Hivatalos: A tartalom hossza nem rangsorolási szempont a Google szemében
Hivatalos: A tartalom hossza nem rangsorolási szempont a Google szemében
John Mueller, a Google egyik munkatársa (és gyakori „szóvivője”) megválaszolta azt a kérdést, ami gyakorlatilag egyidős a SEO-val: Érdekli-e a Google-t a rangsoroláskor, hogy hány szó található egy tartalomban? Illetve, ha több releváns tartalommal bővül egy oldal, akkor a Google jobban rangsorolja-e majd azt?
Nos, ezekre a kérdésekre nem igazán lehet szimplán igennel vagy nemmel válaszolni, ezért Mueller bővebben is kifejtette, hogy mi a helyzet.
Segít-e a rangsorolásban, ha több releváns tartalommal bővül egy oldal?
A kérdést beküldő webmester arra volt kíváncsi, hogy, ha több releváns szöveggel bővíti egy oldalát, akkor ezért a Google jobb rangsorolásban részesíti-e. A kérdező továbbá nem volt egészen biztos benne, hogy mit jelent a „releváns” tartalom a Google szemében, elvégre ez egy eléggé tág fogalom lehet.
A relevancia attól függ, hogy a tartalom kapcsolódik-e a kulcsszavakhoz, a felhasználó szándékához, vagy általánosságban releváns-e az emberek számára. Egy tartalom tehát többféle értelemben is releváns lehet.
Íme a teljes beküldött kérdés:
„Tegyük fel, hogy szeretném javítani egy oldalam tartalmát. Hozzáadok annyi releváns tartalmat, amennyit csak tudok, a felhasználók számára. Ez azt jelenti, hogy ha több releváns szöveget adok hozzá az oldalhoz, akkor a Google automatikusan azt feltételezi majd, hogy az oldal jobb lett? Így működik ez? A több szöveg jobb a Google szemében?”
John Mueller első körben egyértelműen nyomatékosította, hogy ezek a dolgok nem ilyen egyszerűen működnek. Szóval akkor hogy működnek?
A tartalom minősége és terjedelme közötti kapcsolat
Az általános vélemény szerint a jó minőségi szöveges tartalmak (pl. cikkek) általában átfogóak. Mivel az átfogó cikkek jó minőségűek, logikusan feltételezhetjük, hogy ezek a cikkek hosszabbak is, elvégre hogy lehet egy rövid cikk átfogó?
Ez egy gyakori gondolatmenet. Sokak szerint egy cikk minősége egyenesen arányos azzal, hogy mennyire részletesen mutat be egy témát, tehát, hogy hány szó szerepel benne. Mueller pontosan erről beszélt válaszában:
„A mi [Google] szemszögünkből az oldalon megjelenő szavak száma nem minőségi szempont, nem rangsorolási szempont. Szóval, ha csak vakon több szöveg kerül egy oldalra, attól nem lesz jobb.”
Hozzátette továbbá:
„Olyan ez, mintha egy újonnan betérő ügyfélnek szeretnél bemutatni valamit, és felajánlhatsz neki egy kétoldalas brosúrát, vagy egy egész könyvet, tele információkkal. Lesznek olyan emberek, akik a könyvet akarják majd, amiben sok az információ. Más emberek valami rövidebbre és könnyedebbre vágynak majd. Hasonlóképpen van ez a keresésben is.”
Mueller megjegyezte még, hogy ha megvan az az információ, amire szükséged van az indexeléshez, és ez elég ahhoz, hogy a Googlebot, és a felhasználók értsék, hogy mit próbálsz elérni az oldallal, akkor egy rövid verzió is megfelelő, és nem kell kibővíteni.
Mi a helyzet a szegényes tartalmakkal?
Szintén gyakori vélemény, hogy a Google nem rangsorolja majd (vagy legalább is nem jól) azokat a tartalmakat, amik szegényesek („thin”).
Ez sem egészen így van. Sokak szerint a „szegényes” azt jelenti, hogy egy tartalom túl rövid. Valójában a „szegényes” jelző inkább azokra a tartalmakra vonatkozik, amik nem kínálnak hasznos információkat. Egy tartalom állhat akár 10 ezer karakterből is, de ez nem jelenti azt, hogy tele van hasznos információkkal, vagy, hogy hasznosabb, mint egy ezer karakteres cikk.
Szóval mitől lesz jó minőségű (és rangsorol jól) egy tartalom?
Az összetett rangsorolási szempontok miatt manapság igencsak nehéz javítani egy tartalom minőségét, és ezzel jobb rangsorolásokat elérni.
Egy biztos: nem az számít, hogy mennyire terjedelmes egy tartalom, hanem hogy érthetően prezentálja-e azokat az információkat, amikre egy adott látogatónak szüksége van.
Az elavult tartalmak felfrissítése
Egy cikk többek között azért teljesíthet gyengébben, mert nem azt kínálják a felhasználóknak, amikre rákeresnek. Azonban előfordulhat az is, hogy a keresés szándéka változik meg az idők során. Meglehet tehát, hogy a tartalom igényes, de már nem felel meg a keresés céljának.
Például, ha valaki 2020 elején azt írta be a Google-ba, hogy „a legjobb új filmek”, akkor minden bizonnyal azt szerette volna kideríteni, hogy milyen filmek mennek éppen a mozikban. Ma, egy évvel a világjárvány kitörése óta, a legtöbben azért keresnek rá a legjobb filmekre, hogy utána megnézhessék őket kedvenc streamelő szolgáltatásukon.
Nem számít tehát, hogy a tartalom milyen hosszú – sokkal inkább az a lényeg, hogy jelen pillanatban kielégíti-e a felhasználók igényeit.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.