Facebook Business Suite: Egy rövid útmutató kisvállalkozásoknak
Facebook Business Suite: Egy rövid útmutató kisvállalkozásoknak
A 2020-as év eseményei miatt számos kisvállalkozás kényszerült az interneten folytatni üzleti tevékenységeit, hiszen a fogyasztók is inkább a biztonságos online vásárlást és házhoz rendelést választották az üzletek meglátogatása helyett. A közösségi médiás hirdetések természetesen nagyon fontos szerepet játszottak ebben az átalakulásban, és a kisvállalkozások egyik fő bevételforrásává váltak az elmúlt év során.
2020 szeptemberében a Facebook bejelentette a Business Suite eszközt, ami kifejezetten a kisvállalkozások munkáját hivatott elősegíteni a Facebookhoz tartozó hirdetései felületeken. A Facebook Business Suite célja, hogy leegyszerűsítse a legalapvetőbb közösségi médiás feladatokat a Facebookon, illetve az ahhoz tartozó platformokon hirdetők számára.
De mi is pontosan a Facebook Business Suite?
A Facebook Business Suite egy viszonylag új közösségi média marketing kezelő eszköz, ami egyrészt a Pages Manager alkalmazást váltotta le, másrészt a Creator Studio néhány funkcióját is biztosítja a felhasználók számára.
Az eszköz legnagyobb előnye, hogy egyetlen felületről leszi lehetővé egy cég Facebook, Instagram és Facebook Messenger fiókjának kezelését anélkül, hogy külön felületekre kellene váltogatni ezekhez. A Facebook Business Suite segítségével a cégtulajdonosok:
• Felvehetik a kapcsolatot követőikkel
• Bejegyzéseket időzíthetnek
• Válaszolhatnak az üzenetekre (egyszerre több csatorna üzeneteit is áttekinthetik)
• Kezelhetik hirdetéseiket
• Áttekinthetik aktivitási adataikat a kezdőlapról, ami asztali számítógépeken és mobilon is elérhető
A Facebook Business Suite működése
Funkciók
A Facebook Business Suite segítségével tehát a cégtulajdonosok (vagy marketingeseik) egyetlen helyen kezelnik Facebook fiókjukat, és az összes kapcsolódó Facebook tulajdonukat.
A kezdőlapon megjelennek a Facebook és a hozzákapcsolt Instagram fiók értesítései, illetve a legutóbbi bejegyzések, hirdetések, elemzések, és azt is láthatod, hogy közönséged mit tevékenykedik tartalmaiddal. Készíthetsz új tartalmakat, időzítheted őket, és kiemelheted meglévő bejegyzéseidet is – mindezt akár a kezdőlapról is.
Létrehozhatsz továbbá automatikus válaszokat a leggyakoribb üzenetekre, hogy ne kelljen mindenkinek külön leírnod ugyan azt. A Facebook azt javasolja, hogy ezzel a funkcióval a gyakran ismételt kérdésekre érdemes válaszokat adni, vagy tájékoztatni az érdeklődőket, hogy hol olvashatnak bővebben az adott témáról.
A Business Suite-ben egy Commerce Manager eszköz is működik azoknak, akiknek már van kereskedelmi fiókjuk. Ha még nincs ilyened, ezt is elkészítheted magadnak a kezdőlapról.
Használat
Hogy kihasználhasd a Facebook Business Suite-ot, először is össze kell kapcsolnod egymással Facebook és Instagram fiókodat. Ezt Facebook oldalad beállításai között teheted meg, az Instagram menüben. Ez után látogasd meg a Facebook Business Suite-t asztali számítógépeden.
Amennyiben fiókodon már engedélyezte a Facebook az eszközt, automatikusan ez nyílik majd meg a fenti linkre kattintva. Ha megnyitod okostelefonodon a Pages Manager alkalmazást, az figyelmeztet majd, hogy válts a Business Suite alkalmazásra.
Miután megérkezel a Facebook Business Suite felületére, a bal oldalt többféle menüt is látsz majd a Kezdőlapon kívül:
• Tevékenység: Ez a menü az értesítéseket mutatja meg részletesen.
• Bejövő üzenetek: Itt jelennek meg a Facebook oldaladnak és üzleti Instagram fiókodnak írt üzenetek, amiket egyszerre és külön-külön is megtekinthetsz.
• Bejegyzések: Itt tekintheted meg már publikált és időzített bejegyzéseidet.
Lényegében érdemes rákattintgatni minden oldalsó menüre, és megnézni, hogy milyen funkciókat kínál, hiszen a neveik is meglehetősen beszédesek. Egyéb beállításokat nem csak a Beállítások menüben, hanem a További eszközök menüben is találsz majd.
