Hasznos volt számodra a szótárunk?
Mondd el mennyire!
Bár sokan vallják magukat marketing tanácsadónak, valójában kevés igazi és hatékony marketing tanácsadó dolgozik ma Magyarországon. Egy Google Ads tanácsadó, vagy egy SEO szakértő, de a legtöbbet előfordul közösségi média szakember önmagában még nem lesz marketing tanácsadó.
Ha a feladat nem csak a posztolgatás, vagy a sok költés a Google Ads rendszerében, vagy az, hogy egy konkrét szóra legyek az első a találati listában, hanem az üzleti célok megvalósulásának támogatása a marketing erejével, nos akkor van szükség egy valódi marketing tanácsadóra.
Ha te is egy ilyen szakember segítségét kérnéd, akkor ajánlott tisztában lenned azzal, hogy pontosan mit is foglal magába ez a pozíció és mit várhatsz el egy marketing tanácsadótól.
A marketing tanácsadó egy olyan szakember, aki tanácsokkal és útmutatással lát el egy céget, segítséget nyújtva ezzel a leghatékonyabb marketingstratégiák megtervezésében és kivitelezésében. A marketing tanácsadók egyéni vállalkozókként vagy egy marketing tanácsadó iroda, ügynőkség alkalmazottjaiként kínálhatják szolgáltatásaikat, és általában a marketing több területén is jártasak (piackutatás, márkaépítés, reklámok, digitális marketing, SEO, hirdetéskezelés, közösségi méia marketing, értékesítés stb.)
Legyen szó újonnan alapult vállalatokról vagy óriásmárkákról, a marketing tanácsadót kisebb és nagyobb cégek is felkeresik valamennyi iparágból. Ezek a szakemberek több feladatban is segítenek ügyfeleiknek, úgymint az ügyfélkör meghatározásában, a marketingkampányok megtervezésében, illetve a marketingteljesítmény mérésében és elemzésében.
A marketing tanácsadó dolgozhat alkalmi projekteken, vagy hosszútávú együttműködésben is állhatnak ügyfeleikkel, akiknek folyamatosan kínálnak tanácsadást és támogatást.
Egyes tanácsadók más cégek marketingcsapatainak továbbképzését is vállalják.
Egy marketing tanácsadó munkájának általános célja az, hogy segítse ügyfeleit a növekedésben. Ehhez olyan marketingstratégiák megtervezésében és kivitelezésében nyújtanak segítséget, amelyekkel a cégek szorosabb kapcsolatot alakíthatnak ki ügyfeleikkel és több bevételre tehetnek szert.
Az online marketing tanácsadó olyan szakember, akik kifejezetten digitális marketingalapú stratégiákban nyújtanak tanácsadást és egyéb segítséget ügyfeleiknek. Az online marketing tanácsadó szakterületei többek között a keresőoptimalizálás (SEO), a keresőmotor-marketing (SEM), a közösségi média marketing, az email marketing, a tartalommarketing és a webanalitika.
Egyre több kisebb és nagyobb cég foglalkozik a online marketinggel és fordul olyan tanácsadókhoz, akik otthonosak az online környezetben. Az ilyen cégek digitális céljai lehetnek például a webhelyforgalom fellendítése, új érdeklődők bevonzása és különféle online konverziók lebonyolítása.
Egy online marketing tanácsadó feladatkörébe tartozik többek között a piackutatás, a digitális marketingtervek létrehozása, a marketinganyagok (webhelytartalma, közösségi médiás bejegyzések stb.) elkészítése, illetve az online hirdetései kampányok kezelése. Mindemellett fontos az ilyen digitális projektek teljesítményének mérése is. Hasonlóképpen a „hagyományos” marketing tanácsadókhoz, a digitális szakemberek is kínálhatnak továbbképzést a cégek marketingcsapatainak.
Egy online marketing tanácsadó munkája tehát főleg abban különbözik más marketing szakmabéliektől, hogy kifejezetten a digitális csatornákra koncentrál. Ezen szakemberek elsődleges célja, hogy maximális online láthatóságot érjenek el ügyfeleiknek (vagy segítsék őket ebben), és ezzel szerezzenek új ügyfeleket és több bevételt számukra.
Egy marketing tanácsadó ügyfeleit (más cégeket, vállalkozókat) segíti a különféle marketingkampányok megtervezésében és kivitelezésében a változatos üzleti célok elérése érdekében.
Íme néhány a marketing tanácsadók legfontosabb feladatai és felelősségei közül:
A marketing tanácsadók tehát létfontosságú szerepet játszanak a cégek növekedésében és sikereiben.
A marketing tanácsadó egy olyan szakember, aki marketingkampányokkal és marketingstratégiával kapcsolatban nyújt segítséget (elsősorban tanácsadást) egy cég számára. A munkakör változó, hiszen a marketing tanácsadók többféle platformot és csatornát is használhatnak kampányaikhoz a különböző iparágakban.
Egy marketing tanácsadó szakmailag elemzi egy cég aktuális kampányait, jelentéseket készít azokról, illetve általában az új kampányok megtervezésében, illetve kivitelezésében is segít. Egy jó marketing tanácsadó ismeri az ehhez szükséges eszközöket és azok leghatékonyabb használatát.
