Egészségügyi online marketing alapok: mit használnak a betegek döntésük megalapozására, hogyan játszik szerepet a keresőoptimalizálás és a közösségi média marketing döntésük meghozatalában?

EN
Prestige Memoriae Liget Royal Hévíz Callas Cafe Callas House Duna Relax Bükkös Hotel Pastel Guest House Regia Hotel Vinifera Hotel Referencia #11 Referencia #12 Referencia #13 Referencia #14 Referencia #15 Referencia #16 Referencia #17 Referencia #18 Referencia #19 Referencia #20 Referencia #21 Referencia #22 Referencia #23 Referencia #24 Referencia #25 Referencia #26 Referencia #27 Referencia #28 Referencia #29 Referencia #30 Referencia #31 Referencia #32 Referencia #33 Referencia #34 Referencia #35 Referencia #36 Referencia #37 Referencia #38 Referencia #39 Referencia #40 Referencia #41 Referencia #42 Referencia #43 77 Elektronika Kft Referencia #45 Referencia #46 Referencia #47 Referencia #48 Referencia #49 Referencia #50 Referencia #51 Referencia #52 Referencia #53 Referencia #54 Referencia #55 Referencia #56 Referencia #57 Referencia #58 Referencia #59 Referencia #60 Referencia #61 Referencia #62 Referencia #63 Referencia #64 Referencia #65 Referencia #66 Referencia #67 Referencia #68 Referencia #69 Referencia #70

Egy amerikai tanulmány margójára: a közösségi média és a Google keresések játszanak a legnagyobb szerepet az egészségügyi kérdésekben a betegek véleményének formálásában.

Máté Balázs, online marketing tanácsadó

 

Elég régóta dolgozom az egészségügyi online marketing terén -  még akkor kezdtem, amikor senki nem hitt abban, hogy gyógyszereket el lehet adni az internet segítségével. Akár vényköteles (hivatalosan nem hirdethető) gyógyszereket is. A GSK, az ABBOTT, az EGIS marketing stratégiáinak kialakításnál nagyon sokszor harcoltam a brand managerekkel, hogy értsék meg, mennyire fontos a keresőkben az adott problémára, annak minden verziójára jó helyen jönni. Sajnos még most is vannak gyógyszergyárak, akik nem hisznek az online marketingben, mint szuper költséghatékony marketing eszközben. És ezzel nagyot hibáznak. Mondhatom ezt a fent említett gyógyszergyáraknál szerzett tapasztalataim, illetve az alábbi amerikai kutatás konklúziójaként is. 
Egészségügyi online marketing alapok: mit használnak a betegek döntésük megalapozására, hogyan játszik szerepet a keresőoptimalizálás és a közösségi média marketing döntésük meghozatalában?

 

Kit érünk el az egészségügyben az online marketing segítségével? 

Magam is végigszenvedtem egy Achilles ín szakadást, az egyik orvos ezt mondta a másik azt. 4 orvos, négy út. Hogyan dönthetné hát el a beteg melyikre hallgasson? 67 éves apám, akinek sajnos egyre több problémája van, folyamatosan az Interneten lóg, és művelődik egészségügyi témában. Egyre több minőségi tartalmat is találhat, egy Google keresés manapság felér egy orvosi látogatással. Ha az orvos felkeresése előtt, hiteles egészségügyi oldalakat böngészel, amelyeknek különféle cikkei, online tanácsadás rovatai telve vannak válaszokkal a saját konkrét kérdéseidre, nem vagy egyedül. 
 