Költségek
Akárcsak egy üzleti Facebook oldal létrehozása, úgy a Facebook Business Suite használata is teljesen ingyenes. Költségei csupán a hirdetéseknek vannak.
Facebook Business Suite: Előnyök és hátrányok
Előny: Kényelem
A bejegyzések időzítése, a hirdetések kezelése, illetve az értesítések ellenőrzése nagyon hasznos lehet, főleg, hogy egyszerre teheted mindezt a Facebook és Instagram fiókoddal. Ez sok időt megspórolhat a kisebb vállalkozások számára, ahol problémát jelenthet az emberi erőforrások elosztása.
Előny: Automata válaszok
A cégtulajdonosok megválaszolhatják a leggyakrabban kapott kérdéseket, és ehhez még csak nem is kell, hogy egy eszköz közelében legyenek. Az automata válaszok tartalmazhatnak egy előre begépelt üzenetet, és akár át is irányíthatják az érdeklődőket egy olyan oldalra, ahol többet is megtudhatnak az adott témáról.
Előny: Átlátható elemzések
A Business Suite kialakításának köszönhetően a marketingesek könnyedén ellenőrizhetik oldalaik teljesítményét, és akár össze is hasonlíthatják őket. Persze a megjelenített adatok is többféleképpen szűrhetők.
Hátrány: A keresztposztolás rosszul is elsülhet
Habár a Facebook Business Suite lehetőséget kínál a keresztposztolásra, ez a funkció általánosságban nem javasolt, hiszen sok esetben nem érdemes ugyan azt a tartalmat megjelentetni a Facebookon és az Instagramon is. Időnként hasznos lehet ugyan, de ha mindig ugyan az jelenik meg mindkét felületen, akkor az embereknek nem lesz jó okuk arra, hogy mindkét fiókodat kövessék.
Hátrány: Semmi újat nem kínál
A Facebook Business Suite leghasznosabb funkciói mind más eszközökből származnak. Ilyen többek között a keresztposztolás is, amit például a Creator Studióban is el lehet végezni.
Hátrány: Nincs lehetőség a vázlatok elmentésére
Egyelőre még nincs lehetőség a létrehozott bejegyzések elmentésére, hogy később is szerkeszthetők legyenek. Tehát, ha új bejegyzést hozol létre, azt vagy rögtön posztolnod, vagy időzítened kell.
A Facebook Business Suite az alternatívákkal szemben
Számos egyéb közösségi média kezelő szolgáltatás közül választhatnak azok, akik szeretnék egy felületről kezelni közösségi jelenlétüket. A Facebook Business Suite hasznossága attól függ majd, hogy mennyire vagy technikailag jártas, és, hogy mire van szüksége cégednek.
A Facebook Business Suite egyik nagy előnye, hogy a benne létrehozott bejegyzések előnézete pontosan olyan, mint amilyen a kész bejegyzés is lesz. Ezt a harmadik felektől származó eszközök nem feltétlenül tudják garantálni.
Na persze, egy harmadik féltől származó közösségi média kezelő eszközök nem csak Facebook és Instagram fiókodat kezelheted, hanem például Twitteredet és egyéb profiljaidat is (habár ezek az eszközök nincsenek ingyen, mint a Business Suite).
Persze mindenképpen elképzelhető, hogy a Facebook Business Suite és Creator Studio is bővülni fognak majd a jövőben, és persze biztosan mindig is ingyenesek maradnak majd. De ez nem változtat a tényen, hogy a Facebook ökoszisztémájába korlátozzák a felhasználóikat.
Használat
• Ha még csak most vágsz bele, ne vállalj egyszerre túl sokat. Tanuld meg az alapokat – pl. hogy hogy készíts bejegyzéseket külön a Facebookra és az Instagramra, mielőtt ezt a Business Suite-ban kezdenéd intézni.
• Ha már értesz a Facebookhoz és az Instagramhoz, játssz vele! A Business Suite, habár egy egyszerű felületet kínál, azoknak hasznos igazán, akik már ismerik a Facebook ökoszisztémát, és egy kisebb cég közösségi jelenlétéért felelősek. A különböző eszközök egy helyre sűrítése felgyorsítja majd munkádat.
• Vigyázz a hibákkal. Mivel az eszköz még viszonylag új (nem is minden felhasználó kapta még meg), előfordulhatnak benne hibák. Ezeket érdemes jelenteni a Facebooknak, hogy kijavíthassák őket. Persze a hibajelenséget minél részletesebben, érthetőbben írd le ehhez.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.