Termékjellemző - Feature az online marketing szakszótárban

EN

Termékjellemző



A termékjellemző definíciója

A termékjellemzők egy termék azon sajátosságai és tulajdonságai, amelyek értéket kínálnak a végfelhasználó számára, és segítenek megkülönböztetni a terméket a piacon.

Például egy hátizsák kapacitása vagy egy fényképező felbontása is termékjellemzőnek számít. Szoftveres termékek esetében az adott program funkciói vagy egyedi felhasználói felülete mind termékjellemzőknek tekinthetők. A lényeg az, hogy a termékjellemző valamilyen értéket nyújtson a végfelhasználónak.

Egyesek szerint nincs szükség külön megjelölni a termékjellemzőket egy a termék-ütemterven, azonban vannak olyan esetek, amikor nagyon is érdemes foglalkozni ezzel – ha a jellemzők megfelelnek bizonyos kritériumoknak.

Mielőtt azonban rátérnénk ezekre a kritériumokra, vegyük át részletesebben is a termékjellemzőket.

 

A termékjellemzők helye a termék-ütemtervben hierarchiájában

Ahhoz, hogy a termékmenedzsment tisztán átláthassa egy termék fejlesztési folyamatát, a projekteket többféle kategóriára kell felosztani. Ezen kategóriákhoz mind külön kell dokumentálni a stratégiai gondolatmenetet, illetve végrehajtáshoz szükséges taktikai részleteket is. A termékjellemzőknek nagyon konkrét helyük van ebben a hierarchiában.

Ez a hierarchia cégről cégre változik, de az alábbi szerkezet nagyon népszerű, ezért most ezt használjuk példánk alapjául:

 

Stratégiai összetevők (a termék nagy távlatokban)

  • Téma: A termék egyik nagystratégiai célja
  • Eposz: A téma egyik alkategóriája; egy stratégiai kategória, amely a témát szolgálja

 

Taktikai összetevők (a termék nagy távlati kivitelezésének részletei)

  • Jellemző: Egy olyan terméktulajdonság, ami egy eposzt vagy témát szolgál ki
  • Történet: Általában a jellemző egy alcsoportja – egy jellemző kialakításához több történetre lehet szükség
  • Feladat: Egy különálló feladat, amely egy történet vagy jellemző egy részének kialakításához szükséges

 

A termék-ütemterv mindig egy stratégiai szintű dokumentum kell legyen – egy magasszintű összegzés, ami lényegében azt összegzi, hogy milyen stratégiai érvelés áll a termék tervezett iránya mögött.

Ez a dokumentum fontos, hiszen ezzel győződ majd meg az illetékeseket, hogy zöld utat adjanak csapatodnak és stratégiai tervednek. Az ütemterv továbbá a kommunikációt is megkönnyíti azon csapatok számára, amelyek részt vesznek a termék megalkotásában, és egy jó iránymutatásul is szolgál majd.

Mindezeket figyelembe véve fontos, hogy a termék-ütemtervben ne szerepeljenek a taktikai, feladatszintű részletek. Egy jól összeállított termék-ütemterv általában csak a stratégiát mutatja majd be, azaz a termék mögött álló „miértet” – ez a legtöbb esetben a témákat és az eposzokat jelenti. Bizonyos esetekben azonban érdemes lehet felsorolni néhány termékjellemzőt is, ha ezek segítenek szemléltetni, hogy hogyan érdes majd el stratégiai céljaidat.

 

Mikor kerüljenek bele a termékjellemzők a termék-ütemtervbe?

Ezt a legegyszerűbben egy konkrét példán keresztül szemléltethetnénk, ezért képzeljünk magunk elé egy termékmenedzsert, aki szeretne néhány extra biztonsági funkciót (termékjellemzőt) hozzáadni egy szoftverhez, mint termékhez.

Nézzük meg, hogy ezek a funkciók hová kerülhetnek bele egy termékfejlesztési hierarchiába, és nézzük meg, hogy érdemes-e belevonni őket a termék-ütemtervbe, vagy sem.

  • Téma: Bővítsük az ügyfélkörünket azzal, hogy új piacokra lépünk be
  • Eposz: Tegyük vonzóbbá kínálatunkat a nagyvállalatok számára
  • Jellemző: Tegyük lehetővé a felhasználói biztonsági szerepkörök kiosztását a szoftverben
  • Történetek: Az adminisztrátor adhasson hozzá új felhasználót; szerkeszthesse a meglévő felhasználói profilokat; törölhesse a felhasználókat.

 

Szóval a kiemelt termékjellemző, azaz a felhasználói szerepkörök kiosztása szerepeljen az ütemterven, vagy sem? A javaslatunk az lenne, hogy igen, ennek érdemes szerepelnie az ütemterven, ugyanis megfelel a legfontosabb kritériumnak: tájékoztatja az olvasót a termék irányáról.

Sok terméktulajdonság nem olyan magától értetődő, és nem egyértelmű, hogy milyen stratégiai célokat szolgál. Az ilyen jellemzőket jobb nem az ütemtervben megemlíteni, hanem inkább a projektkezelő rendszerben feltüntetni.

Azonban, ha egy termékjellemző segít fényt vetni a téma vagy az eposz mögött meghúzódó stratégiai gondolkodásmódra – egy új biztonsági funkció például megerősíti, hogy a terv egy olyan piacot megcélozni, amely számára fontos a biztonság – akkor ez a jellemző fontos, hogy megjelenjen az ütemterven.




Gyakori kérdések


Mi az a termékjellemző?


Miért fontosak a termékjellemzők?


Online marketing

Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2024.03.31-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.

*egy éves megrendelés esetén


Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain. 

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!