AMP - A találati oldal jelentése, jellemzése és magyarázata az online marketing szakszótárban.

Találati oldal


KÖVESS MINKET

ISTAGRAMMON


A találati oldal definíciója

A találati oldal, pontosabban keresőtalálati oldal (esetleg keresőmotor találati oldal) az az oldal, amelyen egy keresőmotor (pl. a Google) találatai jelennek meg egy keresést követően. Minden keresőmotor találati oldalai hasonló elven működnek, de tartalmaikban lényegesen eltérnek egymástól.

Mivel a Google a legnépszerűbb keresőmotor (a fogyasztói webforgalom több, mint 90%-a innen érkezik a webhelyekre), ez a szócikk a Google találatai oldalaival foglalkozik.

 

A találati oldalak első sorban organikus találatokat (linkeket) tartalmaznak, azaz olyan találatokat, amelyek megjelenéséért nem fizetett senki, hanem az algoritmus válogatta össze őket az adott keresés alapján.

Megjelenhetnek továbbá releváns hirdetések is (ezek is linkek), amelyeket szintén az algoritmus válogat össze, de ezek elhelyezéséért a hirdető fizet is a keresőmotornak.

 

A találati oldalak jelentősége

Az emberek többsége egy keresőmotrohoz (a legtöbben a Google-hoz) fordulnak, ha szeretnének rátalálni valamire az interneten. Legyen szó egy közeli étteremről, orvosi rendelőről, egy könyvről, egy cégről, vagy épp egy konkrét termékről, a keresőmotorok általában pillanatok alatt segítenek rálelni ezekre a világhálón.

Minden modern cég, amely jelen van az interneten, szeretne az első, legelőkelőbb pozíciókban megjelenni ezeken a találati oldalakon, hiszen a felhasználók általában csak ezekre a találatokra figyelnek oda.

 

A keresések típusai

A kereséseket a mögöttük álló szándék szerint csoportosíthatjuk három fő kategóriába:

 

Navigációs keresések

Egy keresés akkor navigációs szándékú, amikor valaki egy adott webhelyet szeretne felkutatni, de nem ismeri annak URL címét. SEO szempontjából, hacsak egy felhasználó nem konkrétan téged, vagy a te cégedet keresi, meglehetősen nehéz előkelő pozíciót szerezni az ilyen szándékú keresésekre.

Ha szeretnéd megcélozni a releváns navigációs kereséseket, akkor próbálj meg fizetett hirdetésekkel megjelenni ezekre.

 

Információs keresések

Amikor valaki szeretne megtudni valamit (például, hogy mennyi idő alatt érik meg a burgonya, vagy hogyan kell előhívni egy filmtekercset), akkor információs szándékú keresésről beszélünk. Ilyenkor a kereső nem valószínű, hogy vásárolni szeretne valamit, de a megfelelő tartalmak segíthetnek, hogy megjelenj ezekre a keresésekre a találati oldalakon. Ehhez releváns tartalmakat kell készítened, amik megválaszolják ideális ügyfeleid kérdéseit, általánosságban kapcsolódnak az érdeklődési köreikhez.

Multimédiás elemekkel még jobban optimalizálhatod tartalmaidat az ilyen információs keresésekre. Elhelyezhetsz például útmutató videókat termékeid használatáról, vagy bemutathatsz egy eljárást egy blogbejegyzés formájában, amiket képekkel is kiegészítesz.

 

Tranzakciós keresések

A felhasználók akkor végeznek tranzakciós kereséseket, amikor vásárolni szeretnének valamit. Ezeknek a kereséseknek van a legtöbb értéke, ezért általában heves verseny zajlik értük, ami a PPC hirdetések árában is meglátszik. Sokan mind organikus, mind fizetett találatokkal igyekeznek megjelenni ezekre a keresésekre.

 

Fizetett és organikus találatok

A Google fizetett és organikus keresései sokban hasonlítanak egymásra, és egy igazán alapos, átfogó online marketing stratégia érdekében érdemes mindkettővel megcéloznod ideális ügyfeleidet.

