A szállodaipar versenye soha nem volt ennyire kiélezett. A vendégek ma már több száz lehetőség közül választhatnak, és a döntés gyakran az érzelmi kötődésen alapul. A foglalási folyamat pedig egyre komplexebb: a potenciális vendégek számos digitális csato...
Egy kis Facebook pszichológia: Mit árulnak el rólad a posztjaid?
A jelenkor marketingesei számára a Facebook valóságos paradicsom: a több millió felhasználóról tárolt adatok alapján lehetségessé vált, hogy kevesebb költséggel, hatékonyan tudjanak célcsoportokat kialakítani, és ezáltal a potenciális vásárlókat elérni.
Azonban fontos átlátnunk azt is, hogy milyen személyiségű emberek állnak a profilok mögött, mert a motivációjuk megértésével értékesebb közönséget hozhatunk létre az általunk képviselt brand-nek.
Minden facebook felhasználó tudja, hogy a különböző emberek eltérő témájú posztokat tesznek ki: a régi iskolatársaid a gyerekeikről tesznek ki képeket, míg a kollégáid esetleg politikai nézeteiket fejtik ki.
Milyen személyiségjegyeket vizsgáltak a kutatók?
Tara Marshall és kollégái 555 facebook felhasználó posztjait elemezték, miközben a következő személyiségvonásokat vizsgálták online kérdőívek segítségével:
-extrovertáltság
-nyitottság
-lelkiismeretesség
-neurotikusság
-kompromisszumkészség
Marshall és munkatársai azt is vizsgálták, hogy a kutatásban résztvevők mennyire nárcisztikusak, és milyen szinten van az önbecsülésük.
Mik a legfelkapottabb poszt témák?
A résztvevők a következő témákban frissítették állapotukat a leggyakrabban:
-mindennapi élet eseményei, társadalmi aktivitás
-iskolai és munkahelyi eredmények
-diéta és testedzés
-intellektuális témák: politikai nézetek, tudományos kutatások, saját kreativitás megélése- képek, vagy az írás által
-vallásos témák, hiedelmek
-párkapcsolat
-saját gyermekek
-utazás
-idézetek, dalszövegek
Kik, és miről posztolnak a Facebook-on?
Az extrovertált emberek szívesen teszik közzé mindennapi életük eseményeit, és a social mediát arra használják, hogy kapcsolatot teremtsenek ismerőseikkel. A neurotikus emberek figyelemfelkeltő posztokat tesznek ki, míg a nyitott személyiségűek inkább érdekes cikkeket osztanak meg a nagyvilágból. Ők leginkább információgyűjtésre használják a közösségi felületeket. A lelkiismeretesek szeretnek a gyerekeikről információkat közzétenni.
Az alacsony önbecsüléssel rendelkező szívesen posztolnak a párkapcsolatukról, míg a nárcisztikusak a saját eredményeiket (testedzés, diéta stb.) szeretik megosztani.
Az emberek nagy része nem kategorizálható egyetlen személyiségjegy köré- ezek a vonások mindenkiben megtalálható, csak eltérő arányban. A magunkról megosztott állapotfrissítések folyamatosan változnak, hangulatunknak, életeseményeinek, és személyiségünk érésének megfelelően. Például: az első gyermek születésével növekszik felelősségvállalásunk- lelkiismeretességünk- és ez a fordulat közösségi kommunikációnkban észrevehető: posztjaink nagy részét saját gyermekünkről szóló fotók, videók fogják kitenni.
Kik a legsikeresebb posztolók a Facebook-on?
A Facebook-on az számít sikeresnek, aki a legtöbb like-ot és kommentet kapja. A kutatás bebizonyította, amit eddig sejtettünk: a nárcisztikus hajlamokkal rendelkező egyének messzemenően a legeredményesebb kommunikátorok. Le akarják nyűgözni az embereket sportbeli vagy munkahelyi eredményeikkel, és posztjaik nem titkolt célja a like gyűjtés, mellyel úgy érzik, validálják magukat a közösségben. Ők egy folyamatos pozitív like spirálban élnek, és ez a visszaigazolásokon felbátorodó karaktert újra és újra megosztásra sarkallja. Ezeknek, embereknek a közösségi média lehetőséget ad a kibontakozásra: számtalan karrier elindulását láthattuk az elmúlt években.
Miért nyomjuk meg a like gombot? Mi motiválja megosztásainkat?
A nárcisztikusok általában több pozitív visszajelzést kapnak, mint a többiek, de azt nem tudhatjuk, ezek valós vélemények vagy sem. Az is lehetséges, hogy a valóságban a like-ok mögött megbújó ismerősök már viszolyognak a túlzott öndicsérettől.
Vannak olyan életesemények, amelyeknél azért kommentelünk, mert a társadalomi normák ezt kívánják tőlünk. Ilyen tipikus példa egy kisbaba születése (Ó, de cuki!), vagy egy házassági fogadalom megtétele (Sok boldogságot!).
Az intellektuális posztok kevesebb figyelmet kapnak- és ez az emberi lustaságnak is köszönhető: könnyebb like-olni és megosztani egy édes macska képet, mint rákattintani egy szakmai cikkre, és végigolvasni.
Nemcsak emberi tényezők befolyásolják az állapot frissítések sikerességét: a Facebook algroritmusa is hatással van arra, hogy milyen posztokat látunk hírfolyamunkban – így ez is módosítja kik, és hányszor látják az információt.