Az Instagram 2025. július 10-i újítása nemcsak a tartalomgyártókat, hanem a vállalkozásokat is új pályára állíthatja. A közösségi platform eddig főként márkaépítésre és követőszerzésre szolgált, de most valódi SEO-eszközzé válik. Aki eddig nem foglalkozot...
A Snapchat szerepe a turisztikai marketingben
A különböző turisztikai marketinggel foglalkozó online írások olvasgatása közben egyre gyakrabban jön szembe az emberrel a fiatalok között igen népszerű Snapchat alkalmazás neve. De mi köze a turizmusnak egy fényképküldözgető applikációnak, és egyáltalán érdemes-e foglalkozni vele, ha az ember nem csak az új generációkat szeretné megcélozni marketingüzeneteivel?
Nos, mint az egyre láthatóbbá is válik, a Snapchat kezdi elvetni magáról ezt a bizonyos „csak fiataloknak” bélyegzőt. Kiderült, hogy a valójában a 35 év feletti korosztály a leggyorsabban népesedő az alkalmazás felhasználóbázisában, főleg a nők oldaláról. Habár a Snapchatnek még mindig van hová felzárkóznia (a 35 év felettiek átlagosan fél órát töltenek a Facebookon egy nap, míg a Snapchaten csak három percet), a statisztikák egyértelműen arról árulkodnak, hogy az alkalmazás már rég nem csak a fiatalok érdeklődését mozgatja. #szavazas-45# Habár kétségtelenül egy közösségi alkalmazásról van szó, a Snapchat élesen eltér azoktól az applikációktól és platformoktól, amiket a modern online marketinges már jól ismer – név szerint a Facebooktól, az Instagramtól, és a Twittertől. Ez a különbség első sorban a „klasszikus” interakciós lehetőségek (kommentek, kedvelések, megosztások), és a folyamatos an frissülő, tartalommal feltöltött hírfolyam hiányában jelenik meg. De akkor mi teszi interaktívvá a Snapchatet, és mi ösztönzi aktivitásra a felhasználóit? A platform lényeges jellegzetessége, hogy a felhasználóknak folyamatosan rajta kell tartaniuk az ujjukat a képernyőn, hogy megtekinthessék az úgynevezett snapeket, tehát a más felhasználók által feltöltött tartalmakat. Míg a Facebookon, vagy a többi felsorolt platformon akár évekre visszamenőleg is megtekinthetjük egy felhasználó tartalmait, addig egy snap csak egyetlen egyszer látható, amíg az ember az ujját a képernyőn tartja. A Snapchat tartalmak tehát összesen csak egyszer tekinthetők meg, mielőtt végleg eltűnnének. A snapeket feltöltő felhasználók továbbá megszabhatják, hogy minden követőjük, vagy csak egy bizonyos felhasználó láthassa a feltöltött tartalmakat. Ez a mulandó, átmeneti, privát jelleg teszi olyan izgalmassá a Snapchatet sokak számára, akik szeretnek a pillanatban élni. Ez tökéletesen illeszkedik azt utóbbi években terjedő „pillanatnyi élmények” trendjéhez. A fogyasztók egyre rövidebb ideig képesek a figyelmüket egyetlen egy dologra összpontosítani, és sokan egyszerűen nem hajlandók foglalkozni a tartalmak „birtoklásával” – ebből következik, hogy minél több élvezetes pillanatot szeretnének felhalmozni, hogy csillapítsák az élmények iránt érzett vágyukat. Teljesen logikus a gondolatmenet, miszerint a snap tartalmak átmenetisége miatt nem éri meg időt szánni rájuk, hiszen akkor jó egy marketinganyag, ha az emberek teljesen magukba tudják színi azt. Ne felejtsük el azonban, hogy a Snapchat egy vizuális tartalmakat kínáló platform, a vizuális tartalmak pedig a közösségi média marketing aduászai. A Stories (Történetek) funkciónak, és a geofiltereknek köszönhetően könnyedén megfoghatók azok a felhasználók is, akik éppen célállomásukon töltik az idejüket. Ráadásul mivel az alkalmazás végtelenül népszerű a fiatalok köreiben, így kiváló lehetőséget nyújt ezen korcsoport elérésére is. Habár a Snapchat rendelkezik saját fizetett hirdetésekkel, ezek lényegesen drágábbak, mint sok más közösségi platform fizetett kampányai. Éppen ezért érdemes alternatív promóciós módszerekhez folyamodni az alkalmazás lehetőségeinek kihasználására. Szerencsére – és sokak számára talán meglepő módon – a Snapchaten többféle ilyen taktika is bevethető, amelyekből akár egy egész Snapchat kampányt is fel lehet építeni. Az influencer, vagy befolyásmarketing már évek óta a márkák egyik legkedveltebb hirdetési formája. A marketing e formája több okból is hatékony, de a Snapchat tartalmak múlandó jellegének köszönhetően az influencerek követői szinte vallásos imádattal várják, hogy megtekinthessék kedvenceik legújabb snapjeit, sokkal izgalmasabbá és intenzívebbé téve ezzel az alkalmazás által nyújtott élményt. Az influencer marketinghez egy olyan befolyásos online tartalomkészítőt kell találnod, akinek követőbázisa – érdeklődéseik alapján – ideális célcsoport lenne Snapchat kampányod számára. A befolyásmarketing sokkal többről szól, mint hogy egy tekintélyes, hiteles személy a nevét adja egy termékhez, szolgáltatáshoz, vagy márkához. A Snapchat átvétel (takeover) során egy olyan személy veszi átmenetileg át Snapchat fiókod kezelését, aki iránt követőid érdeklődnének. Márkád fiókját például megkaphatja egy utazóblogger, aki ellátogat egy kijelölt célállomásra, és élményeit bizonyos időközönként dokumentálja a Snapchaten. A geofilterek, vagy helyszűrők lényegében snapekre ráhelyezhető átfedő képek, amelyeket a felhasználók előszeretettel használnak megosztott fotóikon. Akár te magad is készíthetsz saját, márkás átfedő képet (overlay), amit aztán vendégeid rábiggyeszthetnek snapjaikre, jelezve ezzel követőiknek, hogy éppen hol járnak. Kínálj fel kuponkódokat és más kedvezményeket azoknak a követőidnek, akik Snapchaten is figyelik tevékenységeidet. A snapek már megtárgyalt átmeneti jellegének köszönhetően sokan figyelik majd snapjeidet a legújabb lehetőségre várva. A Snapchat egy meglepően időigényes platform lehet, ha az ember marketingre szeretné használni. Azonban kevés alkalmazás segít ilyen intenzív élményeket biztosítani a fiatalabb korosztály számára. Ha tehát első sorban a fiatalokat szeretnéd bevonzani márkád irányába, akkor mindenképpen érdemes adni egy esélyt neki.
Snapchat kontra konkurencia
A Snapchat tartalmak mulandó természete
Jó, de mi köze van a Snapchatnek a turisztikai marketinghez?
Hogyan használható a Snapchat turisztikai marketingre?
Influencer marketing
Snapchat átvétel
Geofilterek
Exkluzív Snapchat kuponok
Muszáj Snapchetet használni online marketingstratégiádban?