 

Fizetett találatok, azaz hirdetések

A Google kiemelt pozícióba helyezi a fizetett hirdetéseket, így ezek mindig az organikus találatok felett (illetve néha azok alatt is) jelennek meg. Természetesen ezekre a kiemelt pozíciókra általában rengetegen pályáznak, így a Google-nak muszáj valahogy eldöntenie, hogy egy-egy keresésre mely hirdetők reklámjait jelenítse meg.

Ehhez a Google többféle szempontot is figyelembe vesz, úgymint az ajánlattétel értékét (hogy ki mennyit hajlandó fizetni egy-egy kattintásért), a landing oldal minőségét, illetve a hirdetés minőségét és relevanciáját az adott kereséshez.

A Google minden hirdetését egy vastag Hirdetés címkével jelöli, hogy a felhasználók megkülönböztethessék őket az organikus, nem fizetett találatoktól.

 

Organikus találatok

Az organikus találatok keresőoptimalizáláson (SEO) érdemlik ki, hogy ingyen jelenhessenek meg a keresőmotorok találati oldalain. Ahhoz, hogy bejuthass a legelőkelőbb pozíciókba, minőségi és jól optimalizált tartalmakra lesz szükséged. Mindemellett észben kell tartanod, hogy a Google folyamatosan változtatja algoritmusát, így a SEO „szabályai” is rendszeresen átalakulnak, ami újbóli optimalizálásokat tesz szükségessé.

 

A találati oldalak egyéb elemei

A Google találati oldalain nem csak organikus és fizetett hivatkozások, hanem egyéb találati elemek is megjelenhetnek, úgymint képek, videók, vásárlási lehetőségek, térképen megjelölt helyek, és így tovább. Ezeket az elemeket négy nagy kategóriába sorolhatjuk:

  • Tudásháló-találatok: Ezek azok a találatok, amelyek tartalmait a Google Tudáspanel biztosítja. Gyakran találatoktól jobbra jelennek meg a Google Tudáspaneljében (ha például egy filmre, személyre, cégre, stb. keresel rá), de megjelenhetnek Tudáskártyák formájában is.
  • Bővített találatok: Ezek olyan organikus találatok, amik az alapvető elemeken (cím, URL, leírás) további elemeket (pl. csillagos értékelések, képek, stb.) tartalmaznak. Sok receptes webhely találatai például képpel, elkészítési idővel, és a felhasználók által hagyott csillagos értékelésekkel jelennek meg.
  • Fizetett találatok: Ezek azok a fizetett hirdetések, amikről fentebb már szó volt.
  • Univerzális találatok: Speciális találati elemek, amiket nem igazán lehet külön kategóriába sorolni.

 

Lássuk azokat a találati elemeket, amelyekkel a leggyakrabban találkozhatsz a Google találati oldalain:

 

Google Ads hirdetések

A Google Ads (korábban Google AdWords) hirdetései a találati oldalak tetején és/vagy legalján jelennek meg. Az oldal aljára természetesen könnyebb bejutni, de itt kevesebb figyelmet is kap majd hirdetésed.

A legfelső hirdetési pozíciók megszerzéséhez jó minőségű hirdetésre és hozzá tartozó landing oldalra van szükség, és időnként hajlandó kell lenned komolyabb összegeket is kifizetni egy-egy kattintásért, attól függően, hogy hányan pályáznak az adott kulcsszóra.

 

Kiemelt kivonatok

A kiemelt kivonatok a többi találattól elkülönítve, egy kis keretben jelennek meg a találati oldalak tetején. Ahogy a nevük is mutatja, a Google mindig arról az oldalról emeli ki ezeket a kivonatokat, amin a legrelevánsabb választ véli felfedezni a beírt keresésre. Ez természetesen rengeteg figyelmet vonz az adott oldalra. A kiemelt kivonatok még nagyon ritkák a magyar nyelvű találati oldalakon.

