A helyzet az, hogy habár a felsorolt tényezők mind fontosak, valójában nem csak ezeken múlnak kampányaid sikerei. A reklámokhoz csatolt landing page (céloldal) szintén befolyásolja a hirdetések minőségi mutatóját, teljesítményét és árát is.
Szóval mit takar ez a minőségi mutató, és hogyan készíthetsz sikeres landing page-eket hirdetéseidhez?
Mi az a minőségi mutató?
A Google Ads felületének „Kulcsszavak” részlegében lehetőséged van hozzáadni a „minőségi mutatót” a statisztikai táblázatodhoz. A Google szerint a minőségi mutató egy „diagnosztikai” eszköz, aminek segítségével összehasonlíthatod saját hirdetéseid minőségét más hirdetők reklámjainak minőségével.
A minőségi mutatóra két okból kell odafigyelned:
- A Google többek között a minőségi mutató alapján számítja ki a CPC-t, vagyis, hogy mekkora összeget kell fizetned egy-egy kattintásért.
- A hirdetés rangsorolása (hogy melyik pozícióban jelenik meg a hirdetés a találatok között) szintén a minőségi mutatóhoz kapcsolódik.
Egy erős minőségi mutató tehát jobb teljesítményt és alacsonyabb árakat biztosít hirdetéseid számára. Ez különösen fontos egy olyan versenytől izzó hirdetési rendszerben, mint a Google Ads, ahol mindenki igénybe veheti a platform korszerű intelligens ajánlattételi és optimalizálási funkcióit.
A minőségi mutató és a landing page-ek kapcsolata
A Google algoritmusok segítségével számolja ki a minőségi mutatót. A Kulcsszavak szakaszban megjelenő összesített pontszám meghatározásakor több magasszintű változót is figyelembe vesz.
Az egyik legfontosabb – és legritkábban emlegetett – ilyen változó tényező a landing page, vagyis a céloldal. Ha javítani szeretnéd minőségi mutatódat, akkor három fő szempontot kell figyelembe venned (és optimalizálnod):
A landing page relevanciája
A Google olyan hirdetéseket szeretne megjeleníteni a felhasználóknak, amelyek passzolnak a keresőszándékukhoz. Ha landing page-ed nem felel meg az adott keresőszándéknak – például mert túl közönséges – akkor a látogatók nem fogják megtalálni rajtuk, amit keresnek, és valószínűleg hamar visszafordulnak majd. A Google ilyenkor tudja, hogy hirdetésed nem jó találat a kereső felhasználók számára, ami egy alacsonyabb minőségi mutatót és így magasabb CPC-t eredményez.
Gyakori hiba relevancia szempontjából, hogy egy cég a webhelye főoldalát vagy más általános oldalt állít be landing page-ként. Például a hirdetés fogkő-eltávolítást reklámoz, de rákattintva a felhasználók egy olyan oldalra kerülnek, ami a fogak általános karbantartásáról szól, nem pedig a fogkő eltávolításáról.
A landing page nyújtotta felhasználói élmény
A látogatók nem csak releváns tartalmakra számítanak, miután egy hirdetésre kattintanak, hanem kiváló felhasználói élményre is. Ha tehát az oldal nem tölt be elég gyorsan, vagy éppen túl sokat ugrál az elrendezése, míg meg nem jelenik az összes elem, akkor hamar visszafordulnak majd a találatok közé.
A magas visszafordulási arányból a Google azt szűrheti le, hogy a hirdetés és a mögötte álló landing page nem ideális találatok az adott kulcsszóra – ettől tovább csökken majd a minőségi mutató.
Szóval mitől lesz pozitív egy landing page felhasználói élménye?
- Beváltja a hirdetéseben tett ígéreteket
- Motiválja a felhasználót és tudomást vesz az akadályokról
- Megválaszolja a legfontosabb kérdéseket
- Egyenes és egyszerű utat kínál a konverzióig
- Minden eszközön gyorsan betölt és vizuális hibák nélkül jelenik meg
A landing page sebessége
A landing page-ek sebessége különösen fontos tényező, hiszen közvetlenül befolyásolja a felhasználói élményt, és ezzel a minőségi mutatót, illetve az oldal keresőoptimalizálását is.
A Google PageSpeed Insights eszköze sok hasznos információt kínál az oldalaid sebességéről, ráadásul néhány hasznos tanácsot is ad a teljesítmény javításához. Érdemes odafigyelned ezekre, illetve további taktikákat is alkalmazni landing page-eid felgyorsítása érdekében:
- Optimalizáld képeidet
- Ne saját magad tárold videóidat, hanem töltsd fel azokat valahová (lehetőleg a YouTube-ra) és ágyazd be őket
- Egyszerűsítsd a webhely forráskódjait (HTML, CSS, JavaScript)
További tippek a landing page-ekhez
Egy jó landing page lerövidíti a felhasználó érkezése és konverziója közötti útvonalat, és mint fentebb olvashattad, beváltja a hirdetésben tett ígéreteket.
Fontos itt a felhasználó útvonalának fogalma. Minden fent említett mutató (a landing page nyújtotta élmény, az átkattintási arány stb.) arról árulkodik, hogy ez az útvonal mennyire akadálymentes.
Szerencsére ezek a tényezők mind tesztelhetők és optimalizálhatók is a legjobb eredmények érdekében. A Google javaslata szerint többek között a felhívásokat, a címsorokat, illetve a landing oldalak elemeit is megéri A/B tesztek alá vetni.