingforma, úgymint a TV-s és rádiós hirdetések. Az online marketing projekteket sokkal gyorsabban és költséghatékonyabban kivitelezheted, mint például egy televíziós kampányt.

 

Egy jó online marketing tanácsadó többek között abban is segít a cégeknek, hogy miként módosítsák értékesítési stratégiájukat egy gazdasági válság során az adott helyzethez. Egy tapasztalt marketingcsapattal a hátad mögött megállapíthatod céged gyengepontjait, erősségeit, lehetőségeit és az esetleges kockázatokat is, mielőtt bármilyen nagyobb projektbe vágnád a fejszédet. Mindezen információval felfegyverkezve sokkal precízebben összpontosíthatod erőforrásaidat, hogy a lehető legnyereségesebb lehetőségeket használd ki a válság során.

 

Ahelyett tehát, hogy megválnál az online marketingtől, inkább kérd egy szakértő segítségét, hogy kiválassza céged számára a leghatékonyabb csatornákat.

 

2. A marketing segít megtartani meglévő ügyfeleidet

Tény, hogy válság során nehezebb értékesíteni, mint a pénzügyi stabilitás idején. Azonban fontos tisztában lenni azzal is, hogy egy cég még ilyen szorult helyzetekben is a felszínen maradhat, ha egy jól kidolgozott online marketing stratégiát követhet. Ennek a stratégiának pedig fontos része minél több értéket kínálni az ügyfeleknek, hogy elnyerhesd hűségüket.

 

Nem kell válsághelyzet ahhoz, hogy megállapíthasd: a meglévő ügyfeleket sokkal olcsóbb megtartani, mint újakat szerezni – az online marketing pedig többek között ezt is egyszerűbbé teszi céged számára.

 

3. Az online marketing mérhető

Az online marketing sajátos előnye, hogy minden apró részlete pontosan nyomon követhető és mérhető, ha az ember tudja, hogyan használja ehhez a megfelelő eszközöket. Egy online hirdetés vagy Instagram kampány megtérülését például sokkal könnyebb kiszámolni, mint egy rádiós reklámét.

 

Hogy miért olyan fontos mindez pont egy gazdasági válság során? Mert a bizonytalan pénzügyi helyzet nem engedi meg, hogy „talán működő” marketingmódszerekre pazarold el költségvetésedet. Pontosan tudnod kell, hogy stratégiád különböző elemei működnek-e, és hogy megtérülnek-e a beléjük fektetett összegek.

 

Ha valós időben tudod nyomon követni marketingstratégiád teljesítményét, akkor mindig tudni fogod, hogy mely taktikáid működnek, és melyeket kell módosítanod a jobb eredmények érdekében.

 

Érdemes észben tartani azt is, hogy sok lehetséges ügyfél nem vásárol rögtön az első alkalommal, amikor találkozik egy új márkával (egy hirdetéssel, vagy bármi mással). Éppen ezért a legtöbb ügyfél megszerzéséhez hosszútávú befektetésre van szükség, az eredmények azonban szinte minden esetben garantáltak.

 

A megoldás tehát nem a marketing költségvetés befagyasztása, hanem annak okosabb elosztása. Az online marketing pedig mérhetőségével pontosan ezt teszi lehetővé.

 

4. Az online marketing még gazdasági válságok idején is segít életben tartani márkád ismertségét

Egy gazdasági visszaesés során létfontosságú, hogy márkád látható és felidézhető maradjon célközönséged számára. A minőségi online marketing még ilyen időkben is segít, hogy lehetséges ügyfeleid ne feledkezzenek meg rólad és kínálatodról. Fontos szempont az is, hogy az emberek még pénzügyi stabilitás idején is nagyobb valószínűséggel vásárolnak olyan márkáktól, amikre emlékeznek.

 

Azzal, hogy rendszeresen kapcsolatot teremtesz célközönséged tajgaival (híreket, kedvezményeket, különleges ajánlatokat, stb. kínálsz nekik), biztosíthatod, hogy a te márkád jut majd eszükbe, amikor készen állnak a vásárlásra.

 

A gazdasági válságok idején azok a cégek a legsikeresebbek, amelyek jól kidolgozott kampányokat futtatnak a márkahűség megerősítése és ügyfeleik megtartása érdekében. Minél jobb ügyfélélményt kínálsz lehetséges vevőidnek, annál biztosabb, hogy téged választanak majd.

 

5. Az online marketing segít egy stabil képet festeni márkádról a válság idején

A megfelelően végzett online marketing segít márkádat egy stabil entitásként prezentálni célközönséged számára. Ha márkád egy gazdasági válság során is aktívan jelen van az interneten, akkor sokkal megbízhatóbbnak, erősebbnek tűnik majd az emberek szemében. Ha pedig márkád képes túlélni és jelen maradni ezekben a kemény időkben, akkor sokkal valószínűbb, hogy a vásárlók inkább téged választanak majd, mint egy ismeretlen céget, aminek bizonytalan a stabilitása és jövője.

 

Ha tehát válság idején csökkented a marketingre fordított összegeket, azzal lehetőséget biztosítasz versenytársaid számára, hogy előnyt szerezzenek márkáddal szemben. Válság ide vagy oda, az online marketing nélkülözhetetlen egy cég túléléséhez.

 

Ne feledd: ahelyett, hogy rögtön eleresztenéd az online marketinget stratégiádból, inkább nézd meg, hogy jelenleg mire költöd el költségkeretedet, és hogy ezek a területek milyen arányban térülnek meg!

 

Hogyan tartsd meg ügyfeleidet egy gazdasági válság során

 

1. Koncentrálj legjobb ügyfeleidre

Ha nem ma kezdtél az üzleti élettel ismerkedni, akkor bizonyára te is hallottad már, hogy bevételed 80%-át ügyfeleid 20%-a termeli. Ők leghűségesebb vevőid, akik újra és újra visszatérnek márkádhoz, hogy a te termékeidet és szolgáltatásaidat vásárolják meg. Ezek az emberek márkád nagykövetei – becsüld meg őket!

 

2. Tégy naprakész üzleti ajánlatokat

Azok a cégek, amelyek a múltban ragadnak képtelenek lesznek hosszútávon működni, ami különösen egy válság idején igaz. Ilyenkor a legfontosabb, hogy naprakész ajánlatokat tégy ügyfeleidnek. Figyelj oda rá, hogy mire van szükségük ezekben az időkben cégedtől, és add meg nekik ezeket!

 

3. Kommunikálj ügyfeleiddel

A kommunikáció nem csupán emailekből, vagy Facebook hozzászólásokból kell, hogy álljon, főleg nem a bizonytalan időkben. Igyekezz minél több ügyfeleddel pozitív, személyes kapcsolatot tartani. Kezeld őket barátaidként, és ők is viszonozni fogják ezt. Érd el, hogy beleszeressenek márkádba – szolgáld ki őket, amilyen személyesen csak teheted!
 

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain. 

Kérje ajánlatunkat!