Városmarketing a digitális korban: Így csinálják a nagyok

A nagyoktól tanulni nem szégyen: mutatjuk mit kell megtennie egy városmarketingesnek ma Magyarországon, a sikeres online marketing kommunikációért!

Városmarketing a digitális korban: Így csinálják a nagyok

A települések bonyolult, összetett koncepciók, bármilyen szemszögből is tekintünk rájuk. Különösen nehéz dolguk van manapság a városmarketingeseknek, akiknek egy digitális környezetben kell helyt állniuk – a verseny pedig óriási.

 

Természetesen nincs két egyforma település, de ez nem jelenti azt, hogy városmarketingesként nem meríthetsz ihletet a világ leglátogatottabb városainak (Hong Kong, London, Párizs, New York, Dubai, stb.) taktikáiból. Lássuk tehát, hogy hogyan közelítik meg az online városmarketing koncepcióját a legnagyobb játékosok!

 

A város, mint márkák összessége

Lehetetlen feladat bármely települést is aszerint értékelni, hogy hogyan tekintenek rá az emberek, hiszen mindegyik egyedi programokat, látnivalókat, és egyéb lehetőségeket kínál. Az, hogy egy látogató hogyan vélekedik egy városról többek között személyes preferenciáitól függ. A városokra tehát márkák összességeként érdemes tekinteni, mintsem egyetlen márkaként – az igazán sikeres városokban mindenkinek jut valami.

 

 

 

Ez a Szingapúrról készült image videó remekül szemlélteti ezt a koncepciót. Habár kétségtelenül van egy fiatalos alaphangja, számtalan szabadidős és turisztikai élményt sikerül két percbe beletömörítenie, ráadásul még a korosabb generációk is szerepet kapnak benne.

 

Dubai városi YouTube csatornája tele van olyan videókkal, amelyek szintén erre az elképzelésre építenek. Ahelyett, hogy egyetlen dologra koncentrálnának, a városmarketinggel megbízott csapat változatos videókat tölt fel, méghozzá rendszeresen. Itt van például az „égi csata”, amely két ökölvívó között zajlott a Burj Al Arab helikopter leszállóján:

 

 

 

Az influencerek befolyása a városmarketingben

Az influencerek az elmúlt évek egyik legnépszerűbb marketingtrendjévé váltak, méghozzá nem véletlenül. Lényegében nincs olyan téma, amire ne találhatna magának egy cég influencert, és ezt számos turisztikai márka ki is használja – a turisztikától pedig már csak egy lépésnyire áll a városmarketing.

 

Az influencerek egyik nagy előnye, hogy egyszerre kínálnak új tartalmakat és egy teljesen új csatornát partnereik (ez esetben egy egész település) számára. Ez komoly mozgásteret kínál megbízóiknak, hiszen több platformon is új közönségeket célozhatnak meg (legyen szó a YouTube-ról, az Instagramról, vagy bármi másról).

 

Az egyetlen dolog, amire egy márkának (vagy egy egész városnak ugye) oda kell figyelnie, hogy olyan influencerekkel szerződjön, akik megfelelő stílusban, hitelesen terjeszthetik marketingüzeneteiket, ezzel maximalizálva a befektetett összegek megtérülését. Ez egy városmarketing-csapat számára nagy kihívás, elvégre rettenetesen nehéz olyan influencert találni, aki egymaga képes hatni minden demográfiai csoportra. Mint említettük, az emberek más és más dolgokra „vevők” egy városban – éppen ezért nem is feltétlenül ésszerű taktika csupán egyetlen influencerrel összeállni.

 

Szingapúrnak azonban ez is sikerült, a városmarketingesek ugyanis Mikael Daezt, az ázsiai színészt és modellt kérték fel, hogy arcát adja a város utazási videóihoz és hogy saját közösségi tartalmaiban is a város mellé álljon.

" target="_blank">Ehhez a képhez  például a város #PassionMadePossible hashtagjét mellékelte.

 

Daez közel félmillió követővel rendelkezik az Instagramon, és több százezren érdeklődnek iránta a Facebookon is, tehát komoly befolyással rendelkezik Délkelet-Ázsia területén.

 

Emberlakta városok

Az influencerek azért is olyan értékesek a városmarketingben, mert segítenek személyesebbé tenni azokat a helyeket, amiket meglátogatnak. Természetesen a szép látképekről, épületekről készült képek is fontosak, de az emberek többsége akkor érez személyes kapcsolatot egy képpel, ha azon más emberek is megjelennek.

 

A világ leglátogatottabb városainak Instagram fiókjait nézegetve hamar feltűnhet, hogy habár valóban nagyon szép képekkel vannak teli, a legtöbbjükön a városok és helyek teljesen üresek – sehol senki…. kivéve Thaiföldön. Az Amazing Thailand (itt megtekintheted) instagram fiók telis-tele van olyan képekkel, amiken legalább egy személy megjelenik (akár központi elemként, akár csupán a kép egy mellékes részeként).

 

Keresőoptimalizálás a városmarketingben

Amire azonban minden településmarketingesnek ügyelnie kell, az a SEO azaz a keresőoptimalizálás. Nagyon fontos, hogy a településre vonatkozó összes kifejezésre annak weboldala az elsők között jöjjön a google találati listáján, így első kézből juttatva el egy információt az az iránt érdeklődő közönségnek. 

 

A SEO a helyi vállalkozások szolgálatában

A települések adóbevételeinek nagy részét vállalkozásokból, vállalkozóktól szerzik, ideje adni is ezért nekik valamit. Sok kisebb, de még közepes vállalkozónak sem jut eszébe, vagy esetleg nem is tud róla, mennyire fontos lenne ez neki, esetleg nincs arra pénze, hogy keresőoptimalizált honlapot készíttessen magának. A különböző katalógus oldalak ezért szép jutalékot kérnek el a kiközvetített ügyfelekért, ezzel Magyarországon is sok szegmensben találkozunk. Nem lenne azonban ezeknek az oldalaknak esélye, ha a település oldalán, egy keresőoptimalizált weboldalon felsorolnák az adott kategóriába tartozó vállalkozókat, nagy segítséget nyújtva nekik, de az őket kereső polgároknak is. 

 

A SEO és a helyi politika

A városvezetés döntéseiről sok hír születik az újságokban, melyek a saját szemszögükből mutatják be azt. Amennyiben a városnak egy erős, keresőoptimalizált saját honlapja van, a polgárok első kézből kaphatnak információt a döntések hátteréről, okairól és eredményeiről. Sok város ma is ír honlapjára cikkeket, közleményeket, de mi értelme ennek, ha ezek nem jutnak el a lakosokhoz? Ezt, és még rengeteg más érvet is fel tudunk hozni amellett, hogy a települési online marketing legfontosabb eleme a keresőptimalizált honlap. 

Kiemelt területeink