Webáruház marketing
Profi webáruház marketing tippek online üzleted felfuttatásához
Egy saját, céges webáruház temérdek lehetőséget kínál a kereskedők számára. Míg az eBay és hasonló óriások szigorúan ráerőltetik kereskedőikre saját designjukat és szabályaikat, addig egy saját készítésű webáruházon te döntöd el, hogy mi hová kerüljön, mi milyen színű legyen, mikor milyen akciókat emelj ki a kezdőlapon és így tovább.
Szeretnéd kihozni a maximumot webáruházadból? Úgy érzed, a termékeid nem kapják meg a megérdemelt figyelmet, több eladásra vágysz? Segítünk! Auditáljuk a céged, megalkotjuk cégre szabott, komplex online marketing stratégiád, és ha szeretnéd, a megvalósításban is segítünk! Kattints IDE a részletekért!
No persze ennek az óriási szabadságnak meg van az árnyoldala is, hiszen sokan nem is tudják, hogy mi mindenre van szükség egy hatékony webáruház felfuttatásához. 20 éves gyakorlatunk alapján azonban azt mondjuk, mindenképpen megéri a saját, egyedi webáruház és az azzal való foglalkozás. A webshop marketing csak akkor lehet igazán sikeres, ha elfelejted az összes bérelhető és sablon webáruházat, és készítesz egy egyedi, erős, saját webshopot! Éppen ezért vettük a fáradtságot, hogy összeszedjünk egy egész cikkre való webáruház tippet azoknak, akik pontosan erre készülnek!
Webáruház marketing tipp No.1.: Készíttess egy magával ragadó designt webshopodnak
A legjobb termékeket is kínálod a piacon és a létező legjobb ügyfélszolgálatot kínálod – tudod, mi áshatja mégis alá egész cégedet? A hanyag webhelydesign. Lehetsz bármilyen nagyszerű cég, de ha nem figyelsz oda online jelenléted központjára (webhelyedre), akkor ne számíts sok sikerre.
Bizony, vizuális lények lévén 10-ből 9 felhasználó számára az esztétika is fontos szempont egy webáruház kiválasztásakor, és így abban is, hogy kitől vásárolnak.
Az egyik legjobb webáruház tipp, amit adhatunk az, hogy hozz össze egy mutatós webhelyet céged számára. Ha csak nem vagy speciális webdesigner, ezt a részt - ahogy az egész weboldal készítését is – bízd professzionális webshop készítő cégre! Nem érdemes az alapokon spórolnod, mert ha egy Trabanttal indulsz el a Forma 1-ben, akkor lehetsz bármilyen ügyes pilóta is, fáradozhatsz rengeteget, nem fogod megnyerni a versenyt. A webáruház marketing pedig egy nagyon éles futam…
Ügyelj rá, hogy webhelyed designelemei megragadják az embereket, és hogy a felesleges elemek ne vonják el a figyelmet kínálatodról. Csak annyi szöveget használj, amennyire mindenképpen szükséged van. A főszerepben a termékek álljanak.
Webáruház marketing tipp No.2.: Foglalkozz a SEO-val
Mit ér egy széb webshop, ha nem látogatja senki. A szépség és a megtalálhatóság az alapja mindennek. A bérelhető webáruház motorok gyakran rengeteg csábító funkcióval rendelkeznek, mint pl. 40 fizetési vagy kiszállítási mód, de ha nem tudsz jobb lenni, mint a konkurenciád, akkor feleslges a fizetési és szállítási módokról beszélnünk, hiszen nem lesz látogató, vevő aki fizetni akarna.
Nem, nem mondjuk azt, hogy a bérelhető webshop motorok nem tartalmaznak keresőoptimalizálási funkciókat, de gondolj csak bele, a konkurenciád is ugyanazzal a webshop motorral és funkciókkal áll majd rajthoz, ha ugyanazt a webshop motort használja, mint Te. Mennyivel nehezebb lett volna a dolga Hamiltonnak vagy Schumachernek, ha egyenlő képességű, széria autókkal versenyeztek volna ellenük. Bizony sokan megszorongatták volna őket. Ha egy egyedi webshop motorral kezdesz bele a webáruház marketingbe, honlapkészítőddel, marketingeseddel ki tudsz találni rengeteg olyan SEO funkciót, mellyel jobb lehetsz a konkurenciánál.
