ChatGPT és tartalommarketing: mire használjuk és mire ne az új chatbotot?

EN
Referencia #1 Referencia #2 Referencia #3 Referencia #4 Referencia #5 Referencia #6 Referencia #7 Referencia #8 Referencia #9 Referencia #10 Referencia #11 Referencia #12 Referencia #13 Referencia #14 Referencia #15 Referencia #16 Referencia #17 Referencia #18 Referencia #19 Referencia #20 Referencia #21 Referencia #22 Referencia #23 Referencia #24 Referencia #25 Referencia #26 Referencia #27 Referencia #28 Referencia #29 Referencia #30 Referencia #31 Referencia #32 Referencia #33 77 Elektronika Kft Referencia #35 Referencia #36 Referencia #37 Referencia #38 Referencia #39 Referencia #40 Referencia #41 Referencia #42 Referencia #43 Referencia #44 Referencia #45 Referencia #46 Referencia #47 Referencia #48 Referencia #49 Referencia #50 Referencia #51 Referencia #52 Referencia #53 Referencia #54 Referencia #55 Referencia #56 Referencia #57 Referencia #58 Referencia #59 Referencia #60

ChatGPT marketingre: mire használd és mire ne az új chatbotot a tartalommarketingben?

Csonka Nikoletta - marketing tanácsadó

A ChatGPT megjelenésével számos találgatások is útnak indultak: vajon képes kiváltani a tartalomgyártást, és a tartalommarketingesek kora leáldozott vele? Vajon mennyit tud segíteni a marketing kommunikációban? 

chatgpt tartalommarketing

Sokan kérdezték tőlem az elmúlt hetekben, hónapokban, hogy mi a véleményem a ChatGPT-ről, mennyire jelent „veszélyt” a tartalommarketinges szakmára – mennyire képes kiváltani a tartalomgyártókat. 


Gyakoroltam, teszteltem és rengeteget olvastam a témában, hogy valóban saját tapasztalatok alapján tudjak válaszolni erre a kérdésre. Egyedi tartalommal, AI segítsége nélkül :) 

 

Hasznos a ChatGPT a marketing szakmában, a tartalomgyártásban? 

Alapvetően a válaszom igen. A ChatGPT-t alapvetően egy kiváló fejlesztésnek gondolom, amely valóban innovatív és számos dologban a segítségünkre lehet – a magánéletben és a szakmai életben egyaránt. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ne hordozna magában kockázatokat is éppúgy, ahogy előnyöket is. Éppen ezért én úgy gondolom, hogy a nyelvi modellt okosan, megfontoltan használni lehet és érdemes is: segítségünkre van, gyorsíthatja a munkát, de teljes egészében kiváltani (még?) nem képes a szakember jelenlétét a tartalomgyártásban (sem).

 

Mire ne használd a ChatGPT-t a marketing kommunikációban, a tartalomgyártásban?

Teljes tartalomgyártásra, blogbejegyzésekre, cikkekre

A ChatGPT alapvetően képes kerek egész cikkeket írni. Bárki kipróbálhatja, nem árulok el nagy titkot vele ha elmondom: egy-egy jó utasítás során valóban másodpercek alatt „köp ki” egy teljes blogbejegyzést. A legtöbb esetben ráadásul nyelvtanilag helyesen, kerek egész mondatokkal, téma köré felépítve. Mégis azt gondolom, hogy teljes tartalomgyártásra ez a felület nem alkalmas. Hogy miért?


Azért, mert a ChatGPT egy nyelvi modell, tehát az interneten fellelhető információkból tájékozódik, a „cikkeket” azokból írja. Ebből fakad, hogy a ChatGPT által írt cikkek a legtöbb esetben csak általános információkat tartalmaznak, nincs bennük semmi új, semmi különösebben érdekes tartalom. Az így készülő cikkek – bár nyelvtanilag sokszor helyesek, olvasmányosak – gyakorlatilag a bulvárlapok színvonalát ütik meg a legtöbb esetben. Ha már szakmai jellegű tartalmat szeretnél „kicsikarni” a chatbotból, azt érdemes erősen áttanulmányozni – hiszen sok esetben helytelen információkkal is találkoztam már a tesztek során. Egy cikket alaposan áttanulmányozni, kijavítani, módosítani pedig sokszor akár több időt is igénybe vehet egy jó tartalommarketinges számára, mint az elejétől megírni. 


