Bizonyára senkit nem lep meg a tény, hogy a Facebook rengeteget tud felhasználóiról. A közösségi hálózat már évek óta gyűjti az adatokat azokról, akik regisztrálnak rá és rendszeresen vagy csak ritkán használják akár asztali (böngészős) verzióját, akár a telefonos alkalmazást. A kérdés tehát nem az, hogy ismer-e minket a Facebook, hanem hogy mit tud rólunk. A válasz pedig az, hogy bizonyos értelemben többet, mint mi magunk.
Vessünk egy közelebbi pillantást arra, hogy mit is tart nyilván rólad a Facebook.
A Facebook arcfelismerő algoritmusa (ha az ember engedélyezi) képes felismerni a különböző személyeket és azt is tudja, hogy te hogy nézel ki. A funkció segít, hogy a feltöltött képeken automatikusan bejelölésre kerüljenek azok az arcok, amiket a Facebook ismer.
A Facebook tudja, hogy mely hirdetők rendelkeznek az adataiddal.
A Facebooknak megvan minden kapcsolatod a telefonkönyvedből, e-mail címekkel és telefonszámmal együtt. Még azok a kapcsolatok is szerepelnek itt, amiket már rég töröltél a telefonodból.
Természetesen ez csak azokra az esetekre vonatkozik, amikre a Facebookon keresztül hívtak meg.
Ez önmagában nem túl aggasztó, hiszen a Facebook erre épül. Azonban a rendszer azt is tudja, hogy kiket töröltél az ismerőseid közül és kiknek utasítottad vissza az ismerősnek jelölését. Érdekes módon a 2006 előtti dátumokat nem jeleníti meg helyesen a Facebook, és 1969. december 31-et jelez helyettük.
Nem csak hogy hányszor és mikor, hanem hogy honnan, milyen készülékről (telefon, számítógép, stb.), milyen hálózaton keresztül és milyen böngészőprogrammal.
Habár néhányan szívesen nézegetik vissza emlékeiket az elmúlt évekből, sokan biztosan jobban örülnének, ha opció lenne a tárolt bejegyzések törlése egy bizonyos idő után. Jelenleg nincs lehetőség erre.
Ezeket az adatokat a felhasználók tudatosan adják meg ugyan a rendszernek (általában amikor bejelentik őket egy speciális bejegyzésben), néhányan mégis meglepődve tapasztalhatják, hogy a Facebook tudja, hogy tíz évvel ezelőtt volt az esküvőjük, vagy hogy mikor fejezték be tanulmányaikat egy iskolában.
A Facebooknak van egy listája a összes Facebookra feltöltött videóról, amit valaha megnéztél.
Habár a Facebook állítása szerint csak te láthatod ezt az információt, ez így ilyen formában nem teljesen igaz. A Facebookon például opció az is, hogy láthasd, mely ismerőseid tartózkodnak a közelben (és hogy ők is láthassák, hogy éppen arra jársz-e), illetve olyan eszközöket ad a fejlesztők kezébe, amelyek segítségével azok hozzáférhetnek a tartózkodási adataidhoz.
A Facebooknak megvannak a beszélgetéseid, méghozzá évekre visszanyúlóan. Amennyiben a Messengeren keresztül engedélyezted a hozzáférést SMS-eidhez, nagy valószínűséggel azokról is tud.
Egy profilnak természetesen a fényképek is részei, és a Facebook ezeket is tárolja – ez persze kevésbé meglepő, hiszen ezeket a képeket te töltötted fel az évek során.
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.