Jó, hát ilyet kitalálhatok a bérelhető webshopnál is, lefejlesztik nekem (ha jónak találják) és akkor meg van ott is. Le, igen, de abban a pillanatban az ötletedet már meg is kapta az összes konkurenciád, aki ugyanabban a rendszerben bérel webshopot. Szeretnéd tanítani a konkurenciát? Hiszen ez nem csak a SEO funkciókra, az egyéb ötleteidre is igaz lesz…
De maradjunk a keresőoptimalizált webshop motornál, hiszen ez a webáruház marketing alapja, mivel webáruházad elsődleges forgalomforrása valószínűleg a Google és más keresőmotorok lesznek. Azonban ahhoz, hogy az emberek a milliónyi találat között pont a te webáruházadra találjanak rá, megfelelően kell optimalizálnod márkád webhelyét. Igen, még ma a Shopping hirdetések idején is, egy jól keresőoptimalizált webáruház az organikus találatokból szerzi a vásárlók nagy részét!
Ehhez különböző, úgynevezett SEO taktikákat kell alkalmaznod. A SEO célja, hogy webhelyed oldalai minél magasabb pozíciókban jelenjenek meg a felhasználók számára. Ehhez többek között kulcsszavakat kell elhelyezned az oldalakon és külső hivatkozásokat kell szerezned más webhelyekről. Ezt hívják on-site és off-site SEO-nak
A SEO-hoz tartozik még egy biztonságos, gyors és stabil webhely kialakítása, ami mind asztali számítógépeken, mind pedig mobileszközökön is tökéletesen működik.
Webáruház marketing tipp No.3.: Készíts mobil-első webhelyet webáruházadnak
Egyre több felhasználó vásárol mobileszközökről, így egyre fontosabb, hogy webáruházad a mobilhasználók elvárásainak is megfeleljen.
Szempont itt többek között, hogy ha webáruházad nem működik megfelelően mobilos böngészőkben (pl. nem jelenik meg a méretválasztó elem egy termék adatlapján, elakad a rendelési folyamat, stb.), akkor a vásárlók csalódottan hagyják majd ott márkádat, pedig valószínűleg már készen álltak volna a vásárlásra.
A másik fontos szempont, hogy ha webhelyed nem felel meg a Google technikai elvárásainak mobileszközökön, akkor sem azokon, sem asztali számítógépeken nem számíthatsz magas találati pozíciókra a keresőoldalakon.
Ha érdekel, hogy hogyan alakíts ki egy mobilra optimalizált webhelyet márkád számára, akkor ez az útmutató neked szól!
Webáruház marketing tipp No.4.: Készíts egy pazar „Rólunk” oldalt webhelyedre
Ha egy látogató veszi a fáradtságot, hogy rákattintson webhelyed „Rólunk” (vagy „Cégünkről”, stb.) oldalára, akkor ezzel egyértelműen jelzi, hogy szeretne többet megtudni azokról, akik a márka neve mögött állnak. Ez lehetőséget kínál arra, hogy bebizonyítsd nekik, miért érdemes a te márkádat választaniuk a versenytársak helyett. Egyre többeknek számít manapság, hogy kiknek adják a pénzüket, ezért a Rólunk oldal komoly konverziós ösztönző lehet webáruházad látogatói számára.
A Rólunk oldalon tisztán és érthetően kell kommunikálnod, hogy kik is alkotják márkádat, mi a küldetésetek, és persze, hogy az emberek mely problémáira kínáltok megoldást. Ide érdemes elhelyezni az elégedett ügyfelek véleményeit, a cég díjait és egyéb elismeréseit is.
Habár céged elérhetőségei a „Kapcsolat” oldalon kell szerepeljenek, a „Rólunk” oldalon is erősen ajánlott elhelyezni legalább egy email címet, egy telefonszámot és a cég közösségi fiókjainak hivatkozásait is. Webáruházad marketingjének egyik fontos eleme, a megbízhatóság és a személyesség az Internet személytelen világában. Ide kapcsolódik a következő pont is.
Webáruház marketing tipp No.5.: Társulj más cégekkel
A legtöbb vásárló nem szívesen üzletel ismeretlen cégekkel. A márkádról alkotott képükön sokat javíthat tehát, ha egy népszerűbb, régebb óta működő vállalattal is a nevét adja a tiédhez. Persze nem a legnagyobb világmárkára kell itt gondolni, már egy kisebb cég is sokat emelhet sajátod népszerűségén. Akár közös kampányokat, termékeket is alkothattok partnereiddel webáruház marketing kommunikációd során, amelyeket közösen reklámozhattok ügyfeleitek számára.
