B2B marketing

B2B marketing

 

A B2B marketing definíciója

A B2B (Business-to-Business) marketing olyan marketingtaktikák és stratégiák összessége, amelyekkel egy cég más cégeket és szervezeteket céloz meg, hogy értékesíthesse nekik kínálatát. Nem a B2B marketing nem összetévesztendő a B2C (Business-to-Consumer) marketinggel, amely során egy cég közvetlenül a fogyasztókat célozza meg.

A B2B marketinges kampányok (és tartalmak) általában informatívabbak és tényszerűbbek, mint a B2C-s tartalmak. Ez azért van, mert a fogyasztókkal ellentétben a cégek és szervezetek első sorban arra alapozzák vásárlási döntésüket, hogy az adott termék vagy szolgáltatás hogyan befolyásolja majd bevételüket. A fogyasztókat általában nem az érdekli, hogy befektetésük hogyan térül meg pénzügyileg, de a céges döntéshozók részéről mindig ez a legfontosabb szempont.

 

B2B marketing

Kik alkalmaznak B2B marketinget?

A B2B marketinget minden olyan cég alkalmazza, amelyek más cégeknek vagy szervezeteknek is értékesítik termékeiket vagy szolgáltatásaikat. Sok cég fogyasztóknak illetve más cégeknek is értékesít, így ezek egyszerre illenek B2C és B2B kategóriába is.

A B2B kampányok célpontjai azok, akiknek hatalmukban áll vásárlási döntéseket hozni egy cégen belül, vagy legalább befolyásolhatják ezeket a döntéseket valamilyen szinten. Ezek a személyek egy cég vállalati hierarchiájának több szintjén is elhelyezkedhetnek.

 

Egy B2B marketingstratégia összeállítása

A B2B marketingre heves verseny jellemző az ügyfelek figyelméért. Egy hatékony B2B marketingstratégia összeállításához gondos tervezésre, kivitelezésre és kezelésre van szükség.

 

1. Legyen egy átfogó képed céljaidról

Mielőtt bármilyen további döntést meghoznál B2B marketingkampányoddal kapcsolatban, először is ki kell tűznöd azokat a mérhető üzleti célokat, amelyeket céged szeretne elérni ezzel a kampánnyal. Ezek a célok alkotják majd stratégiád alapjait.

 

2. Határozd meg célpiacodat és buyer personádat

Ez egy nélkülözhetetlen lépés minden B2B marketingprojekthez. Míg a B2C termékeknek többnyire általánosabb célközönségük van, addig a B2B termékek és szolgáltatások gyakran egy szűk réspiacnak szólnak, akiknek sajátos problémáik és igényeik vannak. Minél jobban le tudod szűkíteni célközönséget, annál relevánsabb marketingkommunikációval szólíthatod majd meg ideális ügyfeleidet.

Érdemes továbbá létrehozni néhány buyer personát (https://matebalazs.hu/buyer-persona-utmutato.html), akiknek aztán célzott anyagokat állíthatsz elő B2B marketingkampányodhoz.

 

3. Válaszd ki a legjobb csatornádat és taktikákat B2B marketingedhez

Ha már tudod, hogy kiket szeretnél megcélozni B2B marketingeddel, a következő lépés ez alapján eldönteni, hogy hol és hogyan éred majd el őket. Válaszolj az alábbi kérdésekre (az előző lépésben összeszedett információk alapján), és rögtön körvonalazódni kezd majd, hogy mi a teendőd:

  • Hol töltik ideális ügyfeleid az idejüket internetezés közben?
  • Milyen kérdéseket tesznek fel a keresőmotoroknak?
  • Milyen közösségi platformokat használnak?
  • Milyen ipari rendezvényeken szoktak részt venni?
  • Milyen hiányosságaik vannak versenytársaidnak, amiket pótolhatnál?

 

4. Készítsd el B2B marketingtartalmaidat és kampányaidat

Amint a terv elkészült, ideje kivitelezni. Érdemes minden választott marketingcsatorna bevált módszereit alkalmazni. Egy hatékony kampányhoz kreatív gondolkodásmódra, hasznos adatokra, aprólékos célzásra és hatékony CTA-kra van szükség.

 

5. Kövesd figyelemmel teljesítményedet

Ez egy folyamatos feladat lesz, ami segít, hogy ne térj le a céljaidhoz vezető útról. Miután B2B marketingstratégiád mozgásba lendül, folyamatosan figyelned kell, hogy mely tartalmaid teljesítenek jól, kevésbé jó, illetve, hogy miért. Ezen információk birtokában a későbbiekben megfontoltabb döntéseket hozhatsz tartalmaidat, hirdetéseidet és általános marketingkommunikációdat illetően, hogy a befektetett pénzedet és idődet a leghatékonyabb dolgokra tudd fordítani.

Még ha egy remek tervvel is állsz neki egy stratégia kivitelezéséhez, akkor is előfordulhat, hogy egyes elemek finomítást igényelnek majd, miután létrehoztad őket.

Minél többet vizsgálod az elemzési, statisztikai felületeket, illetve alkalmazod az innen szerzett tudást stratégiádban, annál jobb eredményekre számíthatsz majd rövid- és hosszútávon is. Nézd meg, hogy közönséged mire reagál pozitívan, és próbálj ebből többet biztosítani nekik.

 

A B2B marketing eszközei

Blogok

A tartalommarketing egyik támoszlopa a blog. Egy rendszeresen frissülő blog organikus optimalizálásra ad lehetőséget, és érdeklődő forgalmat vonzhat webhelyedre. Egy blogon többféle tartalomformátum is szerepelhet, például szöveges cikkek, infografikák, videók, esettanulmányok, és így tovább.

 

SEO

A Google algoritmusfrissítései miatt a SEO, azaz a keresőoptimalizálás szabályai rendszeresen változnak, és neked is ezekhez kell igazítanod új illetve meglévő tartalmaidat is. Az utóbbi években például a Google egyre kevesebb figyelmet fordít a kulcsszavakra és a metaadataokra, és inkább a keresőszándéknak megfelelő találatokat igyekszik felsorolni a felhasználóknak.

 

Közösségi média

A B2B marketinghez mind a közösségi média organikus, mind pedig a fizetett eszközeit érdemes felhasználni. A közösségi hálózatok lehetővé teszik, hogy ott érd el lehetséges ügyfeleidet, ahol szívesen töltik az idejüket. A B2B vásárlók többsége a LinkedInen aktív, de sokan vannak azok is, akik a Facebookon és más „B2C” platformokon is nézelődni szoktak.

 

Tanulmányok és e-könyvek

Érdemes olyan nagyobb önálló tartalmakat is létrehozni, amelyek hasznos információkat kínálnak, és letölthető formában kínálni őket a célközönség számára. Ezek gyakran olyan e-könyvek, amiket az érdeklődők az elérhetőségük (email) megadásáért cserébe szerezhet meg.

 

Email

Az email marketing a közhiedelemmel ellentétben a mai napig nagyon hatékony lehet, ha az embernek sikerül keresztülnavigálnia az adatkezelési törvények tengerén. A marketing emailek nagyszerű megtérülést hozhatnak, és a szegmentációnak köszönhetően jól is célozhatók.

Gyakori kérdések

Kiemelt területeink