E-mail lista
Az e-mail lista definíciója
Egy internetes marketinggel foglalkozó szakember e-mail listája olyan személyeket tartalmaz, akik önszántukból engedélyt adtak (opt-in) arra, hogy a lista tulajdonosa marketing e-maileket és/vagy hírleveleket küldjön nekik. A legtöbb marketing szakember egy automata válaszküldő szolgáltatás vagy program segítségével kezeli e-mail listáját.
A legtöbb marketing specialista e-mail listáját tartja legfontosabb eszközének, és számos erőforrást szán annak felépítésére, gyarapítására és karbantartására. Ha egy marketing szakembernek sikerül jó kapcsolatot kialakítania feliratkozóival, és bizonyítani kompetenciáját illetve megbízhatóságát, akkor jó eséllyel érhet el magas konverziós arányokat az értékesítési e-mailek kiküldésekor.
A helyzet függvényében érdemes lehet a listát több alcsoportra osztani, és minden csoport számára külön-külön, specifikusabb üzeneteket fogalmazni. Egy drágább terméket például célszerűbb lehet olyan feliratkozóknak ajánlani, akik már korábban vásároltak valamit és ezzel bizonyították pénzköltési szándékukat, mint azoknak, akik még nem vásároltak semmit, és a magas ár láttán elveszíthetik az érdeklődésüket a további üzenetek iránt.
Egy több réspiacban is aktív marketing specialista persze ezen réspiacok alapján osztaná fel listáját, hogy ne küldjön alternatív gyógymódok iránt érdeklődő feliratkozóinak új autóalkatrésszel kapcsolatos ajánlatokat.
Miért érdemes e-mail listát készíteni?
1. Pénzügyileg és idő tekintetében is gazdaságos megoldás
Az e-mailek összeállítása és kiküldése gyorsan és olcsón elvégezhető, ráadásul a megannyi e-mail automatizáló szolgáltatás csak még egyszerűbbé tette ezt azt egyébként is szimpla folyamatot.
Ahhoz, hogy feliratkozók ezreinek küldhess e-mailt nincs szükséged sem alkalmazottakra, sem irodákra, sem írószerekre, vagy bélyegekre. Egy e-mailt megfogalmazhatsz akár laptopodról is, amit aztán egyetlen gombnyomással azonnal továbbíthatsz összes címzettednek.
Egy e-mail listának pillanatok alatt küldhetsz meghívókat, frissítéseket, különleges ajánlatokat és egyéb hasznos vagy értékes üzeneteket, pontosan akkor, amikor a címzettek a legfogékonyabbak lehetnek ezekre. Egy jól megfogalmazott e-maillel akár kihajtani kívánt készletedtől is megszabadulhatsz, hiszen ezernyi érdeklődőt hívhatsz fel például egy szezonvégi leárazásra.
2. A piactesztelés remek eszköze
Céged jövőjét illetően a legjobb ötletek és vélemények a meglévő, vagy volt ügyfeleidtől, vásárlóidtól érkeznek majd, illetve egyéb feliratkozóidtól, akik érdeklődést mutattak kínálatod iránt.
E-mail listád tagjainak kérdőíveket küldhetsz ki meglévő, új, vagy tervezett termékeidről illetve szolgáltatásiadról, vagy visszajelzést kérhetsz tőlük, amiket aztán marketingedben is felhasználhatsz
3. Statisztikai aranybánya
Az e-mail statisztikák rengeteg olyan hasznos információt biztosítanak céged számára, amikhez más csatornákon keresztül nem juthatnál hozzá. Figyelemmel követheted például a kattintások számát, hogy mely hivatkozások kapják a legtöbb kattintást, a leiratkozók számát, és rengeteg egyéb mutatót is.
Ezen információk birtokában úgy alakíthatod jövendőbéli e-mailjeidet (tárgy, tartalom, kiküldési idő, stb.), hogy a lehető legtöbbet hozhasd ki belőlük. Képes leszel nyomon követni e-mail marketing befektetéseid megtérülését és a felhasználói aktivitást is.
4. Aprólékos szegmentálást tesz lehetővé
Az ügyfélkapcsolatok kezelése minden cég számára fontos feladat, és ahhoz, hogy erős, tartós kapcsolatokat építhess ki ügyfeleiddel személyre szabott élményeket és kommunikációt kell biztosítanod nekik.