Webáruház marketing tipp No.6.: Kínálj kifogástalan ügyfélszolgálatot
Vásárlóid számára fontos, hogy a vásárlás után (és persze az előtt is) segítséget kérhessenek cégedtől. Ha biztosítod számukra ezt a támogatást, akkor azzal nem csak több vevőt, hanem számos visszatérő ügyfelet is szerezhetsz magadnak. Ez egy olyan webáruház marketing tipp, amit mindenképpen érdemes megfogadnod.
A legjobb, ha 24/7 ügyfélszolgálatot tudsz biztosítani az érdeklődőknek webhelyeden egy élő chat formájában. Ez segít „megmenteni” azokat a „majdnem vásárlókat”, akik szerettek volna választ kapni egy-két kérdésükre, de segítség hiányában és bizonytalanságuk miatt inkább továbbálltak.
Egy másik webshop marketing opció chatbotot alkalmazni. Ezek a mesterséges intelligenciával működő online segédek az év minden napján, a nap 24 órájában szüntelenül képesek foglalkozni az ügyfelekkel, ráadásul folyamatosan adatokat is gyűjtenek róluk az elhangzottak alapján. A legtöbb chatbot ma már képes számos kérdésre kielégítő és azonnali választ adni, szükség esetén pedig átirányítani az ügyfeleket egy valódi ügyfélszolgálatoshoz.
Webáruház marketing tipp No.7.: Kínáld a legnépszerűbb fizetési opciókat
A fizetési procedúra webáruházad egyik legegyszerűbb és legbiztonságosabb része kell legyen. A webshop marketing egy fontos eleme, hogy legalább az 5 legnépszerűbb fizetési lehetőséget kínáld ügyfeleidnek, hogy mindenki azt válassza, ami a legkényelmesebb számára (Simple, átutalás, PayPal, stb.).
Webáruház marketing tipp No.8.: Használd a közösségi média marketinget
Fizetett közösségi média marketing hirdetések webáruházadnak
Webáruház marketing tippjeink listájának egy másik fontos tagja a közösségi média marketing, egész pontosan a különféle közösségi hirdetések, amiket a közösségi platformokon futtathatsz. Ezek a fizetett reklámok általában lehetővé teszik számodra, hogy marketingüzeneteidet célzott csoportokhoz juttathasd el.
Nézz utána, hogy célközönséged mely platformokon aktív, illetve hogy melyekről lépnek át a leggyakrabban webhelyedre. Ezek azok a platformok, ahol érdemes webáruházadat hirdetned.
Organikus közösségi média marketing webshopodnak
Bármennyire is azt hallod, a közösségi médiumok a fizetett hirdetések felé mennek el, az organikus, azaz a nem fizetett közösségi média marketingnek is fontos helye van webshopod marketing kommunikációjában. Posztolj minden nap a Facebookon, három-négy naponta Instagramon, hetente Pinteresten, és ha vannak ötleteid rá, használd a Tik:tokot is! Ezek a posztok azonban ne reklámok, hanem személyes jellegű, a mindennapi életből vett kreatív posztok legyenek.
Mit értünk ez alatt? Mutasd meg mit ebédelsz? Persze nem, ez nem egy személyes Facebook oldal, de egy-egy termék kipróbálása, tesztje nagyon hasznos tud lenni. Ha vannak érdekes életképek a webshopod életéből, még az is belefér!
Webáruház marketing tipp No.9.: Vezess keresőoptimalizált blogot
Arról már beszéltünk, miért fontos, webáruház marketinged során a keresőoptimalizált webshop motor, de azt még nem mondtuk el, hogy nem csak a termékek nevére kell első legyél a Googleben, hanem mondjuk azokra a problémákra is, melyekre termékeid megoldást nyújtanak, hiszen a vásárlók gyakran a problémára keresnek rá, nem a termékre. Ha csak termékek vannak a weboldaladon, a problémákra soha nem jön majd az elsők között webshopod.
