Fontos változásra kell figyelnie minden hirdetőnek: 2025. október 1-jétől új uniós szabályok lépnek életbe a politikai tartalmú hirdetések kezelésére. A Google Ads felhasználóinak mostantól nyilatkozniuk kell arról, hogy futtatnak-e politikai jellegű kamp...
Mi az az affiliate marketing?
Az affiliate marketing a marketing egy olyan formája, amely során egy magánszemély (vagy ritkábban cég) blogjáról vagy webhelyéről a forgalmat egy cég (általában egy webáruház) webhelyére tereli speciális hivatkozások segítéségével. Amikor ezek az átterelt felhasználók vásárolnak valamit, vagy elvégeznek bármilyen más kívánt műveletet a célwebhelyen, a cég közvetítői díjat fizet az adott magánszemélynek.
Az affiliate marketingnek általában két résztvevője van – a megbízó cég, és az affiliate, vagyis a partner, aki a forgalom átterelését végzi.
A marketing e formája különösen a blogoszférában elterjedt. Sok blogger helyez el partnerhivatkozásokat tartalmaiban, hogy az ezekkel termelt profitból ő is részesedhessen. Egy jó blogger partner több csatornát is igyekszik kihasználni, hogy a rábízott termékeket/szolgáltatásokat népszerűsítse.
Affiliate marketing a gyakorlatban
A partnerek meglehetősen változatos stílusban végzik az affiliate marketing rájuk háruló részét. Vannak olyanok, akik minden kertelés nélkül közvetlenül arról a cikkről, vagy termékről írnak, amit megpróbálnak népszerűsíteni (és persze hivatkoznak is a tartalomban), míg mások egy történet szerves részeként tesznek említést az adott dologról, és csak elvétve helyeznek el egy arra mutató hivatkozást.
Nézzünk meg egy példát a direkt módszerre. Tegyük fel, hogy egy tech blogger vagy, aki különféle új technológiákat, telefonokat, fényképezőket, és egyéb kütyüket mutat be blogján. Tegyük fel, hogy e mellett egy telefonokat gyártó cég partnere is vagy. Írsz tehát egy blogbejegyzést a cég legújabb telefonjáról, felsorolva annak minden jó tulajdonságát, funkcióját, előnyeit a többi modellel szemben, és hogy milyen tapasztalataid voltak vele. Ez után nincs más dolgod, mint egy hivatkozást elhelyezni valahol a cikkben, egy jól látható helyen, amin keresztül az érdeklődők megvásárolhatják maguknak a készüléket (és te ebből részesedhetsz).
A másik verzió a kevésbé közvetlen megközelítés. Tegyük fel, hogy egy utazó blogger vagy, aki gyakran osztja meg tapasztalatait közönségével különféle utazással kapcsolatos témákról. Ha olyan bejegyzéseket írsz, amiben külföldi helyekről van szó, és azt javaslod, hogy érdemes másoknak is ellátogatniuk ide, akkor ezekbe be is biggyeszthetsz egy-egy hivatkozást arra az utazási irodára, aminek a partnere vagy. A cikk nem az irodáról szól, hanem az élményekről – te csupán megemlíted, hogy szerinted kikkel érdemes intézni az utat.
Az affiliate marketing szabályai
Nem csupán illik, hanem kötelező is feltüntetni, ha egy hivatkozást partnerként helyezel el tartalmaidban. Ez egyrészt etikai kérdés – az átlátszóságot és őszinteséget nagyra értékelik az olvasók, másrészt pedig súlyos jogi következményei is lehetnek, ha a partnerkapcsolat megjelölése elmarad.