SEO kontra SEM esetleg SMM? Mit is jelentenek ezek a fogalmak, és hogyan használjuk őket a gyakorlatban?
Szerző: mprof
Frissítve: 2020. január 29.
Keresőoptimalizálás (SEO), keresőmarketing (SEM) és közösségi média marketing (SMM). Mit jelentenek ezek a kifejezések, mi a különbség közöttük és mire jók? Elmondjuk!
Amikor valaki el kezd foglalkozni azzal, hogy weboldalának látogatókat szerezzen, ezzel a három kifejezéssel találkozik elsőként. Az egyetemen tanítványaimnak is ezek az elsők, melyeket elmagyarázok, illetve megkapják a vizsgára beugró kérdésnek is, hiszen ezek nélkül nincsen
online marketing! Egyrészt az ő kedvükért is (legyen miből tanulni), másrészt az online marketingbe most beletanuló cégevzetők vagy marketingesek kedvéért is elmondjuk, melyik mit jelen és mire alkalmas. Cikksorozatunk ennek megfelelően három részből áll! Az egyiket a keresőmarketing kifejezést a szótárba vittük fel (kattints a szövegben bárhol a keresőmarketing szóra, és a szótárba jutsz), a másik kettőt cikként találod meg. Kezdjük ma az elsővel, lássuk, mi is az a
keresőoptimalizálás, azaz
seo:
Keresőoptimalizálás (SEO)
A SEO azaz a
keresőoptimalizálás mindazon technikákat és stratégiákat foglalja magában, amelyek egy weboldal megjelenésének valószínűségét növelik egy keresés találatai között, mégpedig lehetőleg minél közelebb a találatilista elejéhez.
A kereső robotjai átfésülik a netet, és mindent, amit találnak, megjegyeznek. Amikor egy felhasználó elindít egy keresést, a szoftver algoritmusai egy listát hoznak le minden találatról, melyet relevánsnak találtak.
A fenti esetekben maga a kereső a meghatározó faktor azaz ő dönt. Egy weboldal tulajdonosa csak annyit tehet, hogy jó, megbízható és tiszta tartalmakat kínál, és bízik abban, hogy a kereső fel fogja ajánlani a célközönségnek a megfelelő helyzetekben. Ezekért az első pozíciókért azonban sokan versenyeznek, így a listára felkerülni még nem elég; egy weboldalnak a lista tetejére kell kerülnie. Bármi, ami túl lent van a találati listán olyan, mint ha soha nem is létezett volna. Valahol a harmadik vagy még későbbi oldalon landolni olyan, mintha az oldal teljesen láthatatlan, és ennélfogva nem is létező lenne.
Tehát a
seo azaz a keresőoptimalizálás olyan módok gyűjteménye, amelyekkel egy weboldal a lehető legjobb színben fog feltűnni a keresők szeme előtt, hogy amikor a találatok megjelenítésére kerül sor, az oldal kitűnjön a többi közül. Ezek a technikák nagyvonalakban a következők:
- Apróbb igazítások az oldal kódjában, biztosítandó, hogy az megfelel a Web elismert normáinak, könnyen hozzáférhető és kategorizálható a keresők számára. Arról, hogy milyen CMS-t vagy milyen honlap rendszert használj ahhoz, hogy weboldalad keresőoptimalizált legyen, már korábban írtunk, ide kattintva elolvashatod: Nyílt forráskódú vagy zárt forráskódú tartalomkezelő rendszert (CMS) használjak honlapom létrehozásához? Valóban olyan jó a Joomla! és a Wordpress stb. a keresőoptimalizálás során? Az online marketing tanácsadó válaszol!
- Belső metaadatok kifejezetten a kereső pókoknak, elolvasásra és katalogizálásra.
- Megfelelő kulcsszavak választása a weboldalon, hogy a keresők ezeket az oldallal társítsák.
- A keresők munkájának segítése úgy, hogy ismertetőt vagy az oldal komplett "térképét" (sitemap) bocsátják a rendelkezésére.
- „Jó hírű” helyekről származó, megbízható, az oldalhoz vezető linkek gyűjtése, amelyeket a keresők a minőség ismérveiként látnak, és ennélfogva magasabb besorolásban részesítik az adott oldalt. A linkmarketingről is szóltunk korábban, az erre vonatkozó cikket itt olvashatod el: Linképítés, linkmarketing 2014 - valóban ilyen nehéz a helyzet?
- Friss és érdekes tartalmak, amelyek sok látogatót vonzanak, akik így az oldalt egyre inkább láthatóvá teszik, ezzel segítve a szájt esélyeit egy előkelőbb helyezésre.
Egészében véve, a SEO a természetes, organikus keresésekkel foglalkozik. Ezek a technikák arra hivatottak, hogy meggyőzzék a keresőket, hogy érdemes az oldalunkhoz több lehetséges látogatót irányítani. Természetes úton működik, a finom és állandóan dinamikus igazítások, valamint önreklám által.
Marketing szakszótárunkban részletesebben is olvashatsz a SEO fajtáiról, kattints ide: A
Keresőoptimalizálás fajtái! Tanítványaimnak mindenképpen ajánlom, ne csak ezt a cikket, a szakszótár tartalmát is ismerjék….
A keresőoptimalizálás hatásai, jelentősége
Természetesen minden olyan módszer, mely weboldalunkra látogatót vonz, tartalmazhat üres látogatásokat is. Az üres látogató olyan olvasót jelent, akiből nem lesz vevő. A keresőoptimalizálás és a keresőmarketing azonban egy olyan módszer, mely arra törekszik, hogy minél kevesebb üres látogatót hozzon az oldalra. Ebben hatásfoka sokkal jobb, mint a
közösségi média marketingnek.
Ha a fenti listában szereplő teendőket megtettük, weboldalunk keresőoptimalizálttá vált, várhatjuk a látogatókat, a vevőket. A keresőoptimalizáltság foka függ a fenti munka eredményességétől is természetesen. A SEO és a
sem közötti jelentős különbség, hogy bár mindkettő pénzbe kerül (a SEO esetében ez a fent megnevezett feladatok elvégzésére fordított munkaidő értékét jelentik), a keresőoptimalizált állapot elérése után csak a fenntartás jóval kisebb költségeit jelenti, míg a
keresőmarketing egyéb elemeinél, pl. a kereső találati listájának első helyre kerülésének megvétele, folyamatosan pénzbe kerül a hirdetőnek.
Holnapi cikkünkben a
keresőmarketing kifejezést boncolgatjuk, tarts velünk akkor is!