Legyen bármilyen jellegű is webáruházad, egy bloggal garantáltan több ügyfélre tehetsz szert. Blogodra különféle hasznos, érdekes tartalmakat írhatsz. Ahhoz, hogy ezek a tartalmak vásárlókat vonzhassanak webáruházadba, SEO-t (keresőoptimalizálás) kell használnod. A SEO lényegében lehetővé teszi, hogy blogod tartalmai minél magasabban jelenhessenek meg a Google keresési találatai között, és így, hogy többen kattintsanak rájuk.
Ahogy aztán egyre többen találnak így rá blogodra és webáruházadra, egyre valószínűbb, hogy az emberek megbízható forrásként ismerik meg márkádat. Bizalom nélkül pedig nem várhatod el, hogy valaki vásároljon márkádtól, nem igaz?
Ezeket a blogbejegyzéseket aztán a közösségi médián is megoszthatod közönségeddel, hogy többekhez juttasd el és hogy kiderítsd, mit gondolnak az adott tartalmakról. Érdemes figyelemmel követni a hozzászólásokat, és ez alapján a későbbiekben több vagy kevesebb ilyen bejegyzést készíteni. Ehhez persze figyelembe kell venned azt is, hogy egy cikk mekkora aktivitást keltett, tehát hányan osztották meg és hány érdeklődőt sikerült ügyféllé konvertálnod vele.
Webáruház marketing tipp No.10.: Tüntesd fel termékeid értékeléseit a bizalom megerősítésére
Mint mondtuk, a bizalom nagyon fontos, ha szeretnéd meggyőzni az érdeklődőket, hogy érdemes webáruházadból vásárolniuk. Ezt a bizalmat a termékeidről és szolgáltatásaidról írt vélemények, értékelések feltüntetésével is megerősítheted.
A helyzet az, hogy az emberek többsége jobban bízik mások tapasztalaton alapuló véleményeiben, mint bármiben, amit egy márka állít magáról. Érdemes tehát lehetőséget kínálni vásárlóid számára, hogy értékeljék termékeidet webáruházadon. Ezek az értékelések (és a mellékelt szöveges vélemények) segítenek eloszlatni az újonnan érkezett ügyfelek kételyeit kínálatoddal és márkáddal kapcsolatban.
Ne felejtsd el arra kérni korábbi ügyfeleidet, hogy értékeljék termékeidet webáruházadban. Nem sokkal az után, hogy megkapták a terméket, küldj ki nekik egy automatikus emailt, amiben emlékezteted erre őket. Ez különösen fontos, hiszen az elégedett vevők nem is gondolnak arra, hogy kifejezzék pozitív tapasztalataikat, ellenben az elégedetlen ügyfelekkel, akik nagyon is szeretnek hangot adni csalódottságuknak. Ezeket az esetleges negatív véleményeket kell, hogy ellensúlyozzák a pozitívak, természetesen ideális esetben egy sokkal kedvezőbb arányban.
Használd ki a perszonalizált marketinget a webáruházadnál
A webáruház marketing egyik legújabb és leghatékonyabb eszköze a perszonalizáció, amelynek segítségével minden vásárlód számára személyre szabott élményt nyújthatsz. Az adatgyűjtés és elemzés lehetővé teszi, hogy megértsd vásárlóid viselkedését, és az ő igényeikhez igazítsd ajánlataidat, e-mail kampányaidat vagy éppen a webáruházban megjelenő akciókat.
Például, ha egy látogató korábban a sportruházati termékeid között böngészett, a következő alkalommal a kezdőlapon jeleníthetsz meg releváns ajánlatokat számára. A perszonalizált marketing nemcsak növeli a konverziós arányokat, hanem erősíti a vásárlói lojalitást is, hiszen az ügyfelek értékelik, ha valóban rájuk szabott ajánlatokat kapnak. Az automatizált eszközök, mint például a dinamikus remarketing vagy az AI-alapú hírlevélküldés, jelentősen megkönnyítik ezt a folyamatot.
Gyakori kérdések
Mi az a webáruház marketing?
A webáruház marketing egy online üzlet (webshop) népszerűsítését jelenti, különféle digitális csatornákon keresztül. Magába foglalja többek között a SEO-t, az email marketinget, a közösségi média marketinget, illetve a fizetett hirdetéseket is.
Mire jó a webáruház marketing?
Egy jól kidolgozott stratégia segítségével egy webáruház sokkal nagyobb forgalomra, és így több bevételre is szert tehet.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.