Érzelem-alapú marketing - a leghatékonyabb út a vásárlóhoz
Érzelem-alapú marketing - a leghatékonyabb út a vásárlóhoz
Statisztikák, kiváló minőség, alacsony árak, kedvező ajánlatok – ezek mind olyan dolgok, amelyek segíthetnek ugyan eladni egy terméket vagy szolgáltatást, de hosszútávon semmit nem tesznek a márkahűség kialakítása érdekében. Gondolj csak bele – segít az ilyen papíron jól mutató tényezők közül bármelyik is abban, hogy az ügyfelek egy szorosabb érzelmi kapcsolatot alakítsanak ki márkáddal?
Az érzelmek mindemellett a döntéshozatal legfontosabb mozgatókerekei közé tartoznak. Kutatási eredmények is alátámasztják, hogy az érzelmeket megcélzó kampányok a leghatékonyabbak a marketing világában.
Mindez azt jelenti, hogy ideje figyelmedet az érzelmekre ható marketingmódszerekre összpontosítani, még ha ez egy éles eltérést is követel meg a hagyományos, bevett szokásoktól.
Az érzelmi célzás nem újdonság, hiszen számos márka már évek óta sikeresen alkalmazza kampányai során, de valamiért a mainstream marketingben csak most kezd igazán elterjedni. Az érzelmi marketingstratégiák több előnyt is kínálnak a hagyományos, logikára épülő marketinggel szemben.
Vizsgáljuk meg közelebbről is ezt az érzelmi kérdést…
Tudományos érvek az érzelmi célzás mellett
Az emberek döntéseit gyakran befolyásolják érzelmeik, ami természetesen a fogyasztói döntésekre is vonatkozik. Az érzelmek szerepét Antonio Damasio idegtudós kutatásainak eredményei is alátámasztják.
Munkája során Damasio olyan önkénteseket vizsgált, akik agykárosodásuk miatt képtelenek voltak érzelmeket érezni. Minden tekintetben teljesen hétköznapian viselkedtek, egy kivétellel – nem tudtak döntéseket hozni. Külön érdekesség, hogy habár képesek voltak logikusan elmagyarázni, hogy mit kellene tenniük, még a legegyszerűbb, kétopciós döntések is kifogtak rajtuk. Szó szerint döntésképtelenek voltak.
Ezek az eredmények egyértelműen arra utalnak, hogy az érzelmek nélkülözhetetlenek a döntéshozatalhoz, ami azt jelenti, hogy az érzelmi célzás stabil, tudományos lábakon áll.
Az emlékezetes élmények szerepe
A különböző segédeszközökre és módszerekre egyértelmű szükség van az online marketingben, de az érzelmek megcélzásáról sem szabad megfeledkezni, hiszen így érheted el, hogy márkád kiváló vásárlói élményeket nyújtson ügyfeleid számára.
Kiváló példa erre a Hershey kampánya, amiben a márka a csokisziruppal kelt boldogságérzetet a követőkben. Stacie Stauffer, a Hershey vezető márkamenedzsere elmondta, hogy a márka célja az emberek „érzelmi tartalékaira” hatni, és hogy a Hershey márkanév a boldogság egyik szinonimájává váljon számukra.
Az érzelmi célzás, mint stratégia
Az érzelmi célzás segít fellendíteni az értékesítések számát, hiszen fokozza az ügyfelek vásárlási szándékát, és több nyilvánosságra tehetnek szert vele a márkák.
Az ilyesfajta célzás olyan pszichológiai pontokra hat, amelyek vásárlásra ösztönzik az embereket. Lehetővé teszi a marketingesek számára, hogy az ügyfelekre a leghatékonyabb érzelmekkel hassanak, a megfelelő kontextusban és megfelelő üzenettel.
De térjünk vissza a vásárlási szándékra, pontosabban annak fokozására. A Coca Cola célja is ez volt, amikor jelmondatát „Nyílt boldogságra” változtatta, továbbra is olyan képeket felhasználva kampányaiban, amelyek boldog együtt töltött pillanatokra ösztönzik az embereket.
Az érzelmekre ható hirdetések lényegesen (84%-kal) hatékonyabbak, mint az informatív, vagy logikus hangvitelűek. Ezt több kutatás és felmérés is alátámasztja. (például a Fractl jelentése is).
A jelentés továbbá kiemelte, hogy az ilyen kampányok lényegesen több médiafigyelmet is kapnak, amibe persze a közösségi média is beletartozik.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.