Egy marketing tanácsadónak nem csupán marketingismeretekre van szüksége, hanem kreativitásra, jó kommunikációs készségekre is. Mindemellett az adatelemzéshez is értenie kell, hiszen sokszor dolgozik statisztikai eszközökkel.
Egy releváns végzettség megszerzését követően olyan állásokat érdemes keresni, ahol valódi tapasztalatot gyűjthetsz, éles körülmények között. Ha marketing tanácsadó szeretnél lenni, akkor íme a folyamat legfontosabb lépései:
A marketingcégek többsége valamilyen releváns marketinges végzettséget követel meg a jelentkezőktől. Ez általában egy marketinges és/vagy kereskedelmi diploma lesz, ami főiskolai vagy egyetemi oktatást igényel.
Különösen hasznos, ha az oktatás során gyakornoki pozíciókba is be tudsz kerülni, ahol elkezdhetsz szakmai tapasztalatokat gyűjteni.
A jövendőbeli marketing tanácsadók gyakran jelentkeznek pályakezdő marketinges állásokra, hogy valódi tapasztalatot szerezhessenek. Ilyen pozíciók lehetnek például a marketingasszisztens, ideális esetben egy marketing tanácsadó mellett. Ezek a pozíciókban megtanulhatsz kampányokat tervezni és elemezni, amelyek mind fontos készségek bármilyen marketingszakember számára.
Ha elég jól teljesítesz, akkor egyes helyeken elkezdhetsz feljebb lépkedni a céges ranglétrán. Meglehet, hogy idővel marketingmenedzserré vagy marketingfiók-kezelővé is előléphetsz. Ezek a pozíciók már több felelősséggel járnak, például egy kisebb vagy nagyobb marketingcsapat vezetése is rád hárul majd.
Ha szeretnéd javítani az esélyeidet, akkor posztgraduális képzésekkel is továbbfejlesztheted marketingtudásodat. Ezekkel a képzésekkel új specializációkat szerezhetsz, amik segítenek eldönteni, hogy milyen karriert szeretnél felépíteni a későbbiekben marketing tanácsadóként.
Számos egyetem kínál ilyen képzéseket, amelyekkel többféle területen is mesterdiplomát szerezhetsz magadnak – ilyenek például a marketing, a márkaépítés, a reklámok, a PR vagy a kommunikáció. E mellett szakosodhatsz a marketingszakma szűkebb réseire, úgymint a közösségi média marketingre, az inbound marketingre, a termékmenedzsmentre és így tovább. Ezek persze további álláslehetőségeket nyitnak majd meg előtted a jövőben.
Egy marketinges vagy más, releváns alapvégzettséggel és elegendő szakmai tapasztalattal (amelyeket gyakornokként és pályakezdő munkáid során szereztél) elkezdhetsz marketing tanácsadói pozíciók után nézelődni.
Olyan cégeknél helyezkedhetsz majd el marketing tanácsadóként, amelyek ügyfelei folyamatos segítséget igényelnek marketingjük kezelésében. E mellett magánvállalkozóként is szerencsét próbálhatsz, hogy egy saját ügyfélkört építhess fel magadnak. Ha elegendő ügyfelet sikerül szerezned, akkor idővel más marketinges szakembereket is alkalmazhatsz és létrehozhatod saját marketingcégedet.
A marketing tanácsadók a média változatos típusaival dolgoznak, úgymint televízióval, rádióval, nyomtatott médiával és digitális médiával (internet, közösségi média stb.) Általában számos marketingstratégiában jártasak – értenek például az inbound és az outbound marketinghez is.
Egy marketing tanácsadó vagy valamilyen marketingcégnél dolgozik alkalmazottként, vagy egyéni vállalkozóként szerez magának ügyfeleket.
A marketing tanácsadók fő feladatai és felelősségei
Milyen készségekre van szüksége egy marketin tanácsadónak?
Egy sikeres marketing tanácsadó tehetős gyakorlati marketingkészséggel, üzleti érzékkel, analitikai készséggel, médiaismerettel kommunikációs készséggel rendelkezik. E mellett persze értenie kell a digitális eszközök (pl. közösségi platformok, tartalomkezelő rendszerek) használatához is.
Íme egy marketing tanácsadó legfontosabb készségei:
„Olyan erősen motivált, önálló marketing tanácsadót keresünk, aki szívesen segítené ügyfeleinket marketingfeladataik elvégzésében. Ideális tanácsadónk egyszerre több ügyféllel foglalkozik majd, elsősorban az élelmiszeriparon belül, és munkájáról rendszeresen készít majd jelentéseket a vezetőség tagjainak.
A marketing tanácsadó rendszeresen elemzi majd az éppen zajló marketingkampányokat és hosszútávú digitális marketingstratégiákat hoz létre, amelyek főleg a közösségi médiára és keresőoptimalizálásra épülnek.
Olyan marketing tanácsadót keresünk, aki marketinges diplomával rendelkezik és legalább két év szakami tapasztalatot tud felmutatni a digitális marketingkampányokban.”
Hasznos volt számodra a szótárunk?
Mondd el mennyire!
Szavazatok száma: 130
Átlagos értékelés: 4.9
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.