A tömegesen kiküldött e-maileknek is megvan a maguk szerepe a marketingben, de néha valamivel aprólékosabb célzásra lehet szükséged, hogy üzeneteid a kívánt hatást válthassák ki. A mai tömeges kommunikáció korában meglepően ritkák a személyre szabott e-mailek, és az olyan cégek, amik ilyesmit kínálnak, könnyedén belophatják magukat feliratkozóik szívébe.
Mindemellett fontos szempont, hogy minél nagyobb egy e-mail lista, annál valószínűtlenebb, hogy annak összes feliratkozója érdeklődne egy bizonyos ajánlat iránt, ezért is fontos, hogy különféle szempontok szerint szegmentáld listádat – például nem, kor, vagy éppen az alapján, hogy az adott címzett korábban milyen termékeket vagy szolgáltatásokat vásárolt cégedtől. E szempontok alapján állíthatsz be más és más tárgyakat és tartalmakat címzettjeidnek, különös tekintettel arra, hogy olyan tartalmakat küldj nekik, amik iránt biztosan érdeklődnének.
Amennyiben tudod feliratkozóid korát (pl. regisztrációkor bekéred születési dátumukat), akkor még üdvözlő születésnapi e-maileket is küldhetsz nekik, természetesen automatikusan, akár egy jelképes ajándék kedvezménnyel.
5. Fellendíti az értékesítéseket
A megfelelő időben elküldött, személyes szabott e-mailek célja természetesen az, hogy minél több feliratkozót győzz meg arról, hogy a te cégeddel üzleteljen. Egy jó e-mail képes megerősíteni márkád hírnevét és még a feliratkozókon túl is elérhetsz vele embereket, hiszen a címzettek egy-két kattintással továbbküldhetik üzeneteidet ismerőseiknek, akiket szintén érdekelhetne ajánlatod.
Hogyan készítsd el e-mail listádat?
Mielőtt egy lehetséges feliratkozó rád bízná érzékeny adatait (név és e-mail cím), több kérdés is átfut a fején, mint például:
- „Vajon spamelni fog ez a márka az ajánlataival?”
- „Miért jó nekem, ha megadom ennek a márkának az e-mail címem? Talán különleges kedvezményeket kapok cserébe?”
- „Privát lesz a lista, esetleg nyilvános, vagy árulni fogják?”
Fontos tehát tisztázni az ilyen felmerülő kérdéseket, különös tekintettel arra, hogy miért éri meg feliratkozniuk az embereknek listádra. Közöld velük, hogy mi a célod e-mail címükkel, és nyugtasd meg őket, hogy nem spamelni szeretnéd marketingtartalmaidat nekik.
E-mail listádat számtalan módon gyarapíthatod. Az egyik leggyakoribb módszer elhelyezni egy egyszerű űrlapod webhelyed landing oldalain (és legtöbb általános oldalán is), amelyen keresztül a felhasználók pillanatok alatt megadhatják adataikat, általában egy jelképes ajándékért (egy e-könyv, egy esettanulmány, stb.) cserébe.
Gyakori kérdések
Hogyan gyűjtsem össze saját e-mail listámat?
Az email cím megadásáért cserébe sok cég valamilyen ingyenes ajándékot kínál fel – például egy letölthető e-könyvet, vagy egy kisebb kedvezményt az első vásárlásból. Egyes felhasználók ilyen ösztönző ajándék nélkül is megadják elérhetőségüket, ha elég jó tartalmakat publikálsz, és ezzel meggyőződ őket, hogy érdemes feliratkozniuk hírleveledre is.
Mi az az e-mail lista?
Az e-mail lista olyan személyek e-mail címét tartalmazza, akik szándékosan adták meg elérhetőségüket egy hirdetőnek (pl. egy cégnek), hogy az marketing e-maileket küldjön nekik.
Miért érdemes e-mail listát használni?
Egy marketinges egy jó e-mail listával pénzt és időt takaríthat meg, piactesztelést végezhet, hasznos statisztikai adatokat szerezhet, szegmentálhatja érdeklődőit, illetve vásárlásra ösztönözheti feliratkozóit.
Érdemes e-mail listát vásárolni?
Az e-mail listákra manapság szigorú szabályok vonatkoznak. Egy cég például csak akkor küldhet marketing e-mailt egy európai címzettnek, ha erre konkrét engedélyt kapott az illetőtől. Ezek a szabályok más országokban eltérhetnek, de az e-mail listák vásárlása általánosságban nem javasolt.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.