Témamodellezés

Témamodellezés

A témamodellezés definíciója

A témamodellezés célja a szavak és kifejezések közötti kapcsolatok felfedezése. Amikor tartalmaidat térképezik fel, a keresőmotorok robotjai nem csupán egyes szavakra figyelnek oda, hanem a kapcsolódó értelmű szavakra is.

 

A témamodellezés alkalmazása

Éppen ezért, ha kontextuálisan is gazdag tartalmakat szeretnél készíteni, akkor nem csak kulcsszavakra, hanem azok különféle változataira, és a témakör kapcsolódó kifejezéseire is szükséged lesz a szövegalkotáshoz. A szavak és kifejezések sűrűsége és elhelyezése attól függ majd, hogy mennyire fontos szerepet töltenek be az adott tartalomban:

  • Elsődleges téma: Az adott tartalom elsődleges témája, amit elsődlegesen megcélzott kulcsszavad jelöl. Ezt a kulcsszót mindenképpen helyezd el a tartalom címében, illetve használd a fő szövegben is gyakran, de természetesen.
  • Kapcsolódó témák: Ezek azok a témák, amik szorosan kapcsolódnak fő, elsődleges témádhoz. Ezeknek külön alcímeket készíthetsz tartalmadban, hogy ezekben és ezek alatt használhasd a kapcsolódó kulcsszavakat és kifejezéseket.
  • Másodlagosan kapcsolódó témák: Ezek a témák kevésbé szorosan kapcsolódnak fő témádhoz, de ha versenytársaid beszélnek róluk, akkor neked is érdemes legalább megemlítened őket tartalmaidban. Persze, csak azért, mert egy témát egy versenytársad csak megemlít, még nem biztos, hogy számodra is csupán másodlagos fontosságú, és lehet, hogy saját tartalmat érdemel majd stratégiádban.

 

Amikor a tartalmakat válogatod össze tartalmaidhoz érdemes figyelembe venni a keresőszándékot is. Milyen kérdésekkel fordulhat a Google-hoz egy ideális ügyfeled az adott témában, és milyen tartalommal tudnád ezeket alaposan megválaszolni? Ha sikerül ilyen tartalmakat készítened, akkor a Google is előszeretettel sorolja fel majd ezeket találatokként az érdeklődő felhasználóknak.

 

A témamodellezés és a kulcsszókutató eszközök kapcsolata

Habár rengeteg eszköz képes „kapcsolódó” kulcsszavakat felsorolni egy-egy alapkulcsszó megadása után, a témamodellező szoftverek és a kulcsszókutató eszközök más elveken működnek.

A kulcsszókutatók első sorban megnézik, hogy milyen témák fordulnak elő a jól rangsoroló oldalakon, és összecsoportosítják őket. Nem figyelnek azonban, hogy hányszor fordulnak elő bizonyos szavak és kifejezések ezekben a tartalmakban, vagy, hogy milyen szemantikai kapcsolatok vannak közöttük, és így tovább, tehát nem tájékoztatnak arról, hogy milyen mértékben kapcsolódnak egymáshoz a tartalmak. Ehhez a feladathoz összetettebb, mesterséges intelligenciával működő szoftverekre van szükség.

 

A témamodellezés lépései

Ha szeretnél témamodellezést alkalmazni saját webhelyeden, akkor a következő lépéseket kell végrehajtanod:

1. Készíts leltárt webhelyed összes oldaláról

Készíts egy friss táblázatot webhelyed oldalairól. Minden sor egy-egy külön URL (tehát külön oldal) legyen, amelyek mellé a következő oszlopok kerüljenek:

  • Fő téma
  • Minőség és alaposság
  • Megcélzott felhasználói szándékok (pl. vásárlás, összehasonlítás, tájékozódás stb. – több is lehet egyszerre)
  • Kell-e javítani rajta (igen/nem)

 

Ne felejtsd el időnként frissíteni ezt a táblázatot az új, illetve módosított weboldalakkal.

 

2. Azonosítsd a hiányzó témákat

Nézz végig táblázatodon, és állapítsd meg, hogy mely témákat fednek le tartalmaid alaposan, és melyek azok, amikre több figyelmet is fordíthatnál.

 

3. Állíts fel egy fontossági sorrendet

Ha megvannak azok az oldalak, amelyek frissítésre szorulnak, akkor azonosítsd a fő témádhoz kapcsolódó tartalmakat, amelyekkel még ki kell egészíteni ezeket. Azok az URL-ek élvezzenek előnyt, amelyek nem elég alaposan, mélyen beszélnek az adott témáról, különösen, ha ez a fő téma szorosan kapcsolódik cégedhez.

 

Ha mindez megvan, ideje elkészíteni hiányzó tartalmakat, illetve kiegészíteni a hiányosakat.

Gyakori kérdések

Kiemelt területeink