Fontos változásra kell figyelnie minden hirdetőnek: 2025. október 1-jétől új uniós szabályok lépnek életbe a politikai tartalmú hirdetések kezelésére. A Google Ads felhasználóinak mostantól nyilatkozniuk kell arról, hogy futtatnak-e politikai jellegű kamp...
Az univerzális keresés definíciója
Az univerzális keresés azt jelenti, hogy egy keresőmotor találati oldalain nem csak hagyományos hivatkozások, hanem plusz találati elemek is megjelenhetnek az alapján, hogy a felhasználó mire keresett rá.
A legismertebb példa erre a Google, amely 2007 óta nem csak a 10 alapvető találatot (hivatkozásokat) jeleníti meg találati oldalain, hanem további elemeket is. Ezek a találati elemek az organikus találatok felett, mellett, vagy között helyezkedhetnek el, és lehetnek képek, videók, térképek, vásárlási linkek, hírek, és egyebek is.
A Google célja minél kényelmesebb és gyorsabb felhasználói élményt nyújtani keresői számára. A keresőmotor már hosszú ideje arra törekszik, hogy a felhasználóknak minél ritkábban kelljen elkattintaniuk a találati oldalról, és megtaláljanak ott minden fontosabb információt, amire szükségük lehet.
Az elmúlt közel másfél évtized során számtalan új funkció került a találati oldalakra a frissítéseken keresztül. A felhasználók manapság időjárási adatokat, filmvetítési időpontokat, vagy akár közösségi médiás bejegyzéseket, és külön mobilhasználóknak szánt találatokat (pl. alkalmazásokra mutató linkeket) is láthatnak a találati oldalakon.
Az univerzális keresés és a SEO
Fontos észben tartani, hogy a találati oldalak sokszínűsége lehetőséget nyújt a márkák számára, hogy többféle formában is megjelenhessenek a keresőmotorok találatai között. Éppen ezért a SEO már sokkal többről szól, mint a kulcsszavak tartalmakban való elhelyezéséről, hiszen ugyan úgy figyelembe kell venni a keresőszándékot, ahogy a keresőmotorok is teszik.
Az integrált találatok fő típusai
Attól függően, hogy a Google mit vél relevánsnak egy keresésre, két külön lekérdezésre egészen más jellegű találatok jelenhetnek meg a 10 alapvető hivatkozáson kívül. Az alábbiakban a leggyakoribb ilyen találati típusokról lesz szó.
Shopping találatok
A Google felületén a kereskedők elhelyezhetik termékeiket, hogy a felhasználók rögtön a találati oldalakon megtekinthessék a legrelevánsabb ajánlatokat. Ezek általában akkor jelennek meg, amikor a Google úgy véli, hogy a felhasználó vásárolni szeretne valamit.
A Google Shopping hirdetések a többi találat felett, a hirdetésektől megszokott kiemelt pozíciókban jelennek meg. Tartozik hozzájuk egy kép, egy név, és egy ár, illetve elhelyezhetők bennük kiegészítő információk is, úgy mint az értékelés vagy a speciális ajánlatok.
Térképtalálatok
A Google Térkép általában akkor jelenik meg, amikor a Google úgy véli, hogy a felhasználó egy adott környékről szeretne találatokat látni. Ilyenek például az éttermeket, szállodákat, vagy orvosi rendelőket kereső lekérdezések, illetve gyakran jelenik meg a térkép akkor is, ha a felhasználó egy konkrét hely nevét is belefoglalja a keresésébe.
Videók és képek
A képek egy külön sávban, a többi organikus találat felett jelennek meg. Ezzel szemben a Google hajlamos a többi organikus találat közé bekeverni a videókat, és nem mindig azok felett jeleníti meg őket. A Google-on főleg YouTube videós találatokkal találkozhatsz, elvégre ez a szolgáltatás is a Google-hoz tartozik.
Hírek
Amikor a felhasználó egy aktuális témára keres rá, akkor jó eséllyel kiemelt híreket is lát majd a találatok felett.
Mitől függenek az univerzális találatok?
Mint fentebb olvashattad, a Google igyekszik megállapítani a kereső felhasználók szándékát, és ehhez igazítani az univerzális találatokat.
Azonban az algoritmus figyelembe veszi még a felhasználó korábbi kereséseit, az éppen használt eszközét (más találatok jelenhetnek meg telefonon és asztali számítógépeken), a tartózkodási helyét, és más szempontokat is.
Éppen ezért előfordulhat, hogy két másik személy, de ugyan arról az eszközről, más találatokat lát majd, ha ugyan arra keres rá a Google-on.