Az egészségügyi online marketing hatása a betegre

Igazán kecsegtető, hogy pillanatok alatt választ kaphatunk egészségügyi kérdéseinkre, hiszen az információk csak pár kattintásnyira vannak tőlünk az Internet világában, és ehhez el sem kell mozdulnunk a munkából, vagy otthonról. Még ha sokszor rendszertelen is ez az információtömeg, sok hasznos portál és szaklap van, valódi orvos válaszol rovatokkal. Ha egészségügyi marketinges vagy, nyilván nem kell mondanom, hogy ezeket az orvosokat, online tanácsadásokat is valaki finanszírozza. Mégis, objektívnek tűnnek. Ki jut el hát a beteghez? Kinek a termékét veszik meg? Akit a Google az adott problémára, tünetre, megoldásra előbb hoz a találati listában. Esetleg több helyen is találkozik ugyanazzal a véleménnyel. Ha mondjuk egy diabetológus az inzulinos kezelést ajánlja a cukorbetegnek, de hallott már betegtársaitól arról, hogy egy ideig tablettával is kezelheti magát, nagy valószínűséggel utána néz az Interneten, melyiknek mi az előnye, hátránya. Ha az inzulinos kezelés mellett érvelő weboldalakat talál az első 5 helyen, akkor már nem is megy tovább, nyert az, aki jobban keresőoptimalizált az adott problémára, megfelelően függetlennek látszó weboldalakat helyezett a kommunikációja mögé. 
 
 

A közösségi média marketing és az egészségügy

Egy tanulmány szerint, melyet a Demi & Cooper Advertising and DC Interactive Group készített,  az USA-ban a 18-24 év közötti felnőttek 90%-a bízik a közösségi médián keresztül kapott információkban. És minden második felnőtt okostelefonját használja hogy utánakeressen egy-egy egészségügyi információnak, akár még az egészségügyi intézményből is a kezelés, a döntés előtt.  
 
A közösségi média a szakszerű weboldalakkal szemben a releváns orvosi információk mellett a vélemények gyors terjedésének is kedvez. A páciensek sokszor osztanak meg ellátásukról is információkat, a megkérdezettek 44%-a azt mondta, hogy mind pozitív, mind negatív élményeiket megosztják az Interneten, akár egy kórházról, akár egy egészségügyi intézményről, akár egy doktorról vagy ápolóról legyen is szó. 
 
A kórházak több mint negyede jelen van a közösségi médiában is. És az orvosok 60%-a szerint az egészségügyi szolgáltatás minőségét javítani képes a közösségi média. 
Nincsen kétség, sok orvos illetve kórház profitálhat a közösségi médiából, legalábbis amikor jókat híresztelnek róluk a fórumokon. Ehhez persze foglalkozni kell a közösségi média marketinggel. 
De mivel az egészségügyi szabályozások szigorúak, fontos, hogy ezeket az orvosok, a marketingesek ismerjék és betartsák, amikor a közösségi médiát használják maguk népszerűsítésére. 
A közösségi média legnagyobb előnye az információk megosztása, de ez a legnagyobb hátránya is egyben, az egészségügynek még mindenképpen van mit tanulnia ezen a téren. 
A közösségi médiában robbanásszerűen terjedhet a jó és a rosszhír is, ezért szakértő kezeket igényel a használata, kezelése. 
 

Ha beteg vagy és nem marketinges, kinek higgy? 

Egészségügyi marketingben jártas tanácsadóként az esetek nagy többségében számomra rögtön feltűnik, melyik tanács, orvos az, melyet szponzoráltak, általában azt is látom, ki. Laikusként ezt nehezebb megállapítani, hiszen független orvos, és szervezet nem nagyon létezik. Betegként rengeteg információt szereztem be, szerez be Édesapám is, és ebből maga próbálja meg az ember kiszűrni, mi a marketing és mi a tiszta információ. Az ember maga kényszerül dönteni ebben a világban, amelyben az uralja a politikát, az üzletet, akinek jobb marketingesei vannak. Nem szabad azonban elfelejteni, hogy a legtöbb betegség sokkal részletesebb dialógust követel meg annál, mint hogy csak a fórumokon néz utána a páciens az állapotának. Inkább csak az a biztos, hogy ezek a források jó felkészülésül szolgálhatnak egy orvosi vizitre, ahol az orvost a marketingesek által ráaggatott védőhálóból is kibonthatjuk jól felkészülve, irányzott kérdésekkel…
 

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain. 

Kérje ajánlatunkat!