Fontos változásra kell figyelnie minden hirdetőnek: 2025. október 1-jétől új uniós szabályok lépnek életbe a politikai tartalmú hirdetések kezelésére. A Google Ads felhasználóinak mostantól nyilatkozniuk kell arról, hogy futtatnak-e politikai jellegű kamp...
A termékjellemző definíciója
A termékjellemzők egy termék azon sajátosságai és tulajdonságai, amelyek értéket kínálnak a végfelhasználó számára, és segítenek megkülönböztetni a terméket a piacon.
Például egy hátizsák kapacitása vagy egy fényképező felbontása is termékjellemzőnek számít. Szoftveres termékek esetében az adott program funkciói vagy egyedi felhasználói felülete mind termékjellemzőknek tekinthetők. A lényeg az, hogy a termékjellemző valamilyen értéket nyújtson a végfelhasználónak.
Egyesek szerint nincs szükség külön megjelölni a termékjellemzőket egy a termék-ütemterven, azonban vannak olyan esetek, amikor nagyon is érdemes foglalkozni ezzel – ha a jellemzők megfelelnek bizonyos kritériumoknak.
Mielőtt azonban rátérnénk ezekre a kritériumokra, vegyük át részletesebben is a termékjellemzőket.
A termékjellemzők helye a termék-ütemtervben hierarchiájában
Ahhoz, hogy a termékmenedzsment tisztán átláthassa egy termék fejlesztési folyamatát, a projekteket többféle kategóriára kell felosztani. Ezen kategóriákhoz mind külön kell dokumentálni a stratégiai gondolatmenetet, illetve végrehajtáshoz szükséges taktikai részleteket is. A termékjellemzőknek nagyon konkrét helyük van ebben a hierarchiában.
Ez a hierarchia cégről cégre változik, de az alábbi szerkezet nagyon népszerű, ezért most ezt használjuk példánk alapjául:
Stratégiai összetevők (a termék nagy távlatokban)
- Téma: A termék egyik nagystratégiai célja
- Eposz: A téma egyik alkategóriája; egy stratégiai kategória, amely a témát szolgálja
Taktikai összetevők (a termék nagy távlati kivitelezésének részletei)
- Jellemző: Egy olyan terméktulajdonság, ami egy eposzt vagy témát szolgál ki
- Történet: Általában a jellemző egy alcsoportja – egy jellemző kialakításához több történetre lehet szükség
- Feladat: Egy különálló feladat, amely egy történet vagy jellemző egy részének kialakításához szükséges
A termék-ütemterv mindig egy stratégiai szintű dokumentum kell legyen – egy magasszintű összegzés, ami lényegében azt összegzi, hogy milyen stratégiai érvelés áll a termék tervezett iránya mögött.
Ez a dokumentum fontos, hiszen ezzel győződ majd meg az illetékeseket, hogy zöld utat adjanak csapatodnak és stratégiai tervednek. Az ütemterv továbbá a kommunikációt is megkönnyíti azon csapatok számára, amelyek részt vesznek a termék megalkotásában, és egy jó iránymutatásul is szolgál majd.
Mindezeket figyelembe véve fontos, hogy a termék-ütemtervben ne szerepeljenek a taktikai, feladatszintű részletek. Egy jól összeállított termék-ütemterv általában csak a stratégiát mutatja majd be, azaz a termék mögött álló „miértet” – ez a legtöbb esetben a témákat és az eposzokat jelenti. Bizonyos esetekben azonban érdemes lehet felsorolni néhány termékjellemzőt is, ha ezek segítenek szemléltetni, hogy hogyan érdes majd el stratégiai céljaidat.
Mikor kerüljenek bele a termékjellemzők a termék-ütemtervbe?
Ezt a legegyszerűbben egy konkrét példán keresztül szemléltethetnénk, ezért képzeljünk magunk elé egy termékmenedzsert, aki szeretne néhány extra biztonsági funkciót (termékjellemzőt) hozzáadni egy szoftverhez, mint termékhez.
Nézzük meg, hogy ezek a funkciók hová kerülhetnek bele egy termékfejlesztési hierarchiába, és nézzük meg, hogy érdemes-e belevonni őket a termék-ütemtervbe, vagy sem.
- Téma: Bővítsük az ügyfélkörünket azzal, hogy új piacokra lépünk be
- Eposz: Tegyük vonzóbbá kínálatunkat a nagyvállalatok számára
- Jellemző: Tegyük lehetővé a felhasználói biztonsági szerepkörök kiosztását a szoftverben
- Történetek: Az adminisztrátor adhasson hozzá új felhasználót; szerkeszthesse a meglévő felhasználói profilokat; törölhesse a felhasználókat.
Szóval a kiemelt termékjellemző, azaz a felhasználói szerepkörök kiosztása szerepeljen az ütemterven, vagy sem? A javaslatunk az lenne, hogy igen, ennek érdemes szerepelnie az ütemterven, ugyanis megfelel a legfontosabb kritériumnak: tájékoztatja az olvasót a termék irányáról.
Sok terméktulajdonság nem olyan magától értetődő, és nem egyértelmű, hogy milyen stratégiai célokat szolgál. Az ilyen jellemzőket jobb nem az ütemtervben megemlíteni, hanem inkább a projektkezelő rendszerben feltüntetni.
Azonban, ha egy termékjellemző segít fényt vetni a téma vagy az eposz mögött meghúzódó stratégiai gondolkodásmódra – egy új biztonsági funkció például megerősíti, hogy a terv egy olyan piacot megcélozni, amely számára fontos a biztonság – akkor ez a jellemző fontos, hogy megjelenjen az ütemterven.