 

Képcsomag

Ha a Google algoritmusa úgy véli, hogy az adott keresésre érdemes lenne vizuális találatokat is megjeleníteni, akkor a találati oldalon néhány kép is megjelenik majd, amelyeken keresztül a Google képkeresőjébe juthatnak át a felhasználók.

A képeket a Google egy másik algoritmus alapján keresi ki, mint a szöveges tartalmakat, de néhány technikával javíthatod az esélyeidet, hogy ezek a képek a te webhelyedről jelenjenek meg:

  • Pontos és leíró fájlnevekkel töltsd fel képeidet
  • Add meg a képek szöveges ALT címkéjét
  • Ügyelj rá, hogy a kép releváns szövegkörnyezetbe kerüljön

 

Amennyiben képeidet mások is beágyazzák saját tartalmaikba, akkor még több eséllyel jelenhetnek majd meg a képkereső találatai között, és a képcsomagban.

 

Tudáspanel

A Google Tudáspanelje a találatoktól jobbra jelenik meg, és az épp keresett entitás adatait tartalmazza. Például egy filmre rákeresve a rendező, a kiadás éve és a szereplők jelennek meg, egy színészre rákeresve az illető kora, családtagjai, illetve legismertebb filmjei láthatók, míg egy cégre rákeresve annak legfontosabb adatai jelennek meg.

 

Helyi csomag

A helyi csomag akkor jelenik meg, amikor valaki egy helyi keresést indít (tehát a közelében keres valamit, vagy konkrétan beírja a keresőbe, hogy melyik földrajzi helyről szeretne találatokat látni). A helyi csomagban egy adott földrajzi terület találatai jelennek meg, a Google Térkép társaságában, amin rögtön látható is, hogy hol találhatóak ezek. Elég csak beírni a „pizzéria” szót, és máris láthatod ezeket a találatokat.

 

Hírek

A „hírdoboz” akkor jelenik meg, ha a felhasználó valamilyen aktuális, felkapott témára keres rá, amiről a különböző hírwebhelyek nemrégiben cikkeket publikáltak. Ahhoz, hogy egy webhely tartalmai megjelenhessenek itt, nem muszáj hírwebhelynek lennie, de szerepelnie kell a Google Kiadói Központjában.

 

Értékelések

Egy-egy tranzakciós keresésre az értékelési adatok is megjelenhetnek a találatokban, amiket általában egy 5 csillagos skála jelöl. Értelemszerűen, azok a találatok kapják a legtöbb figyelmet a felhasználóktól, amelyekben a legjobb értékelések jelennek meg (4-5 csillag).

Ahhoz, hogy ezek az adatok is megjelenhessenek találataidban, lehetővé kell tenned webhelyeden, hogy látogatóid értékelhessék kínálatodat, és elérhetővé kell tenned ezeket az adatokat a keresőmotorok számára.

 

Shopping hirdetések

A Shopping hirdetések szintén azokra a keresésekre jelennek meg, amikről a Google úgy véli, hogy tranzakciós szándék állhat mögöttük. Ezek lényegében árakkal ellátott termékek az oldal tetején, amikre rákattintva a felhasználó rögtön eljuthat a hirdető bolt webhelyére, hogy megvásárolhassa a terméket.

Ha szeretnél sikeres lenni ezekkel a hirdetésekkel, akkor jó minőségű képekre, megfelelő termékmegnevezésekre, és versenyképes árakra lesz szükséged. Persze az ajánlattétel összege is számít, akárcsak más kulcsszóalapú hirdetések esetében.

 

Videók

A Google sok keresésre jelenít meg videós találatokat is, főleg a YouTube-ról, ami a Google tulajdona. Ahhoz, hogy videóiddal is megjelenhess a különféle keresésekre, lényegre törő címet, leírást, és címkéket kell megadnod YouTube, és más platformokra feltöltött videóidhoz.


Hasznos volt számodra a szótárunk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 96

Átlagos értékelés: 4.8




Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2024.12.31-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.

*egy éves megrendelés esetén


Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.