A másik probléma, amért önmagában nem javaslom tartalomgyártásra a chatbotot, az a duplikációk lehetősége. Nyelvi modellként, ha kétszer ugyanazt az utasítást adod meg számára, könnyen lehet, hogy kétszer ugyan azt a választ is kapod – az pedig senkinek nem célja, hogy blogjában olyan cikk szerepeljen, ami máshol már megjelent. Nem csak kellemetlen lehet egy-egy ilyen duplikáció, de a Google algoritmusa sem kedveli, így weboldalad rangsorolásának sem tesz majd jót. 


A harmadik indokom inkább vállalkozások számára lehet fontos: a ChatGPT általános információkból dolgozik, nem képes cégspecifikus tartalmak gyártására. Ha üzleti céllal vezeted blogod, esetleg webáruházadra készítesz tartalmakat, sokkal eredményesebb ha valóban termékeid, szolgáltatásaid jellegzetességét figyelembe véve írod ezeket meg, nem pedig általános információkat sűrítesz 4000 karakterbe – erre pedig a modell (még) nem képes. 

 

Magyar nyelvű tartalmak generálására

Mivel a ChatGPT egy nyelvi modell, ezért értelemszerűen az angol nyelvvel sokkal jobban boldogul mint a magyarral. Tapasztalataim alapján a fenti hiányosságok sokkal erősebben előjönnek anyanyelvünkön mint például az angol nyelvterületen, de természetesen mivel algoritmusról beszélünk, ott is ugyan úgy előfordulhatnak.


Ennek értelmében én ha használom is ezt a felületet, azt angolul teszem. Mutatom azt is, hogy mire tartom alkalmasnak, és miben lehet Neked is a segítségedre! 

 

Mire érdemes hát használni a chatbotot a tartalomgyártás során? 

Bár a fenti hiányosságokkal tisztában vagyok, továbbra is gyakran fordulok én magam is a chatbothoz egy-egy tartalom megírásakor. Van néhány olyan tulajdonsága is, amelyet jól kihasználhatsz, amellyel időt takaríthatsz meg a tartalomgyártás során. 


Véleményem szerint ez a felület kiváló az ötletelésre, a cikkek szerkezetének felépítésére, a briefek kialakítására. Gyakran íratok vele például vázlatpontokat egy-egy témában: ha nem is 100%-ban azokat használom fel a cikk írása során, jó „mankót” biztosít, ötleteket ad a tartalom elkészítéséhez. Ezeket persze át lehet válogatni, felülbírálni, és sok esetben nem is önmagában használni. A tartalomgyártó szakma sokszor magányos, így gyakorlatilag én a chatbottal „brainstormingolok” :)


Azt gondolom, nincs ebben semmi ördögtől való: nincs olyan tartalomgyártó szakember, aki ne nézelődne a neten néha ötletek után, pláne, ha egy új területet kell megismernie. A ChatGPT előtt a témában portálokat olvastunk, a Google-ben kerestünk hasonló tartalmakat amelyekből inspirálódhattunk – de itt az inspirálódás a kulcskifejezés! Ez semmi esetre sem mehet át másolásba, csupán a téma vezérfonalainak felépítésére használható – így a ChatGPT is erre alkalmas véleményem szerint: időt spórol meg azáltal, hogy egybe listázza a témába illeszkedő lehetséges alpontokat. 


Ötletelésre, briefelésre tehát én magam is használom ezt a felületet, de véleményem szerint konkrét tartalomgyártása csak és kizárólag akkor alkalmas, ha időt és energiát fordítasz az elkészült tartalom átdolgozására, javítására, egyedivé tételére.  
 

 

A ChatGPT kockázatot jelent a tartalommarketingesek számára? 

Természetesen nekem is tette már fel ügyfelem a kérdést, hogy miért nem iratunk AI-val tartalmat, hiszen gyorsabb is, ezáltal olcsóbb is. Ez rejt némi kockázatot, mert biztosan lesz olyan vállalkozás, aki „költséghatékonysági szempontokból” nem kér szakértői segítséget, hanem a bottal íratja innentől a cikkeit. 


Az is igaz azonban, hogy ez a szakma végtelenül felhígult az elmúlt években, és sajnos nagyon sok olyan „szakember” is létezik, akiket tényleg képes kiváltani a ChatGPT. Hogy ez előny vagy hátrány, azt rád bízom: véleményem szerint mindkettő.
 

Gyakori kérdések

Mire érdemes használni a chatGPT-t a tartalommarketingben?

Ötletelésre, briefelésre tehát én magam is használom ezt a felületet, de véleményem szerint konkrét tartalomgyártása csak és kizárólag akkor alkalmas, ha időt és energiát fordítasz az elkészült tartalom átdolgozására, javítására, egyedivé tételére.  

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain. 

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!