A Snapchat szerepe a turisztikai marketingben
A Snapchat szerepe a turisztikai marketingben
A különböző turisztikai marketinggel foglalkozó online írások olvasgatása közben egyre gyakrabban jön szembe az emberrel a fiatalok között igen népszerű Snapchat alkalmazás neve. De mi köze a turizmusnak egy fényképküldözgető applikációnak, és egyáltalán érdemes-e foglalkozni vele, ha az ember nem csak az új generációkat szeretné megcélozni marketingüzeneteivel?
Nos, mint az egyre láthatóbbá is válik, a Snapchat kezdi elvetni magáról ezt a bizonyos „csak fiataloknak” bélyegzőt. Kiderült, hogy a valójában a 35 év feletti korosztály a leggyorsabban népesedő az alkalmazás felhasználóbázisában, főleg a nők oldaláról.
Habár a Snapchatnek még mindig van hová felzárkóznia (a 35 év felettiek átlagosan fél órát töltenek a Facebookon egy nap, míg a Snapchaten csak három percet), a statisztikák egyértelműen arról árulkodnak, hogy az alkalmazás már rég nem csak a fiatalok érdeklődését mozgatja.
Használtad már valaha a Snapchatet?
Snapchat kontra konkurencia
Habár kétségtelenül egy közösségi alkalmazásról van szó, a Snapchat élesen eltér azoktól az applikációktól és platformoktól, amiket a modern online marketinges már jól ismer – név szerint a Facebooktól, az Instagramtól, és a Twittertől. Ez a különbség első sorban a „klasszikus” interakciós lehetőségek (kommentek, kedvelések, megosztások), és a folyamatos an frissülő, tartalommal feltöltött hírfolyam hiányában jelenik meg.
De akkor mi teszi interaktívvá a Snapchatet, és mi ösztönzi aktivitásra a felhasználóit? A platform lényeges jellegzetessége, hogy a felhasználóknak folyamatosan rajta kell tartaniuk az ujjukat a képernyőn, hogy megtekinthessék az úgynevezett snapeket, tehát a más felhasználók által feltöltött tartalmakat.
Míg a Facebookon, vagy a többi felsorolt platformon akár évekre visszamenőleg is megtekinthetjük egy felhasználó tartalmait, addig egy snap csak egyetlen egyszer látható, amíg az ember az ujját a képernyőn tartja.
A Snapchat tartalmak mulandó természete
A Snapchat tartalmak tehát összesen csak egyszer tekinthetők meg, mielőtt végleg eltűnnének. A snapeket feltöltő felhasználók továbbá megszabhatják, hogy minden követőjük, vagy csak egy bizonyos felhasználó láthassa a feltöltött tartalmakat.
Ez a mulandó, átmeneti, privát jelleg teszi olyan izgalmassá a Snapchatet sokak számára, akik szeretnek a pillanatban élni. Ez tökéletesen illeszkedik azt utóbbi években terjedő „pillanatnyi élmények” trendjéhez.
A fogyasztók egyre rövidebb ideig képesek a figyelmüket egyetlen egy dologra összpontosítani, és sokan egyszerűen nem hajlandók foglalkozni a tartalmak „birtoklásával” – ebből következik, hogy minél több élvezetes pillanatot szeretnének felhalmozni, hogy csillapítsák az élmények iránt érzett vágyukat.
Jó, de mi köze van a Snapchatnek a turisztikai marketinghez?
Teljesen logikus a gondolatmenet, miszerint a snap tartalmak átmenetisége miatt nem éri meg időt szánni rájuk, hiszen akkor jó egy marketinganyag, ha az emberek teljesen magukba tudják színi azt. Ne felejtsük el azonban, hogy a Snapchat egy vizuális tartalmakat kínáló platform, a vizuális tartalmak pedig a közösségi média marketing aduászai.
A Stories (Történetek) funkciónak, és a geofiltereknek köszönhetően könnyedén megfoghatók azok a felhasználók is, akik éppen célállomásukon töltik az idejüket. Ráadásul mivel az alkalmazás végtelenül népszerű a fiatalok köreiben, így kiváló lehetőséget nyújt ezen korcsoport elérésére is.
Hogyan használható a Snapchat turisztikai marketingre?
Habár a Snapchat rendelkezik saját fizetett hirdetésekkel, ezek lényegesen drágábbak, mint sok más közösségi platform fizetett kampányai. Éppen ezért érdemes alternatív promóciós módszerekhez folyamodni az alkalmazás lehetőségeinek kihasználására. Szerencsére – és sokak számára talán meglepő módon – a Snapchaten többféle ilyen taktika is bevethető, amelyekből akár egy egész Snapchat kampányt is fel lehet építeni.
Influencer marketing
Az influencer, vagy befolyásmarketing már évek óta a márkák egyik legkedveltebb hirdetési formája. A marketing e formája több okból is hatékony, de a Snapchat tartalmak múlandó jellegének köszönhetően az influencerek követői szinte vallásos imádattal várják, hogy megtekinthessék kedvenceik legújabb snapjeit, sokkal izgalmasabbá és intenzívebbé téve ezzel az alkalmazás által nyújtott élményt.
Az influencer marketinghez egy olyan befolyásos online tartalomkészítőt kell találnod, akinek követőbázisa – érdeklődéseik alapján – ideális célcsoport lenne Snapchat kampányod számára. A befolyásmarketing sokkal többről szól, mint hogy egy tekintélyes, hiteles személy a nevét adja egy termékhez, szolgáltatáshoz, vagy márkához.
Snapchat átvétel
A Snapchat átvétel (takeover) során egy olyan személy veszi átmenetileg át Snapchat fiókod kezelését, aki iránt követőid érdeklődnének.
Márkád fiókját például megkaphatja egy utazóblogger, aki ellátogat egy kijelölt célállomásra, és élményeit bizonyos időközönként dokumentálja a Snapchaten.
Geofilterek
A geofilterek, vagy helyszűrők lényegében snapekre ráhelyezhető átfedő képek, amelyeket a felhasználók előszeretettel használnak megosztott fotóikon. Akár te magad is készíthetsz saját, márkás átfedő képet (overlay), amit aztán vendégeid rábiggyeszthetnek snapjaikre, jelezve ezzel követőiknek, hogy éppen hol járnak.
Exkluzív Snapchat kuponok
Kínálj fel kuponkódokat és más kedvezményeket azoknak a követőidnek, akik Snapchaten is figyelik tevékenységeidet. A snapek már megtárgyalt átmeneti jellegének köszönhetően sokan figyelik majd snapjeidet a legújabb lehetőségre várva.
Muszáj Snapchetet használni online marketingstratégiádban?
A Snapchat egy meglepően időigényes platform lehet, ha az ember marketingre szeretné használni. Azonban kevés alkalmazás segít ilyen intenzív élményeket biztosítani a fiatalabb korosztály számára. Ha tehát első sorban a fiatalokat szeretnéd bevonzani márkád irányába, akkor mindenképpen érdemes adni egy esélyt neki.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.